Banner Advertiser

Thursday, October 15, 2009

[mukto-mona] Emailing: ShahAbulHannan.htm- his articles -for those who know Bangla



 
 

কীর্তিমান বাংলাদেশের প্রতিচ্ছবি (A Portrait of Glorious Bangladesh)
ভিশন ২০৩০: উন্নত মূল্যবোধ, জাতীয় ঐক্য এবং প্রযুক্তিগত উন্নয়নের মাধ্যমে বাংলাদেশের প্রত্যেক পরিবারের জন্য নিজের পাকা বাড়ী, নিজের গাড়ী এবং প্রতিটি তরুণ-তরুণীর জন্য সম্মানজনক চাকুরী।

দারিদ্র্য বিমোচনে ওয়াকফ, ক্ষুদ্র বিনিয়োগ জাকাত ও ওশরের ভূমিকা

শাহ আবদুল হান্নান

আমাকে ইসলামী ব্যাংকের পক্ষ থেকে চারটি বিষয়ের ওপর বলতে বলা হয়েছিল। আমি সংক্ষেপে মূল কথাগুলো বলার চেষ্টা করব। বিষয়গুলো হচ্ছে ওয়াক্‌ফ, মাইক্রো-ফাইন্যান্স, জাকাত ও ওশর। আমি প্রথমেই ওয়াক্‌ফ সম্পর্কে আলোচনা করব। আমরা জানি, মুসলিম ইতিহাসে ওয়াক্‌ফ একটি উল্লেখযোগ্য প্রতিষ্ঠান ছিল। কোনো কোনো গবেষণায় দেখা যায়, মুসলিম বিশ্বের ভূসম্পত্তির বা অন্যান্য সম্পদের ১০-১৫ ভাগ সম্পত্তি ছিল ওয়াক্‌ফ করা। ওয়াক্‌ফের দ্বারাই সেই সময় মুসলিম বিশ্বের বিভিন্ন শিক্ষাপ্রতিষ্ঠান, হাসপাতাল ও অন্যান্য জনকল্যাণমূলক প্রতিষ্ঠান ও কাজ পরিচালিত হতো। সেসব বিষয় সরকারকে তেমন দেখতে হতো না। এমনকি পথে পথে সরাইখানা নির্মাণ করা হতো, যাতে পথযাত্রীদের অসুবিধা না হয়। এটা ওয়াক্‌ফ ফান্ড থেকেই করা হতো। যেহেতু ওয়াক্‌ফ ফান্ড সবার জন্য ব্যয় করা যায় এবং এতে কোনো সীমাবদ্ধতা নেই, তার ফলে সব জাতির, সব সমাজের প্রয়োজন এর মাধ্যমে পূরণ করা যেত। ড. উমর চাপড়া তার 'ইসলাম ও অর্থনৈতিক চ্যালেঞ্জ' বইতে এ বিষয়ে আলোকপাত করেছেন। সোভিয়েত মুসলিম ইতিহাসের ওপর আলেকজান্ডার বেনিগ্‌সন তার বইতে দেখিয়েছেন যে, মধ্য এশিয়ার প্রায় ১০ শতাংশ সম্পত্তি ওয়াক্‌ফের অধীনে ছিল। সোভিয়েত ইউনিয়ন প্রতিষ্ঠার পর এসব ওয়াক্‌ফ সম্পত্তি দখল করে নেয়া হয়। সেগুলো সরকারি সম্পত্তিতে পরিণত করে অন্যান্য কাজে ব্যবহার করা হয়।

বর্তমান বিশ্বে ওয়াক্‌ফ গতি হারিয়ে ফেলেছে। ওয়াক্‌ফের যে বিরাট গুরুত্ব, তা আমরা ভুলে যাচ্ছি। এই ওয়াক্‌ফব্যবস্থা আবার ব্যাপকভাবে কাজে লাগানোর জন্য বেশ কিছু দিন ধরে একথা বলে আসছি যে, 'একটি নতুন ওয়াক্‌ফ আন্দোলন' প্রয়োজন। সে আন্দোলনের ফিকাহগত দিক ইসলামিক ফাউন্ডেশন কতৃꦣ2453; প্রকাশিত 'বিধিবদ্ধ ইসলামী আইন' বইতে পাওয়া যাবে। এখানে এর শুধু প্রয়োগগত দিক ব্যাখ্যা করতে চাই।

আমাদের দেশে যারা বিপুল সম্পত্তির অধিকারী, তাদের সংখ্যা কয়েক শত। তারা যদি তাদের সম্পত্তি শুধু এক-দুইজন সন্তানের জন্য না রেখে, জাতিকে যদি তার একটি উল্লেখযোগ্য অংশ দিয়ে যান ওয়াক্‌ফের মাধ্যমে, তাহলে সেটা খুবই ভালো কাজ হবে। এর পরিমাণ কোনো সম্পত্তির যেকোনো পরিমাণ অংশ হতে পারে। যেমন তা চার ভাগের এক ভাগ কিংবা তিন ভাগের এক ভাগ অথবা দশ ভাগের একভাগ? যে কোনো পরিমাণ হতে পারে। অর্থাৎ আমি বলতে চাচ্ছি যে, প্রত্যেক বড় বড় ধনবান পরিবার, শিল্পপতি, যাদের সামর্থে?80; পরিমাণ ১০০ কোটি বা তার বেশি, তাদের মালিকানাধীন কারখানার মধ্য থেকে একটি বা দু'টি ওয়াক্‌ফ করে দিতে পারেন। তাদের নগদ অর্থেরও একটি অংশ ওয়াক্‌ফ করতে পারেন। তাহলে সেটি সমাজের জন্য অনেক বড় কাজ হবে। ওয়াক্‌ফ ফান্ড বা সম্পত্তি ব্যবস্থাপনার জন্য একটা মোতাওয়াল্লি কমিটি থাকে। প্রত্যেক ওয়াক্‌ফকারী তার ওয়াক্‌ফের জন্য একটি মোতাওয়াল্লি কমিটি করে দিতে পারেন। ওয়াক্‌ফ সম্পত্তির মূল অংশ ব্যয় করা হয় না। ব্যয় করা হয় সেখান থেকে আয়ের বা লাভের অংশকে। এর সব কিছুই জনকল্যাণমূলক কাজে ব্যয় করা হয়।

এমনিভাবে যদি আমাদের দেশের পঞ্চাশ জন শিল্পপতি পঞ্চাশটি ওয়াক্‌ফ ফান্ড বা ট্রাস্ট জনকল্যাণমূলক কাজের জন্য গঠন করেন, তাহলে এটা বিরাট একটা কাজ হতে পারে। এরপর যদি ট্রাস্টগুলো নিয়ে একটি ফেডারেশন গঠন করা যায়, তাহলে সেখান থেকে সমন্বিত ব্যবস্থাপনার মাধ্যমে কাজ ভাগ করে নেয়া যেতে পারে। সবাই একই রকম কাজ না করে এবং একই এলাকায় না করে ফেডারেশনের মাধ্যমে কে কোন এলাকায় কাজ করবেন, তা ঠিক করে নিতে পারবেন। কে কোন্‌ কাজ করবেন কোথায় করবেন? এ রকম একটি সমন্বয়ের ব্যবস্থা যদি করা যেতে পারে তাহলে এটা জাতীয়ভাবে বিশাল একটা কাজ হয়ে যাবে।

ওয়াক্‌ফ নগদ টাকায়ও দেয়া যায়। যেকোনো সম্পদ দেয়া যায়। সেটা ভূ-সম্পত্তি হতে পারে, ইন্ডাস্ট্রি হতে পারে। যেমন আমরা জানি, ইসলামী ব্যাংকের ক্যাশ ওয়াক্‌ফ রয়েছে। সোশ্যাল ইনভেস্টমেন্ট ব্যাংকের ক্যাশ ওয়াক্‌ফ রয়েছে। কাজেই প্রত্যেক শিল্পপতি ওয়াক্‌ফ ট্রাস্ট বা ফান্ড করলে সেখানে নগদও দিয়ে দিতে পারেন। এই তহবিলের সবটাই ব্যয় করা হবে শুধু জনকল্যাণমূলক কাজে।
ইসলামী ব্যাংকের ক্যাশ ওয়াক্‌ফে যে কেউ অর্থ দিতে পারেন। একটা শরিয়াহ কমিটির তত্ত্বাবধানে এটা পরিচালিত হয়। তার মাধ্যমে তারা জনকল্যাণমূলক কাজে এটা ব্যয় করতে থাকেন। সেখানে যে কেউ তার টাকা নির্দিষ্ট খাতে ব্যয় করার জন্য উল্লেখ করে দিতে পারেন। যেমন? শিক্ষা, স্বাস্থ্য, চিকিৎসা কিংবা শিশুদের জন্য ব্যয় করার কথা নির্দিষ্ট করে বলে দেয়া যায়। অথবা বলে দেয়া যায়, যে দিকে বেশি প্রয়োজন ব্যাংক সেখানে ব্যয় করতে পারে। সাধারণভাবে না বলে দিলে সুবিধা হলো, ব্যাংক যে দিকে বেশি দরকার সে দিকে ব্যয় করার সুযোগ পাবে।

সুতরাং আমাদের নতুন করে একটি ওয়াক্‌ফ আন্দোলন প্রয়োজন। আমি মনে করি, এই আন্দোলন আমাদের দেশের চেহারা পরিবর্তন করতে সাহায্য করবে। এখন মাইক্রো-ফাইন্যান্স নিয়ে আলোচনা করব। 'ক্রেডিট' বলি আর 'ফাইন্যান্স' বলি, ইসলামের দৃষ্টিতে তা করতে হবে সুদমুক্ত। মাইক্রো-ফাইন্যান্সের ক্ষেত্রে ইসলামের আওতায় যেসব পদ্ধতি অনুসরণ করা সম্ভব তা অনেক ধরনের হতে পারে এবং তার মাধ্যমে ব্যাপক ফল পাওয়া যেতে পারে। ইসলামের আওতার মধ্যে যেসব পদ্ধতি বাস্তবায়ন সম্ভব, তার ক'টি উল্লেখ করছি।

প্রথমত, প্রচলিত নিয়ম অনুযায়ী মাইক্রো-ফাইন্যান্সের কাজ করা যেতে পারে। অর্থাৎ ইসলামী ব্যাংক বর্তমানে যে পদ্ধতিতে ক্ষুদ্র বিনিয়োগ করছে, সেটা। তারা বাই-মুয়াজ্জাল বা বাই-মুরাবাহা পদ্ধতিতে গ্রামাঞ্চলে যাদের প্রয়োজন তাদের আর্থিক সহায়তা দিয়ে থাকে। তারা এর জন্য মুরাবাহা বা মুয়াজ্জাল চার্জ (অর্থাৎ বিক্রয়-ক্রয় মূল্যের পার্থক্য) খুবই কম নিয়ে থাকে। এতে কেবল প্রশাসনিক বা পরিচালনা ব্যয় পূর্ণ হয়। এখানে তারা লাভ করতে চাচ্ছেন না। এ ব্যাপারে ইসলামী ব্যাংকের চেয়ারম্যান বলেছেন, তারা বেশি পরিমাণ আদায় করছেন কি না, এমনকি প্রশাসনিক ব্যয়ের তুলনায়ও বেশি নিচ্ছেন কি না তা স্টাডি করে দেখছেন। তাতে যদি তারা দেখতে পান, আদায়ের পরিমাণ বেশি এবং তা আরো কমানো সম্ভব, তাহলে তারা সেটা কমিয়ে দেবেন। এটা একটা ট্রাডিশনাল পদ্ধতি, যেটা আমরা করতে পারি এবং বর্তমানে তা করা হচ্ছে।

একথা বলে রাখা ভালো যে, মাইক্রো-ফাইন্যান্সের জন্য বর্তমানে যে সময় দেয়া হয় অর্থাৎ ছয় মাস বা এক বছর, সে সময়টা খুবই অল্প। তাই সময় বাড়ানো দরকার। সেই সাথে বিনিয়োগের পরিমাণটাও বাড়ানো দরকার, যেখানে যেখানে বাড়ানো প্রয়োজন। আদায়ের ক্ষেত্রেও লক্ষ্য রাখতে হবে যে, আদায় সাথে সাথে শুরু না করে কয়েক মাস পর শুরু করা উচিত। ব্যবসার অগ্রগতির জন্য কিছু সময় দেয়া দরকার। এই অবকাশ তিন মাস, ছয় মাস বা নয় মাস হতে হবে। অথবা প্রয়োজন বিশেষে এক বছরও হতে পারে। এটা নির্ভর করবে পরিস্থিতি, ঘটনা, কোন খাতে বিনিয়োগ দেয়া হচ্ছে ইত্যাদি বিষয়ের ওপর। এ ধরনের পরিবর্তন আনা ইসলামী ব্যাংকের জন্য অত্যন্ত জরুরি। এ ব্যাপারে আইডিবি'র সাথেও আমার আলোচনা হয়েছে। ইসলামী ব্যাংকের সাথেও হয়েছে। আমি আশা করি, তারা এ বিষয়গুলো দেখবেন। এখন অন্যান্য কী পদ্ধতিতে মাইক্রো-ফাইন্যান্সকে জনগণের প্রয়োজনে লাগানো যায় তা দেখা যাক।

এর একটা দিক হচ্ছে, মাইক্রো-ফাইন্যান্সের সাথে ওয়াক্‌ফ চ্যারিটি কিংবা জাকাতকে জড়িয়ে একটি পরিকল্পনা করা যায়। তাহলে আমরা দারিদ্র্য বিমোচনের জন্য ক্ষুদ্র বিনিয়োগের ক্ষেত্রে অনেক ধরনের পরিবর্তন ও বৈচিত্র্য আনতে পারি। এর মধ্যে একটা পদ্ধতি হচ্ছে, সব টাকা কর্জে হাসানা দেয়া এবং পুরো টাকাটাই ফেরত নেয়া আর এতে যে প্রশাসনিক ব্যয় তা আমরা ওয়াক্‌ফ ফান্ড থেকে বহন করব। অথবা আমরা সেটা চ্যারিটি, সাদাকাহ বা জাকাত ফান্ড থেকে ব্যয় করব। কেননা জাকাতের অন্যতম একটা খাত হচ্ছে 'আমিলিনা আলাইহা' অর্থাৎ জাকাত আদায়কারী কর্মচারীদেরকে তা থেকে বেতন দেয়া যায়। সুতরাং আমরা এখানে একটি বৈচিত্র্য বা পরিবর্তন আনতে পারি।

আমরা এটাও করতে পারি যে, একেবারে দেয়ারই সাধ্য যাদের নেই, যারা হতদরিদ্র, তাদের চিহ্নিত করে কিছু ক্ষেত্রে আমরা তাদের বিনিয়োগ দেবো। কিন্তু ফেরত দেয়ার সময় তাকে সেই বিনিয়োগের ৭৫ শতাংশ ফেরত দিতে হবে না। বাকি মাত্র ২৫ শতাংশ ফেরত দিতে হবে। এ ক্ষেত্রে এই ৭৫ শতাংশ এবং প্রশাসনিক ব্যয় আমরা বহন করব জাকাত ফান্ড, চ্যারিটি ফান্ড অথবা ওয়াক্‌ফ ফান্ড থেকে। এভাবে অন্যান্য ক্ষেত্রে আমরা ২৫ শতাংশ বা ৫০ শতাংশ নাও নিতে পারি। এসব ক্ষেত্রেও তা নেয়া হবে না এবং প্রশাসনিক খরচ ওয়াক্‌ফ ফান্ড, জাকাত ফান্ড বা অন্যান্য সাদাকাহ ফান্ড থেকে বহন করতে হবে। কিছু ক্ষেত্রে আমরা ১০০ শতাংশই নেব না। প্রথমবারের ১০০ শতাংশ নেবো না। কিন্তু যদি দ্বিতীয়বার দেখা যায় যে, সে দাঁড়িয়ে যাচ্ছে, সে ক্ষেত্রে তার কাছ থেকে যতখানি সম্ভব নেবো। প্রকৃতপক্ষে জাকাত তো এ ধরনেরই। কেননা জাকাত আসলে সম্পদ স্থানান্তর। কাজেই এটা করা যায়। এই টাকা আমরা নেবো না। অর্থাৎ বলছি ২৫ শতাংশ, ৫০ শতাংশ বা ১০০ শতাংশ? সেটা আসলে ব্যয় হবে জাকাত, ওয়াক্‌ফ, চ্যারিটি বা সাদাকাহ থেকে। সুতরাং মাইক্রো-ফাইন্যান্সকে যদি ওয়াক্‌ফ, সাদাকাহ, চ্যারিটি ও জাকাতের সাথে সমন্বিত করতে পারি তাহলে এর ভেতর নানা ধরনের বৈচিত্র্য ও পরিবর্তন আমরা নিয়ে আসতে পারি, যেটা ট্রাডিশনাল মাইক্রো-ফাইন্যান্সের ক্ষেত্রে করা সম্ভব নয়। এ কথা সত্য যে, তাদের কনসেপ্টে ওয়াক্‌ফ নেই। এ ধরনের জাকাতের ধারণা নেই। আর যদি থেকে থাকে বা তারা এ রকম কিছু করে নেয়, তাহলে ভালো কথা। তারা এ ধরনের পদ্ধতি অবলম্বন করুক। ইসলামের ভালো নীতি যদি কেউ নেয়, তাহলে আমরা খুশি হবো। তাদেরও ভালো দিকগুলো আমরা গ্রহণ করে থাকি। আমি এটাই জানালাম যে, ইসলামের মাইক্রো-ফাইন্যান্স কত উত্তম হতে পারে। যতটুকু আমি জানি, আইডিবি এ ধরনের চিন্তা করছে। ইসলামী ব্যাংকেরও এ ধরনের নতুন প্রজেক্ট নেয়ার সম্ভাবনা রয়েছে। এ সম্পর্কে ইসলামী ব্যাংকের কর্তৃপক্ষকে আরো চিন্তা-ভাবনা করতে অনুরোধ করছি।

আজকের তৃতীয় বিষয়টি হচ্ছে জাকাত। জাকাত সম্পর্কে এখানে আমি এই আলোচনা করব না যে, এর রেট (হার) কী, এর আইটেম কী এবং এর প্রাপক কে? এ বিষয়ে আপনারা বিভিন্ন দেশের জাকাত অ্যাক্ট দেখতে পারেন। আমার জানা মতে, ইসলামী ব্যাংকের সেক্রেটারির কাছে এর কপি আছে। এর জন্য বাংলাদেশের জাকাতের আইন দেখতে পারেন। সর্বোপরি এ বিষয়ে ড. ইউসুফ আল কারজাভির বই 'ইসলামে যাকাতের বিধান' প্রথম ও দ্বিতীয় খণ্ড সবার দেখা উচিত। তাতে তিনি জাকাতের সম্পূর্ণ বিষয় আলোচনা করেছেন। যেসব বিষয়ে মতবিরোধ আছে সেসব বিষয়েও তিনি সেখানে আলোচনা করেছেন। সেই বই দেখলে জানা যাবে, কোন মতটা বেশি শক্তিশালী। তিনি সব মত দিয়েই সেখানে বিস্তারিত আলোচনা করেছেন। এ বিষয়ে এর চেয়ে মূল্যবান বই আর নেই।
জাকাতের ওপর শুধু একটি কথা এখানে বলব। সরকারের একটা জাকাত ফান্ড আছে। কিন্তু এটাতে জাকাত আদায় হয় না, হচ্ছে না বা কম হচ্ছে। এর নানা কারণ আছে। আমার মনে হয়, সরকারের পক্ষে বাধ্যতামূলক জাকাত আদায় করা সম্ভব হবে না। আমাদের দেশে রাজনীতির যে অবস্থা, জনগণের মধ্যে যে ধরনের বিভক্তি এবং যে ধরনের বিভিন্ন মতবাদ রয়েছে, তাতে বাধ্যতামূলক জাকাত আদায় করা আমাদের দেশে বর্তমানে সরকারের পক্ষে সম্ভব হবে না, যেটা কোনো কোনো দেশে হচ্ছে। তাহলে আমাদের কী করতে হবে? এর জন্য আমাদের প্রাইভেট সেক্টরেই জাকাত আদায় করতে হবে। আর প্রাইভেট সেক্টরে জাকাত আদায় করলে সেটা উত্তম হবে। ওয়াক্‌ফের মতো এই প্রস্তাবই দিতে চাই যে, প্রত্যেক মুসলিম শিল্পপতি ও বড় বড় ব্যবসায়ী নিজেরাই এক একটা জাকাত ফান্ড করুন। আপনারা যারা বড় বড় শিল্পপতি, ব্যবসায়ী আছেন, যাদের সম্পদের পরিমাণ অনেক, যাদের জাকাতের পরিমাণ কয়েক কোটি টাকা, আপনারা প্রত্যেকে একটা করে জাকাত ফান্ড করুন। তারপর সেখান থেকে নিয়মতান্ত্রিকভাবে ব্যয় করার চেষ্টা করুন। চিন্তা করুন, কিভাবে লোকদের কর্মসংস্থান করে দেয়া যায়। এর জন্য যার যার চাহিদানুযায়ী তাকে কর্মসংস্থানের ব্যবস্থা করে দিন। যেমন, যার ঘর নেই, তাকে একটা ঘর করে দিন। যার টিউবওয়েল দরকার, তাকে টিউবওয়েল দিয়ে দিন।

আমি অনুরোধ করি প্রাইভেট সেক্টরের বড় বড় ইন্ডাস্ট্রি ও কমার্শিয়াল হাউস এসব বিষয় গুরুত্ব দিতে। যারা বড় বড় আমদানিকারক, হোলসেলার, যারা শত শত কোটি টাকার আমদানি করেন, তারা যদি তাদের প্রদত্ত জাকাতের জন্য একটি ফাউন্ডেশন করেন, একটি করে নিজস্ব জাকাত ফান্ড করেন তাহলে তার দ্বারা আমাদের দেশে দারিদ্র্য বিমোচনের জন্য অনেক গুরুত্বপূর্ণ কাজ হবে। যারা নিজেরা জাকাত দিচ্ছেন, তারা কখনোই এই ফান্ড নষ্ট করবেন না। আর যিনি এত টাকা দিতে পারেন, তিনি এই টাকা থেকে কিছু নিয়ে নেয়া অসম্ভব ব্যাপার। সুতরাং প্রত্যেকে জাকাত ফান্ড গঠন করুন এবং একটি কমিটি গঠন করে তা ব্যয় করুন। জাকাতের আইন মোটামুটি সবারই জানা? কে জাকাত পায় আর কে পায় না, সে বিষয়ও সবার কাছে স্পষ্ট। খুব বেশি প্রয়োজন হলে বা সন্দেহ থাকলে আলেমদের সাথে পরামর্শ করতে হবে।

জাকাতের একটি উদ্দেশ্য হচ্ছে দারিদ্র্য বিমোচন। আরেকটি উদ্দেশ্য মানুষ যেন লোভী না হয়ে যায়। এ জন্যও আল্লাহ তায়ালা জাকাতের বিধান করেছেন। মানুষ যেন লোভী না হয়। মানুষের অন্তরকে ভোগবাদী না বানানোই এর উদ্দেশ্য। সূরা তওবায় আল্লাহ বলছেন 'হে রাসূল! তাদের মাল থেকে জাকাত আদায় করুন এবং তাদেরকেও পবিত্র করুন এবং তাদের পরিচ্ছন্ন করুন।' আমরা বলি জাকাত আদায় করলে সম্পদ পরিচ্ছন্ন হয়। হ্যাঁ, এটা ঠিক। কিন্তু এই আয়াত দ্বারা এই বিষয়টি স্পষ্ট হচ্ছে যে, জাকাত আদায় দ্বারা দাতাকেই পরিচ্ছন্ন করা উদ্দেশ্য। এ বিষয়টির প্রতি দৃষ্টি আকর্ষণ করতে চাচ্ছি। আমরা যারা দান করতে অভ্যস্ত হয়ে যাব আল্লাহ চাইলে আমরা দুনিয়াতে অত লোভী হবো না। এ বিষয়টি সবার বিবেচনায় আনার জন্য অনুরোধ করছি।

পরিশেষে, ওশর সম্পর্কে কিছু আলোচনা করব। ফসলের জাকাতকে ওশর বলে। এ ব্যাপারে নানা দ্বিধা-দ্বন্দ্বের কারণে এখানে ফসলের জাকাত আদায় হচ্ছে না। এ ব্যাপারে মুফতি শফীর মত হচ্ছে, বাংলাদেশের ভূমির ওপর জাকাত প্রযোজ্য। ইসলামী ব্যাংকের শরিয়াহ কাউন্সিলের সাবেক সেক্রেটারি মরহুম মাওলানা সাইয়েদ মোহাম্মদ আলী লিখে গেছেন, এ দেশে ওশর প্রযোজ্য। সেন্ট্রাল শরিয়াহ কাউন্সিলের বর্তমান চেয়ারম্যান মুফতি আবদুর রহমান সাহেবের সাথে আমার আলাপ হয়েছে। তিনি ফতোয়া লিখে রেখেছেন যে, এখানে ওশর দিতে হবে। আমি তাকে এটা তাড়াতাড়ি প্রকাশ করতে বলেছি। প্রত্যেক এলাকায় যদি ওশর আদায় হয় এবং যারা বড় বড় ভূ-সম্পত্তির মালিক তারা যদি ওশর আদায় করেন, তাহলে সেই আদায়কৃত ওশর ক্ষুধা ও দারিদ্র্য দূরীকরণে সহায়ক হবে। আমরা জানি, সেচ লাগলে ওশর দিতে হবে ৫ শতাংশ এবং সেচ না লাগলে ১০ শতাংশ দিতে হয়। এখানে হার বেশি, কিন্তু তার পরও আল্লাহ তায়ালা মানুষকে উৎসাহিত করেছেন দান করার ক্ষেত্রে। যিনি বেশি পারেন তিনি তার পাশেরজনকে দান করবেন, তাদের সাহায্য করবে, খেদমত করবে। এভাবে তাদের নিজ অন্তরকে নিজে পরিচ্ছন্ন করবেন।

আমি ইসলামী ব্যাংককে খুব ভালো জানি। এটা এ দেশের একটা মহৎ প্রতিষ্ঠান। এর দ্বারা গোটা দেশের হিন্দু-মুসলিম নির্বিশেষে সবারই উপকার হচ্ছে বলে জানি। তারা এ দেশে দারিদ্র্য বিমোচনেরও চেষ্টা করছেন। তারা একটি ফাউন্ডেশনও করেছেন। এসব কিছু কল্যাণকর কাজ। ভবিষ্যতে এসব কাজ তারা আরো বাড়াবেন বলে আশা করি। (ইসলামী ব্যাংক বাংলাদেশ লিমিটেড আয়োজিত 'দারিদ্র্য বিমোচনে ওয়াক্‌ফ, ক্ষুদ্র বিনিয়োগ, জাকাত ও ওশরের ভূমিকা' শীর্ষক আলোচনা সভা ও ইফতার মাহফিলে উপস্থাপিত মূল প্রবন্ধ।)

লেখকঃ চিন্তাবিদ, সাবেক সচিব বাংলাদেশ সরকার
সাবেক চেয়ারম্যান, ইসলামী ব্যাংক বাংলাদেশ লিমিটেড

ই-মেইল: sahannan@sonarbangladesh.com

পাঠকের মন্তব্য:

 
বাংলা (ইউনিকোডে) অথবা ইংরেজীতে আপনার মন্তব্য লিখুন:
কীবোর্ড

Bijoy       UniJoy       Phonetic       English

নাম:

স্থান:

ই-মেইল:
মন্তব্য:
 

 

 
লেখক পরিচিতি
 
 

 


© Sonar Bangladesh, 2002-2009, Dhaka, Bangladesh. E-mail: editor@sonarbangladesh.com.


__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[mukto-mona] FW: Media Is Responsible For Allowing Foreigners To Dabble In Internal Issues: Precaution Needed --Asia Post editorial dated 15.10.09



Media Is Responsible For Allowing Foreigners To Dabble In Internal Issues: Precaution Needed  
 

Press has reported that the foreign ministerof Bangladesh on Sunday blamed media for allowing foreign diplomats posted in Dhaka to dabble into Bangladesh’s internal affair which often creates unwarranted irritants in bilateral ties. Dipu Moni also criticised media as in most occasions, she alleged, they do not give proper treatment to rejoinders, rather publish only ‘edited version’ of any rejoinder. The foreign minister came up with her critical views about the media while inaugurating a five-day orientation workshop for diplomatic correspondents at the Foreign Service academy in the capital. ‘Journalists often press the foreign diplomats for making comments on Bangladesh’s internal affairs… And they are sometime tempted by the press to make comments on our internal affair. This creates confusion in our bilateral ties,’ Dipu Moni said. The foreign minister suggested that media should not ask foreign diplomat for comments on the country’s internal affair.

We feel that Foreign Minister is largely correct. It is our observation also that most correspondents ask comment from foreign diplomats on internal issues.This should never happen. Young inexperienced reporters require thorough training in this regard. We have seen repeated rows have been created as a result of this. We hope this will cease.

 



__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Do you support Bangabandhu Family Special Security Act?



Do you support Bangabandhu Family Special Security Act?


83.83 % Samakal readers say NO

http://www.orangebdgroup.com/samakal/details.php?news=polling_result&poll_id=131&pub_no=131&rl=20

76.42 % Prothom Alo readers say NO

http://prothom-alo.com/onlinepoll/



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Part of Los Angeles renamed Little Bangladesh






-----Forwarded Message-----
From: Mahbub Khan
Sent: Oct 15, 2009 5:36 PM
To: mahbubkhan@ieee.org
Subject: Part of Los Angeles renamed Little Bangladesh


Little Bangladesh

 

Approved in Los Angeles, California, USA

On October 15, 2009, Thursday

 

A part of Los Angeles (several blocks of the busy-big street, the 3rd Street, near Vermont) will be renamed as Little Bangladesh

 

First time in USA

=================

 

A historic Day for all Bangladeshis in USA

===============================


 
The YouTube Video link below, of the Signators of the Little Bangladesh at the Los Angeles City Hall.

Date: Thu, 15 Oct 2009 14:23:29 -0700
Subject: Little Bangladesh Approved at 3rd Street
From: motamot.editor@gmail.com


Little Bangladesh Approved on 3rd Street near Vermont in LA
 
 
 

From: Akhter-Hossain Miah [mailto:akhterhossain.miah@gmail.com]
Sent: Thursday, October 15, 2009 15:38
To:   Community Distribution
Subject: Little Bangladesh Town Hall Meeting Oct-18 at 6 PM at Shatto // Time to Celebrate !!!!!!!!!!!!!

 

Dear Bangladeshi Friends of Los Angeles,

 

You are all invited to the Little Bangladesh Town Hall Meeting as per the following:

 

Date:  October 18, 2009, Sunday

Time: 6 PM to 8 PM (Sharp)

Location:  Shatto Recreation Center, 3191 W 3rd Street, Los Angeles, CA 90020

 

Sunject:  (a) Little Bangladesh Approval in the LA-City Hall,  (b) Celebration. (c) To pick a day for further Celebration.

 

This is a celebration for each and every member of our Bangladesh community in Los Angeles and also in the whole America.

 

Please attend this important Town Hall meeting.

 

With best regards,

 

Mohammed Akhter Hossain Miah

Primary Applicant, Coordinator and Spokesperson for Little Bangladesh

447 S. Berendo Street, Apartment 114

Los Angeles, CA 90020

213-235-8619 -cell, 213-739-0395 - home

e-Mail: akhterhossain.miah@gmail.com, akhter_hm@yahoo.com

 


 
From: Akhter-Hossain Miah <akhterhossain.miah@gmail.com>
Date: Thu, Oct 15, 2009 at 11:48 AM
Subject: Little Bangladesh Approved // Time to Celebrate !!!!!!!!!!!!!
To:  Community Distribution

Dear Bangladeshi Friends of Los Angeles,

 

Very Happy News !!!!!!!!!!!!!!

 

The Little Bangladesh in Los Angeles has been approved as of this morning, October 15, 2009.

 

The LA City Council member Tom LaBonge,

Bangladesh Community Representative Muhammad Shamim Hossain, and

Korean representative Mr. Chang Lee

 

signed the Papers for Little Bangladesh and Korea town in the Los Angeles City Hall this morning.

 

Congratulations to all of you for this historic day for our Bangladesh community in Los Angeles and in America !!!!!!!!!

 

We will let you know about the upcoming Town Hall meeting and the celebration event !!!!!!!!!

 

 

Mohammed Akhter Hossain Miah

Primary Applicant, Coordinator and Spokesperson for Little Bangladesh

447 S. Berendo Street, Apartment 114

Los Angeles, CA 90020

213-235-8619 -cell, 213-739-0395 - home

e-Mail: akhterhossain.miah@gmail.com, akhter_hm@yahoo.com




__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] We need a stronger ally with us



We need a stronger ally with us

Muhammad Shahiduzzaman, professor of international relations at the University of Dhaka tells Saad Hammadi and Mohiuddin Alamgir how necessary it is for Bangladesh to find a strong ally to secure its maritime boundaries

photo by Prito Reza
A couple of days ago, Bangladesh redeployed paramilitary troops in the wake of tensions mounting along the Naikhangchhari frontiers with Myanmar. How much of this tension involves the maritime boundary crisis between Bangladesh and Myanmar?

   I don't think the recent tension at the frontiers has to do much with the maritime boundary. It's more a localised problem and maybe related to the readjustment of troops. The maritime dispute with Myanmar is separate and much wider. The clash is, however, more related to the map.

   In geographical reality, if the Bay of Bengal is considered a funnel, we are at the end of the funnel. That our boundary will go down the funnel from continental shelf and beyond for economic growth is unfortunately obstructed by lines drawn by India and Myanmar. Following their claims, we become sea locked. We did not realise India and Myanmar would draw the lines so unrealistically.

   In November last year, the naval forces of Myanmar and Bangladesh were on the brink of a confrontation at the Bay of Bengal when Myanmar attempted to explore oil and gas in a disputed block of the sea. What do their activities indicate?

   Myanmar knows that if it enters even the low areas of Bangladesh, the chances of finding gas in the territory are so high that it considers it worth taking the risk. It is an unfriendly act. That Bangladesh has used its naval capacity makes clear that the navy has a vital role to play in tackling the situation. From Myanmar's attitude last year, a bilateral agreement hardly seems an option.

   It has been learned from the foreign affairs ministry that Myanmar is reportedly claiming 14 blocks within Bangladeshi territory. Bangladesh also has some dispute over the blocks within Myanmar maritime territory. How should these be resolved?

   The civilised approach is through negotiation. In this regard, Bangladesh has sought good office of China which means a basic level of involvement as a third party. As a third state, China can request Myanmar to come to an understanding with Bangladesh.

   Myanmar and India claimed their maritime borders and have already filed their claims with the United Nations in May and June respectively while Bangladesh has till 2011 to submit its claim. Do you think Myanmar and India have leverage on their claim due to their early submission?

   In an idealistic way, the three states maybe considered to receive fair treatment. But mind you, India has a very strong position at the United Nations. Myanmar on the other hand has good economic relations with India. India also knows that it cannot purchase gas from Bangladesh. It is quite possible that India and Myanmar have a common interest.

   Bangladesh cannot afford enemies on both sides. The government is trying to convince India with as much benefits as possible. The present government is genuine about meeting the Indian government's expectations.

   India and Myanmar both use the 'equidistance principle' to claim its maritime borders while Bangladesh believes in principle of equity.

   Equity is the ideal way to resolve the maritime borders for Bangladesh. If equidistance is followed, then the claims of Myanmar and India from the East and West will take the Bay of Bengal entirely. Through the equidistance principle, Myanmar and India can deny us. If equity is followed then there will be equity of territorial water. In the principle of equity, if Myanmar and India leaves 220 miles of maritime to Bangladesh, even then they both have continental shelves deep down the sea at the south of Bay of Bengal.

   Here is where the Awami League's diplomacy depends to a large extent on convincing India.

   Bangladesh has been preparing its case for extraction of marine resources, especially for gas exploration in the Bay of Bengal but is unable to invite tenders for block-bidding as its maritime boundary is yet to be demarcated. How can the problem be resolved?

   This is very important and sensitive. Diplomacy alone cannot guard such international crisis. Building defence allies is therefore required to secure the boundaries. It is not always accepted in our political culture but we need an ally who can support us to achieve our demands. The United States has its interest to protect Bangladesh from al-Qaeda's grasp.

   Many believe Myanmar is a difficult proposition to deal with from earlier experiences when the military junta governing the country did not grant permission to the United Nation's chief Ban Ki Moon to meet with Aung San Suu Kyi. There is no parliament, no accountability. How obstructive do you consider the situation for having a better diplomatic relation with Myanmar?

   Every time we wanted to discuss the maritime boundary issue with Myanmar, it has taken a rigid stance. We do not want to give Myanmar the opportunity to go for military confrontation. Myanmar generals do not care about international diplomatic relations. We need a stronger ally with us. The US is aware that al-Qaeda may strengthen itself in Bangladesh unless the country is stable. The US has a lot of Bangladeshi people within its political and social hemisphere because of the country's peace loving nature.

   Myanmar is diplomatically backed by China. Although the Awami League led government traditionally has a good relationship with India, in this case, India has its own stake. Does this put Bangladesh into a friendless situation?

   I believe we enjoy a good image in the Western world. Nowhere in the Muslim world has there been an election as successful as Bangladesh's. The western world admires our female leadership. The western world wants Bangladesh to be successful.

   It is very overwhelming idea that the US and Bangladesh will have naval exercise together.

   The nightmare for both China and Myanmar is the US's foothold at the Bay of Bengal in alliance with Bangladesh. Even India does not want the US at the Bay of Bengal. Unless China serves our interest, we have to find a strong ally to support us.
 



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Maritime boundary : Drawing the line



Maritime boundary : Drawing the line

Mohiuddin Alamgir chronicles the long-standing dispute between Bangladesh, Myanmar and India over the demarcation of the maritime boundary on the Bay of Bengal, Bangladesh's weak diplomatic efforts in the last 35 years and the consequences of failing to emerge with a satisfactory resolution
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In November 2008, the naval forces of Myanmar and Bangladesh were on the brink of a confrontation at the Bay of Bengal.

   The problem surfaced on November 2, when it was noted by Bangladesh that Myanmar had been conducting an oil and gas exploration project – with the aid of a South Korean company, Daewoo – in a disputed area of the sea. Nearly 50 men and four ships were employed in the exploration work in Block AD-7, escorted by two of Myanmar's naval warships.

   According to international law, countries are allowed to have and use 200 nautical miles of the sea from its coast. Should that law prevail, then Bangladesh is entitled to claim authority over the disputed waters. As an initial response to the exploration work, three Bangladeshi naval ships - BNS Abu Bakar, BNS Madhumati and BNS Nirvoy –were sent to the spot to challenge Myanmar's advancements but their navy in turn responded by alleging the Bangladeshi ships of trespassing. They also informed the Bangladesh Navy that they were acting under the instructions of their government.

   Consequently, Bangladesh have initiated multi-pronged diplomatic efforts in which, the issue was raised with China, a friend of both nations, while also urging Seoul to ask the South Korea-based company hired by Myanmar to stop their activities in the disputed waters.

   On October 9 of this year, Bangladesh served legal notices to India and Myanmar to settle the disputes over maritime boundary claims before a UN tribunal as it decided to take the issue to a compulsory arbitration under the UN Convention on the Law of the Sea.

   Indian high commissioner Pinak Ranjan Chakravarty and Myanmar ambassador U Phae Thann Oo were called in to the foreign ministry and foreign secretary Mijarul Quayes handed the notifications to them pass it on to their respective governments.

   Last year, the week-long standoff was diffused when Myanmar removed natural-gas exploration equipment from the disputed zone. But Myanmar also stated that the move was technical, as the South Korean company undertaking the exploration work had completed its seismic survey in Block AD-7 and shifted to another offshore block, A-3.

   The state-run New Light of Myanmar said South Korea's Daewoo International Corp had drilled an exploration well down to the targeted depth in Block AD-7 between October 17 and November 5, 2008 and the necessary surveys had been completed. Most importantly, it also stated that 'further tasks would be carried out according to the work programme'.

   On the other hand, expert delegations from Bangladesh and India also held a three-day meeting after a gap of 28 years in 2008 to settle unresolved maritime boundary issues. But these talks also failed to produce results and hovered around discussing the boundary in South Talpatty, an island still in formation, in the Bay of Bengal.

   Problems regarding the maritime boundaries are still up in the air, as the marine territory is yet to be selected by the neighbouring countries. The issue will now have to be settled by a United Nations body titled UN Convention on the Law of the Sea (UNCLOS).

   'We need to delimit our maritime boundary to explore and exploit oil, gas and other natural resources in the Bay to meet our demands,' said Foreign Minister Dipu Moni after the government decision to serve legal notices to India and Myanmar.

   She said since no satisfactory outcome have resulted from the discussions over 35 long years, the government took the path of arbitration to settle the issue once and for all which 'will take four to five years'.

   The issue of great significance involved here is that of conducting the exploration of oil and gas from the offshore areas of the country. This heavily dependent upon a settlement of the marine territories. As signatories of the UNCLOS, India, Bangladesh and Myanmar need to resolve their maritime boundary disputes urgently.

   The ever-growing demand for energy in Bangladesh, India and Myanmar has led to extensive exploration of maritime zones for oil and gas in the Bay of Bengal by these countries.

   India, Bangladesh and Myanmar are conducting their offshore operations and allocating blocks for the exploration of oil and gas to foreign multinational companies and claims of overlapping territories have piled up with the three challenging each other's actions. Bangladesh had opposed to India's endeavours in the Bay in 2006 while India was opposed to Bangladesh's in June 2008.

   India and Myanmar claimed their respective maritime borders and have already filed their claims with the United Nations on June 29 and May 21, 2009 respectively, while Bangladesh has to do this before July 27, 2011.

   'Since 1982, Bangladesh has failed in delimiting maritime boundaries in accordance with the provisions of UNCLOS 1982. Our neighbouring countries, India and Myanmar also did not complete demarcation of their maritime boundary with Bangladesh. As a result, on several occasions, these two countries kept on conducting aggressive exploration work for gas and oil in disputed areas adjacent to or even within our territorial waters. They also did not care to inform Bangladesh of their activities even though they were engaging IOCs to explore in disputed areas,' opines Barrister MA Muid Khan, advocate of the Supreme Court of Bangladesh.

   'Bangladesh did not even protest until engineer Mahmudur Rahman did, in 2005. In contrast, India protested against Bangladesh's actions in 1974 and along with Myanmar, they also protested when Bangladesh at long last, took the initiative of conducting deep-water exploration recently.

   'Our actions have also raised more questions than answers in the last 38 years. We have taken 19 years to ratify our laws according to the UNCLOS, in 2001. It would not be acceptable in any other state to take so much time in dealing with significant issues related to establishing the country's sovereign rights,' adds Muid.

   Under the 1982 UNCLOS, which came into effect in 1994, a state is entitled to claim 200 nautical miles within its jurisdiction. The first 12 miles are known as territorial sea and the next adjoining 188 miles as its exclusive economic zone (EEZ). The sea-bed (continental shelf) of a state can go further (up to 350-miles) depending on the geo-physical characteristics of the sea-bed.

   Bangladesh has also enacted its own law to demarcate its maritime zones.

   'In 1974 Bangladesh passed a law, titled the "Territorial and Maritime Zones Act (Act no. XXV)" which allowed the government to declare its maritime zones through gazetted notification,' informs Imtiaz Ahmed, professor of international relations, Dhaka University.

   Md Shamsuddoha, a marine science specialist and CEO of Participatory Research and Development Initiatives, is among the many experts in the country who believe that it is important that Bangladesh settles into a sea-boundary agreement with both India and Myanmar with the aim of securing its marine resources. According to him, it is a matter that needs to be addressed urgently by Bangladesh to ensure proper rights over the colossal marine resources, the sea-area around the country provides.

   'A total of 490 species of fish belonging to 133 families that include 19 species of shrimps/prawns and six species of lobsters are commonly found along these waters, making these areas of great commercial importance,' he says.

   Exclusive economical zones in the Bay of Bengal that are a part of Bangladeshi territory are amongst the better places for breeding and feeding Hilsha and other marine fishes. Shamsuddoha explains that the most well-equipped fishermen from Thailand, India and Myanmar are regularly trespassing into the territories of Bangladesh to boost their respective fishing industries.

   'We will lose our fisheries rapidly if we do not set our rights quickly,' he adds.

   'In the absence of any resolution regarding the maritime dispute with India and Myanmar, Bangladesh is not able to explore oil and gas from the offshore blocks within the country's territorial waters,' says Muid.

   With a view towards the future, the three governments are keeping in mind that scientists have reported that resources in the sea are likely to be much more bountiful than those on land.

   With the depletion of land resources and increase in populations, Bangladesh, India and Myanmar will depend increasingly on sea-resources. Delimitation of EEZs and continental shelves have therefore, become very important, especially after India's discovery of 100 trillion cubic feet (TCF) of gas in 2005-06 and Myanmar's discovery of seven TCF of gas at about the same time. India has also discovered oil in the Bay of Bengal.

   Bangladesh divided its water territories into 28 blocks and auctioned off the area to international oil companies as part of its initiative to end chronic gas shortages. This decision of Bangladesh was subjected to heavy protest by both Myanmar and India.

   'In the context of international politics, maritime boundary issues are important for our country. We are land-locked country, but we have around 710 km long maritime boundary which can be crucial to us. Gases and all other resources available to the country have to be used if we are to progress as a nation which is why, we have to rely more on our water-based resources,' says Imtiaz.

   Bangladesh has been preparing its case for extraction of marine resources, especially for gas exploration, in the Bay of Bengal but has not been able to invite tenders for block- bidding as its maritime boundary is yet to be demarcated.

   'We are making preparations to put forward our claims and objections regarding the maritime boundaries to the UN within the time allotted to us,' tells an official involved in the process, seeking anonymity.

   'Myanmar and India have already submitted its claims on maritime delimitations to the UN within the limits of the continental shelf,' he adds.

   According to UN provisions, claims submitted by any country will not be taken under final consideration until a settlement is reached with any neighbouring country with overlapping claims, raising objections to it.

   'Bangladesh is well on its way in terms of preparing and submitting its claims to the United Nations before its deadline,' adds the official.

   For Bangladesh, identifying a 'starting point' from which to mark the coastlines from the exclusive economic zones, which have resulted in overlapping claims with Myanmar and India, has been a major problem, mainly due to the funnel-like shape of the Bay of Bengal.

   It has been learned from the foreign affairs ministry that Myanmar is reportedly claiming 14 blocks within Bangladeshi territory. The total area of these blocks is about 48,025 square kilometres. These include blocks 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26 and 27, according to the ministry.

   On the other hand, India has claimed about 31,743 square kilometres of Bangladeshi waters as its own area. These are the areas covered by blocks 5, 9, 14, 15, 19, 20, 24 and 25. A major conflict has emerged between the three neighbours as all three have laid claims for blocks 19, 20, 24 & 25 as their own.

   'Myanmar is a difficult proposition as we have evidenced in the past when the military junta governing the country did not even grant permission to United Nation's chief Ban Ki Moon, to meet with Aung San Suu Kyi. There is no parliament, no accountability and although we have a better understanding with India than Myanmar, we have historical problems with India regarding south Talpatty, which could not be resolved through discussions,' says Imtiaz, regarding the notion of solving the dispute through bilateral discussions.

   'Perhaps all three countries are waiting for arbitration from the UN. I hope Bangladesh puts in a strong effort to claim its territories and we reach a satisfactory outcome,' he adds.

   The differing methods implemented to demarcate maritime borders between the three neighbouring countries have also been a major stumbling block for Bangladesh towards settling these disputes.

   India and Myanmar both use the 'equidistant principle' to claim its maritime borders while Bangladesh claims its sea lying territories based on the 'equity principle' whereby, countries along the Bay of Bengal would be allocated areas based on proportionality.

   'The "equidistance method" that is being applied by India and Myanmar in respect of delimitation of the EEZ and continental shelf cannot be invoked to draw the sea-boundaries between neighbouring countries as it disregards the physical features of coastal areas and does not achieve "an equitable solution" as mandated by the UN convention. If this method is applied, the boundary between adjacent countries will be unfair, distorted and inequitable. Therefore, the sea-boundary of Bangladesh with its neighbours requires to be drawn in terms of the provisions of the UN Convention so as to achieve an equitable solution,' says Barrister Muid.

   'Delimitation of EEZs and continental shelves of adjacent countries should be in accordance with the principles of equity in terms of Articles 73 and 84 of the UN Convention. These articles of the Convention emphasise that any agreement must seek to achieve an equitable solution. Principle of equity is embedded in notions of fairness in the context of the shape of the coastal land. This equitable principle found recognition in the World Court, in North Sea Continental Shelf Cases (1969: ICJ: general list: no 51 &52),' adds Muid.

   Meanwhile many experts and former government secretaries believe that the maritime boundary crisis has culminated from the lack of priority placed on the issue.

   'It is unfortunate that the maritime border dispute of Bangladesh with Myanmar and India has not been solved in 38 long years and is only because the Bangladesh government has not placed adequate attention to the problem,' says Mohammad Asafuddowla, former secretary of the Bangladesh government.

   'I do not think the six secretaries at the foreign ministry are capably performing their duties.'

   'Personally, I have not seen any significant success over any of the diplomatic issues which have gone in favour of Bangladesh. Rather, this government has taken some decisions which have gone against preserving the best interests of the country,' says Shamsher Mobin Chowdhury, former foreign secretary and foreign affairs advisor to the Bangladesh Nationalist Party chairperson.

   'During our tenure, a special building and cell was established in 2002, for the desktop study of the maritime boundary issue with Kaiser Mahmud, appointed specifically to strengthen the preparations,' he adds.

   'We know that the United Nations will ultimately decide the boundaries but our claims need to be presented in a manner which is both politically and scientifically cohesive.'

   'Bangladesh does not have much option but it has to secure her maritime boundary as it is a constitutional obligation. The problem we have with India and Myanmar is really an unfortunate failure of the diplomacy,' says a professor of the history department, Dhaka University who also takes classes in the Foreign Service Academy.

   'India and Myanmar are at a much more advanced stage in their claims as they have already filed their arguments to the UNCLOS. Bangladesh is still in the process of lodging their argument and this might prove to be a problem for the country when the arbitration gets under way,' fears Asafuddowla.

   However, Professor Imtiaz does not believe that filing its dispute after the other two countries will stand Bangladesh in a weaker stead.

   'I do not think filing dispute after the two neighbouring countries will be much of an issue. We are not a diplomatically weak country as we have been playing a leading role amongst the less-developed countries in terms of our strong participation in the UNGA, OIC and other international organizations,' Imtiaz opines.

   'In the UNCLOS discussions, greater significance will be placed on scientific data rather than political might,' he concludes.
 



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Military has to remain strictly professional



Military has to remain strictly professional
 
M. Shahidul Islam
 
Nowhere do nation-states function like sporting clubs to lay open their budgets for scrutiny, nor are they supposed to be wobbling trees that get swayed by blowing winds.
   All sovereign nations have confidential files, geopolitical visions, masked spies and forward strategies to safeguard vital national interests and they never compromise on these points -- be it the developed West or the South Asian countries including India.

   Ours is, however, different for unexplainable reasons. Here the government can handcuff the intelligence chiefs for alleged complicity with secessionist forces abroad and feel no qualm in castigating senior officers of the armed forces on charges ranging from attempt to poison certain political leader to having linkage with militants of any hue, true or not.
   Despite all such provocations, one hopes that our military would stay focused to its mission at this moment when some people allegedly are in a desperate move to destroy our armed forces and the sovereignty of the nation, with external prodding.

   It is hoped that the conscious section of the society would surely learn how to differentiate between the patriots and the fifth columnists, close ranks and sift facts from fictions. To begin with one should analyze the following news items in order to understand the disinformation being spread the nation, its armed forces and its sovereignty.

   During FY2008-09, the Bangladesh armed forces have earned from the UN missions a sum of Taka 90.6 billion (US$1.29 billion). This amount is higher than the total defence budget for the same fiscal year which amounted to Tk. 63.06 billion (US$ 935 million). However, the budgetary allocation, the national defence ranks eighth, representing about 6.4% of the overall government spending.

   The other news relates to the alleged involvement of the President's Military Secretary, Maj. Gen Ahtesamul Hoque with Islamic militants, and his immediate removal from the post. The allegation follows a similar allegation made by Commerce Minister Faruque Khan in the aftermath of the BDR massacre in February that Islamic militants were involved in the incident.
   Despite the Commerce Minister's retraction of the same allegation subsequently, the scars of that false allegation did much to implicate members of our armed forces with militancy, in support of which there is no evidence as yet.
   
   Planned exposure
   The news of military's substantial earnings from foreign peace mission proves that our armed forces are no white elephant, as claimed by some and they are doing more to improve the nation's economy than those critics.
   With respect to the alleged complicity of the President's former Military Secretary, we have interesting information to convey to our readers. Our investigation reveals that the exposure against Maj. Gen. Ehtesam is a planned move to further destroy the morale of the armed forces in order to create opportunity for foreign military intervention by implicating many more officers along with him, and also to create more excuses to remove many other experienced officers of the forces from services.

   Sources say the concerned Military Secretary to the President fell victim to a baseless allegation in which confessions made by some of the alleged militants under repeated interrogation and torture (in custody, when AL was in power) were deliberately leaked to a selective media outlet by two particular police officers who had investigated the incident of an attack on Sheikh Hasina on September 26, 2001. The two police officers are Inspector Gopal Chakrovorty and Inspector Pronob Kumar.
 
Interestingly, they never mentioned anything about Maj. Gen. Ehtesam's involvement with one of the alleged attackers of Sheikh Hasina when the four party alliance government was in power (2001-2007). The fact that they choose to do so now when the military is undergoing moral convalescence following the brutal killing of fellow officers - rape of the ladies and its consequences - no sane person will believe the exposure occurred without instigation from powerful quarters within and outside the government. However, informed sources point out that if any such serious allegation is made against any army officer, on its own the army has to immediately initiate an investigation to find out the truth. It is not known if any such investigation was carried out at that time or anytime later.
 
They also say that it appears strange that despite the existence of such serious allegation, he was subsequently promoted to higher ranks. The present government also appointed him to the sensitive post of Military Secretary to the President and promoted him as a Major General.
   Meanwhile, Maj. Gen. Ehtesam has himself filed a formal application to the army chief on October 12, requesting an investigation into the allegation and demanding justice against people who had launched such an onslaught against him, if the allegation proves unfounded.
   
   Suspicion and shuffling
   For unknown reasons, the government is also getting more suspicious of anything concerned with the military and Maj. Gen. Ehtesam is not the only officer to face the wrath of the regime. Since the BDR massacre of February 25-26, dozens of mid-ranking and senior army officers have been sacked without showing any reason, premature retirement and reckless shuffling and shuttling. All these were done in order to destroy their morale and compel others to quit the services voluntarily under unbearable mental torture. For instance, the IG prison, who's a Brigadier General, has been changed three times since the coming to office of this government.
 
The removal of Brig. Gen. Zakir was followed in February by his attachment and an investigation of his alleged complicity in what the authorities said an attempt to poison Prime Minister Sheikh Hasina while in captivity. While the PM has proven so far as someone more impervious and outlasting than the proverbial bionic woman - due to her immunity to grenade blast, bullet strike, poisoning and so on - the military is paying a heavy price. The family life of a senior military officer, the trauma on the children in particular of random shuffling and shuttling has been staggering. Meanwhile, at least 25 other senior officers have had more than one posting - some even three - during the last eight months. Many of them now face the prospect of break up with their spouses while the education of their children suffers beyond repair due to unanticipated moves from one place to another, every three months. Worse still, some of the female officers too have not been spared from such deliberate persecutions. A female Captain was sacked recently for having asked a question regarding the BDR massacre which the authorities did not like.
 



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[mukto-mona] Little Bangladesh gets approval at heart of Los Angeles



Little Bangladesh gets approval at heart of Los Angeles
http://www.youtube.com/watch?v=Q443MkH1pLE

__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

RE: [ALOCHONA] Vegetable price rising



Maqsud Rajakar,
I think not only u, your 4th generation was paki lover Rajakar. So what can we expect from u? Remember our goal is Krishok Sromik Awami League or BKSAL. If Krishok get their desired price of  goods we have no problem. It is ur problem who don't want BKSAL.
 
Regards
 
J.A.Chowdhury
 


To: alochona@yahoogroups.com
From: maqsudo@hotmail.com
Date: Thu, 15 Oct 2009 00:22:28 +0000
Subject: RE: [ALOCHONA] Vegetable price rising



Hunger situation in Bangladesh  alarming

say int'l reports
Poverty worsened by food shortage,
financial crisis, lack of employment
Khawaza Main Uddin



http://www.newagebd.com/2009/oct/15/front.html#4





Can we expect....any response from AL thugs and chamchas?
what are the excuses this time/
you morons...manufactured lot of fascinating stories,,,during ...1972 to 1975, when corrupt Mujib govt. was looting the country and ordinary people suffered.

best wishes.

khoda hafez.




Windows Live: Make it easier for your friends to see what you're up to on Facebook.

__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___