Banner Advertiser

Wednesday, July 23, 2014

[mukto-mona] প্রগতি-প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্বমুখর ভারতরাষ্ট্র - প্রগতি-প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্বমুখর ভারতরাষ্ট্র



চৈতন্যের মুক্ত বাতায়ন
প্রগতি-প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্বমুখর ভারতরাষ্ট্র
যতীন সরকার
শেয়ার - মন্তব্য () - প্রিন্ট
অ-অ+

দ্বিজাতিতত্ত্বের ভিত্তিতে মুসলিম লীগের নেতৃত্বেই যে পাকিস্তান রাষ্ট্রটি প্রতিষ্ঠিত হয়- এ তথ্য সর্বজনজ্ঞাত। কিন্তু মুসলিম লীগই দ্বিজাতিতত্ত্ব নামক অপতত্ত্বটির প্রথম প্রবক্তা- এমন কথা বলাটা কোনোমতেই সঠিক নয়। সঠিক তথ্য ও সত্যের অবহিতির জন্য অবশ্যই সংস্কারমুক্ত দৃষ্টিতে ইতিহাস-পরিক্রমায় মনোযোগী হতে হবে। উনিশ শতকের 'বঙ্গীয় রেনেসাঁস' বলা হয় যাকে- যাকে নিয়ে সংস্কৃতিচিন্তকদের অন্তহীন বিতর্কের এখনো অন্ত পাওয়া যায়নি- সেই রেনেসাঁসের ভেতরেই উপ্ত হয়েছিল দ্বিজাতিতত্ত্বের বীজ।

না, বঙ্গীয় রেনেসাঁসের স্রষ্টা ও পোষ্টাদের কেউই সাম্প্রদায়িকতাবাদী ছিলেন না। বরং তাঁরা সবাই ছিলেন অসাম্প্রদায়িক মানবিক চেতনার ধারক ও বাহক। নানাভাবে সেই চেতনার প্রসার ও প্রতিষ্ঠা ঘটানোই ছিল তাঁদের বিরামহীন প্রয়াস। কিন্তু ভুললে চলবে না যে তাঁরা সবাই এসেছিলেন হিন্দু সম্প্রদায়ের মধ্য থেকে। কারণ বিভিন্ন সামাজিক-ঐতিহাসিক ঘটনা-পরম্পরায় হিন্দু সমাজের উচ্চ বর্ণের কিছু মানুষের সমবায়েই কলকাতা নগরীতে একটি মধ্যবিত্ত শ্রেণি গড়ে উঠেছিল। সেই মধ্যবিত্তরা আধুনিক শিক্ষা লাভের সূত্রে আধুনিক ধ্যানধারণার সঙ্গে সংযুক্ত হয় এবং তাঁদের হাতেই দেশের ভাষা-সাহিত্য-সংস্কৃতির ঘটে নবায়ন। এই নবায়নেরও ভিত্তিতে ছিল নবায়নকারীদের সাম্প্রদায়িক ঐতিহ্য- অর্থাৎ হিন্দু ঐতিহ্য। হিন্দু মনীষীরাই হন সে সময়কার আধুনিকতার নকিব, হিন্দু পুরাণেরই পুনর্জন্ম ঘটে তাঁদের সৃষ্ট আধুনিক সাহিত্যে, 'হিন্দুমেলা'ই তখন জাতীয় মেলার পরিচিতি ধারণ করে। অর্থাৎ জাতিত্ব আর হিন্দুত্ব একীভূত হয়ে যায়, হিন্দুর বাইরে আর কারো সাংস্কৃতিক উত্তরাধিকার এই জাতিত্বের ধারণার ভেতর ঠাঁই পায় না। সচেতনভাবে অসাম্প্রদায়িক মানবতাবাদী হয়েও বঙ্গীয় রেনেসাঁসের প্রবক্তারা যে নিজেদের অজান্তেই সম্প্রদায়-নিরপেক্ষ জাতীয় চেতনার বদলে সাম্প্রদায়িক হিন্দুত্ববাদের পত্তন ঘটিয়েছিলেন এবং এভাবে তাঁরাই দ্বিজাতিতত্ত্বের বীজ রোপণ করে ফেলেছিলেন- এমন কথা বললে খুব একটা ভুল হবে কি?

কয়েক দশক পরে মুসলিম সম্প্রদায়ের ভেতর একটি মধ্যবিত্ত গোষ্ঠীর উদ্ভব ঘটার প্রায় সঙ্গে সঙ্গেই হিন্দুত্বের বিপরীতে তাদের ভেতর দেখা দেয় মুসলিম সাম্প্রদায়িক চেতনার প্রাবল্য। সচেতনভাবেই এ চেতনাকে তারা লালন ও পোষণ করতে থাকে। এরই পরিণামে মুসলিম সম্প্রদায়কে একটি স্বতন্ত্র জাতিরূপে চিহ্নিত করে মুসলিম লীগের দ্বিজাতিতত্ত্ব-ভিত্তিক পাকিস্তান আন্দোলন জোরদার হয়ে ওঠে এবং অচিরেই পাকিস্তান রাষ্ট্রের প্রতিষ্ঠা ঘটে। কিন্তু মুসলিম লীগ তো দ্বিজাতিতত্ত্বের প্রচারে সোচ্চার হয়ে ওঠে ১৯৪০ সাল থেকে। অথচ একটু আগেই লক্ষ করেছি যে উনিশ শতকে হিন্দুরাই স্বরূপত হিন্দুত্বভিত্তিক দ্বিজাতিতত্ত্বের বীজ রোপণ করেছিল। বিশ শতকের শুরুতেই মুসলিম লীগের পাশাপাশি উগ্র হিন্দুত্ববাদীরাও 'হিন্দু মহাসভা' নামক প্রতিক্রিয়াশীল সাম্প্রদায়িক সংগঠনটির জন্ম দেয়। মুসলিম মধ্যবিত্ত মুসলিম স্বাতন্ত্র্য চেতনায় উদ্বুদ্ধ থেকেও ১৯৪০ সালের আগে স্পষ্ট ভাষায় মুসলমানদের একটি স্বতন্ত্র জাতিরূপে ঘোষণা দেয়নি। এ বিষয়ে তারা বোধ হয় কিছুটা দ্বিধাগ্রস্তই ছিল। হিন্দু মহাসভা কিন্তু এর আগেই কোনোরূপ লুকোছাপা না করে বলতে থাকে যে ভারতের হিন্দুরাই একটি জাতি এবং এই হিন্দু জাতির ওপরই থাকবে দেশের শাসনভার। এই দলটির নেতা বিনায়ক দামোদর সাভারকর ১৯৩৮ সালের ডিসেম্বরে হিন্দু মহাসভার নাগপুর অধিবেশনে প্রকাশ্যেই ঘোষণা দিলেন, 'উই দ্য হিন্দুজ আর আ নেশন বাই আওয়ারসেলভস।'

হিন্দু মহাসভার এ রকম স্পষ্ট ঘোষণায় মুসলিম লীগ দলটির বেশ সুবিধাই হয়। তাদের সব দ্বিধাদ্বন্দ্ব তখন কেটে যায়। এ দলটি তখন স্পষ্ট ভাষায় প্রচার করতে থাকে যে 'দ্য মুসলিম আর আ নেশন'। জিন্নাহ সাহেব বিভার্লি নিকলস নামক একজন ইংরেজ লেখকের সঙ্গে আলাপচারিতায় পাঁচটি শব্দে গ্রথিত এই বাক্যটিকে পাকিস্তানের 'ভাইটাল প্রিন্সিপল' বা মূল মর্ম বলে আখ্যায়িত করেন। এই মূল মর্মের ভিত্তিতেই ভারতের মুসলিম জাতির জন্য একটি স্বতন্ত্র রাষ্ট্র প্রতিষ্ঠার আন্দোলন এবং ১৯৪৭ সালে সেই রাষ্ট্রের জন্ম। পশ্চিমাঞ্চলে পশ্চিম পাঞ্জাব, সিন্ধু, বেলুচিস্তান, উত্তর-পশ্চিম সীমান্ত প্রদেশ ও এক হাজার মাইলেরও বেশি দূরত্বে অবস্থিত পূর্বাঞ্চলে পূর্ব বাংলা- এই কয়টি প্রদেশ নিয়ে নবগঠিত পাকিস্তান রাষ্ট্রের পত্তন। ব্রিটিশ শাসনমুক্ত ভারতবর্ষের বিশাল অঞ্চলটি অবশ্য, স্বাভাবিকভাবেই পাকিস্তানের বাইরে থেকে যায়, গঠিত হয় স্বাধীন গণতান্ত্রিক ভারতরাষ্ট্র। পাকিস্তানে ক্ষমতার আসনটি সাম্প্রদায়িকতাবাদী মুসলিম লীগের দখলে থাকলেও নতুন ভারতরাষ্ট্রে ক্ষমতাসীন হলো অসাম্প্রদায়িক ভাবনার বাহকরূপে পরিচিত কংগ্রেস- সাম্প্রদায়িক হিন্দু মহাসভা নয়। কারণ সাম্প্রদায়িকতার প্রবল জোয়ারের মুখেও ব্রিটিশ সাম্রাজ্যবাদবিরোধী স্বাধীনতাসংগ্রামটি পরিচালিত হয়েছিল সাম্প্রদায়িকতাবিরোধী ও সেক্যুলার ভাবনার অনুসারী রাজনীতিকদের নেতৃত্বেই।

প্রগতি-প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্বমুখর ভারতরাষ্ট্র

তবু হিন্দু মহাসভার মতো হিন্দুত্ববাদী গোষ্ঠীগুলো যে তাদের কর্মকাণ্ড থেকে বিরত থাকেনি, বরং প্রতিনিয়তই তারা যে তাদের শক্তিকে সংহত করতে করতে মহাশক্তিধর হয়ে উঠেছে, তারই সুস্পষ্ট প্রমাণ পাওয়া গেল স্বাধীনতালাভের ৬৭ বছর পর ২০১৪ সালে বিজেপি নামক কট্টর হিন্দুত্ববাদী গোষ্ঠীটির প্রবল প্রতাপে ভারতের ক্ষমতার মঞ্চটি দখল করে নেওয়ার মধ্য দিয়ে। সেকালের হিন্দু মহাসভারই পরিণত রূপ একালের বিজেপি বা ভারতীয় জনতা পার্টি।

অস্বীকার করার উপায় নেই যে হিন্দু মহাসভার হিন্দুত্ববাদী চিন্তা ও কর্ম মুসলিম লীগের পাকিস্তান আন্দোলনকে প্রতিহত করতে তো পারেইনি, বরং মুসলিম সাম্প্রদায়িকতাকে অধিক পরিমাণে শক্তিমন্ত ও পাকিস্তান সৃষ্টিকে অনিবার্য করে তুলেছে। বাস্তবে পাকিস্তান প্রতিষ্ঠিত হয়ে যাওয়ার পর সেই রাষ্ট্রটিকে ধ্বংস করার জিগির তুলে সারা উপমহাদেশে সাম্প্রদায়িক অশান্তি জিইয়ে রাখার অপকর্মটিও করেছে হিন্দু মহাসভা ও তার সহযোগীরাই। শ্যামাপ্রসাদ মুখোপাধ্যায়ের নেতৃত্বাধীন হিন্দু মহাসভা ১৯৪৭ সালেই এক প্রস্তাবে ঘোষণা করে, 'ভারত এক ও অবিভাজ্য। যত দিন না বিচ্ছিন্ন অংশগুলোকে আবার মূল ভারত ভূখণ্ডের সঙ্গে সংযুক্ত করা যায়, তত দিন শান্তি অধরা হয়েই থাকবে।' অর্থাৎ সেই সাতচল্লিশ সাল থেকেই হিন্দু মহাসভা পাকিস্তানবিরোধী প্রচারণার মাধ্যমে একটা 'যুদ্ধ যুদ্ধ' ভাব সৃষ্টি করে রাখে এবং সর্বপ্রকারে শান্তি প্রচেষ্টার বিরোধিতা করতে থাকে। এরই ধারাবাহিকতায় ১৯৫০ সালে পাকিস্তান ও ভারতে সাম্প্রদায়িক অশান্তি প্রশমনের উদ্দেশ্যে প্রণীত নেহরু-লিয়াকত চুক্তির বিরুদ্ধে হিন্দু মহাসভাকে তৎপর হয়ে উঠতে দেখি। ১৯৫০ সালের আগস্ট মাসে ভারতের পার্লামেন্টে নেহরু-লিয়াকত চুক্তি বিষয়ে দীর্ঘ আলোচনা অনুষ্ঠিত হয়। ভারত ও পাকিস্তানে উদ্বাস্তু সমস্যার সমাধানে এই চুক্তি যে বিশেষ কার্যকর ভূমিকা রাখতে পারে, প্রধানমন্ত্রী জওহরলাল নেহরু তাঁর বক্তৃতায় সে বিষয়টিই স্পষ্ট করে তুলতে চেয়েছিলেন। নেহরুর বক্তব্যের তীব্র বিরোধিতা করে শ্যামাপ্রসাদ মুখোপাধ্যায় উদ্বাস্তু সমস্যার সমাধানের জন্য যে প্রস্তাব উত্থাপন করেন সেটি ছিল এ রকম- ভারত ও পাকিস্তানের পুনর্মিলন ঘটাতে হবে অথবা দুই দেশের সংখ্যালঘু বিনিময় কিংবা ভারত ও পাকিস্তানের সীমানা পুনর্নির্ধারণ করতে হবে। শ্যামাপ্রসাদের প্রস্তাব প্রত্যাখ্যান করে নেহরু অত্যন্ত যুক্তিসংগতভাবেই বলেছিলেন যে এই প্রস্তাব কার্যকর করা মানেই পাকিস্তানের বিরুদ্ধে যুদ্ধ ঘোষণা করা, যা একান্তভাবেই অনুচিত ও অসম্ভব।

শ্যামাপ্রসাদ ও তাঁর সহযোগীরা এরপর তাঁদের তৎপরতা আরো বিস্তৃত ও বহুমুখী করে তোলেন। একসময় হিন্দু মহাসভাকে 'জনসংঘ' নামে রূপান্তর করা হয় এবং পরে অন্যান্য কট্টর হিন্দুত্ববাদীকে সঙ্গে নিয়ে জনসংঘই পরিণত হয় ভারতীয় জনতা পার্টিতে (বিজেপি)। বিজেপি তো শ্যামাপ্রসাদের চিন্তা ও কর্মের ঐতিহ্য ও উত্তরাধিকারকে নিষ্ঠার সঙ্গেই এগিয়ে নিয়ে চলছে।

এরই মধ্যে যথেষ্ট শক্তি সঞ্চয় করে ফেলে রাষ্ট্রীয় স্বয়ং সেবক সংঘ (আরএসএস) নামক তথাকথিত 'অরাজনৈতিক' সংগঠনটি। এই কট্টর মৌলবাদী হিন্দু সংগঠনটি অচিরেই ভারতের হিন্দু সাম্প্রদায়িকতাবাদী রাজনীতির অভিভাবক ও নিয়ন্ত্রকে পরিণত হয়। আরএসএসেরই সহযোগী ও সহমর্মী হয়ে দেখা দেয় 'বিশ্ব হিন্দু পরিষদ', 'শিবসেনা' কিংবা 'বজরং দল'-এর মতো কতগুলো হিংস্র হিন্দুত্ববাদী গোষ্ঠী। ২০১৪ সালের সাধারণ নির্বাচনে বিজেপির অভূতপূর্ব বিজয় আসলে আরএসএসেরই রাষ্ট্রীয় ক্ষমতার নিয়ন্ত্রক হওয়া। গুজরাটের সাবেক মুখ্যমন্ত্রী নরেন্দ্র মোদিই ভারতের প্রধানমন্ত্রী পদে আসীন হয়েছেন বটে, কিন্তু এই নরেন্দ্র মোদির আসল পরিচয় হলো, তিনি আরএসএসেরই দীক্ষিত ও পরীক্ষোত্তীর্ণ শিষ্য। দীর্ঘকাল তিনি গুরুগৃহে থেকে (অর্থাৎ আরএসএসের অন্তর্গত হয়ে ও তাঁরই একান্ত অনুগত ও অনুগৃহীত শিষ্যরূপে শিক্ষাগ্রহণ করে) গুজরাটের মুখ্যমন্ত্রী পদে অধিষ্ঠিত হন এবং সাফল্যের সঙ্গে মুসলিম নির্যাতনের মাধ্যমে গুরুর পরম সন্তুষ্টি লাভ করেন। গুরুর এই সন্তুষ্টির ফলেই তাঁর প্রমোশন- অর্থাৎ গুজরাটের মুখ্যমন্ত্রী থেকে ভারতরাষ্ট্রের প্রধানমন্ত্রী।

না, নরেন্দ্র মোদির ভারতের প্রধানমন্ত্রী পদপ্রাপ্তি কেবল আরএসএসের সন্তুষ্টির ফলেই ঘটেনি। এর পেছনে বিশেষ সক্রিয় ভূমিকা রেখেছে ভারতের বৃহৎ বুর্জোয়া গোষ্ঠী। প্রশ্ন হতে পারে, বৃহৎ বুর্জোয়ারা হঠাৎ করে এমন হিন্দুত্ববাদী হয়ে গেল কী করে? তারা কি 'শেষের সেদিন ভয়ংকর'-এর কথা ভেবে ধর্মচর্চায় মন দিয়েছে, এবং আরএসএসের কাছে দীক্ষা গ্রহণে প্রবৃত্ত হয়েছে?

উত্তরে বলতে হয়, ব্যক্তিগতভাবে অন্যদের মতো বৃহৎ বুর্জোয়াদেরও যে কেউ হিন্দুত্ববাদী কিংবা যেকোনো ধরনের ধর্মবাদী হতে পারে, কিন্তু শ্রেণিগতভাবে কখনো ধর্মবাদী বা অধর্মবাদী হয় না, সব কিছুর ওপরে তারা শ্রেণিস্বার্থবাদী। শ্রেণিস্বার্থ রক্ষার প্রয়োজনে তারা যেকোনো সময়ে যেকোনো রূপ ধরতে পারে, যে কারো পৃষ্ঠপোষক হতে পারে, যে কাউকে ঘাড়ে তুলে নিতে পারে অথবা যে কারো ঘাড়ে চড়ে বসতে পারে। যেকোনো ধর্ম (রিলিজিয়ন বা ধর্মতন্ত্র) নিয়েও তারা তেমনই করতে পারে। সমাজে বা রাষ্ট্রে যে গোষ্ঠী শাসনক্ষমতা করায়ত্ত করে বসে, তাদের সম্পর্কে খ্রিস্টের জন্মের ২০০ বছর আগে ইতালির দার্শনিক সেনেকা যা বলেছিলেন তার মূলকথাটা এ রকম- রাষ্ট্রের প্রকৃত শাসক বা কর্তৃত্বশীল গোষ্ঠী কোনো বিশেষ ধর্মের অনুসারী বা বিরোধী কোনোটিই হয় না, ধর্মকে তারা ব্যবহার করে তাদের নিজেদের স্বার্থ হাসিলের হাতিয়ার রূপে। এতাবৎকাল ধরে সব দেশের কর্তৃত্বশীলরাই এমনটি করে এসেছে। ভারতের বর্তমান বুর্জোয়ারাই বা তার ব্যতিক্রম হবে কেন?

নিজেদের স্বার্থের অনুকূল বিবেচনা করেই ভারতীয় জাতীয় কংগ্রেস অনুসৃত ও ঘোষিত ধর্মনিরপেক্ষতাকে বৃহৎ বুর্জোয়ারা সমর্থন জুগিয়েছে এবং বেশ কিছুদিন কংগ্রেসের হাত ধরেই সে স্বার্থ তারা অনেক পরিমাণে হাসিলও করে নিয়েছে। একপর্যায়ে সেই কংগ্রেস দলটির ভেতরে যখন ঘুণ ধরে যায়, জনগণ যখন সে দলটির দিক থেকে মুখ ফিরিয়ে নেয় এবং ধর্মনিরপেক্ষতাবিরোধী বিজেপি অনেক শক্তিমন্ত হয়ে ওঠে, বৃহৎ বুর্জোয়ারাও তখন ধর্মনিরপেক্ষতাকে ছিন্ন চটিকার মতো ছুড়ে ফেলে দিয়ে বিজেপির হিন্দুত্বের তরণীতে উঠে বসে। এখানে বসেও তারা তাদের শ্রেণিস্বার্থ ষোলো আনাই আদায় করে নিচ্ছে। বিজেপি যে প্রতিবেশী রাষ্ট্রগুলোর সঙ্গে বোঝাপড়ার এবং এতাবৎকাল ধরে অনুসৃত পররাষ্ট্রনীতিকে বহাল রাখার পথ ধরে চলছে, তেমনটিই তো স্বাভাবিক। কারণ এ ক্ষেত্রে বৃহৎ বুর্জোয়ার সঙ্গে তার স্বার্থ এক ও অভিন্ন।

অন্যদিকে বিজেপি দেশের অভ্যন্তরে হিন্দুত্ববাদের যে চাষবাস করে যাবে, তাতে স্বার্থের সঙ্গে সংঘাত সৃষ্টি না হলে বৃহৎ বুর্জোয়া তার নাক গলাবে না। অর্থাৎ বিজেপির রাজত্বকালে দেশটিতে পুঁজিবাদী শোষণ ও ধর্মতন্ত্রী সাম্প্রদায়িকতা পরস্পর হাতে হাত রেখে চলবে। বলা যেতে পারে, ২০১৪ সালে প্রতিক্রিয়ার রাহু ভারতের প্রগতির সূর্যকে গ্রাস করে ফেলেছে।

তবে মনে রাখা প্রয়োজন, বিষয়টি মোটেই একমাত্রিক নয়। নির্বাচনে বিজেপির নিরঙ্কুশ বিজয়ে ভারতের জনগণ নিশ্চয়ই বোবা-কালা বা অন্ধ হয়ে যায়নি। প্রগতির সূর্যও অবশ্যই চিরকালের জন্য প্রতিক্রিয়ার রাহুগ্রস্ত হয়ে থাকবে না। জনগণ বরং এখন আপন অধিকার সম্পর্কে আরো বেশি সচেতন হয়ে উঠছে, নিজেদের ভেতরকার বিভেদ-বিসংবাদ পরিহার করে শোষকদের বিরুদ্ধে ক্রমেই যে তারা সংহত ও ঐক্যবদ্ধ হয়ে উঠবে, প্রগতির পালেই যে জোর হাওয়া লাগবে, তার প্রমাণ এখনই পাওয়া যাচ্ছে। ক্ষমতার গদিতে বসেই বিজেপি যে রেলের ভাড়া বৃদ্ধি করেছে, দ্রব্যমূল্যও অনেক বেড়ে গেছে, এর বিরুদ্ধে জনগণ সোচ্চার হয়ে উঠেছে। এরই মধ্যে নরেন্দ্র মোদির সরকার সবচেয়ে বড় ধাক্কাটি খেয়েছে সরকারি কাজের সর্বক্ষেত্রে হিন্দি ভাষার ব্যবহারকে বাধ্যতামূলক করতে গিয়ে। সরকার এ সম্পর্কে নির্দেশ দিয়ে একটি 'পরিপত্র' জারি করার সঙ্গে সঙ্গেই অহিন্দিভাষী জনগণ এর তীব্র প্রতিবাদে ফেটে পড়েছে। সেই প্রতিবাদের মুখে সরকার পিছু হটতে বাধ্য হয়েছে।

বিজেপির দিল্লিতে গদিনশিন হওয়ার ফলেই ভারতের সব রাজ্যে তার নিরঙ্কুশ অধিকার প্রতিষ্ঠিত হয়ে যায়নি। বিশেষ করে অহিন্দিভাষী সব কটি রাজ্যেই তো বিজেপিবিরোধীদের প্রতাপান্বিত অবস্থান। সেই অবস্থানে থেকেই সেই সব রাজ্যের জনগণ তাদের সমস্যা-সংকটের সমাধানের পথ বেছে নেবে, প্রগতির অভিমুখেই চলবে তাদের পথযাত্রা। হিন্দিভাষী রাজ্যের জনগণও প্রতিক্রিয়াশীল শক্তিগুলোকে রুখে দাঁড়াবেই। হিন্দি ও হিন্দুত্বের মৌতাতে কেউই তাদের দীর্ঘকাল আচ্ছন্ন রাখতে পারবে না। কারণ ইতিহাসের গতি প্রগতির অভিমুখেই। প্রতিক্রিয়াশীল শক্তি সব দেশে সব যুগেই প্রগতির পথে প্রতিবন্ধকতার ঢাল খাড়া করে রাখে, তাতে কিছুকালের জন্য প্রগতি প্রতিরুদ্ধ হয় অবশ্যই। তবে সে রকম প্রতিহত হওয়া নিতান্ত 'কিছুকালের' জন্যই, চিরকালের জন্য তো নয়ই, এমনকি দীর্ঘকালের জন্যও নয়। অর্থাৎ কখনো 'পোহাবে না যাহা তেমন রাত্রি নাই।'

আমাদের প্রতিবেশী ভারতরাষ্ট্রের প্রগতি ও প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্ব নিয়েই এতক্ষণ ধরে বাগ্‌বিস্তার করলাম। সেই সঙ্গে উপমহাদেশের নিকট-অতীতের ইতিহাসও একটু ছুঁয়ে গেছি। এখন প্রয়োজন আলাদাভাবে আমাদের স্বদেশ অর্থাৎ বাংলাদেশের সমস্যা-সংকট ও প্রগতি-প্রতিক্রিয়ার দ্বন্দ্বের দিকটিতে দৃষ্টি দেওয়া। পরবর্তী লেখায় তেমনটিই করতে চেষ্টা করব।

লেখক : শিক্ষাবিদ, সংগঠক


 http://www.kalerkantho.com/feature/sub-editorial/2014/07/23/110006

Related:

Inline image 2

http://www.amazon.com/Spoils-Partition-1947-1967-Cambridge-Studies/dp/0521875366/ref=la_B001JSFECG_1_2?ie=UTF8&qid=1369196175&sr=1-2

Partition and Bengal: A book review of Joya Chatterji's 'The Spoils of Partition'

by A G Noorani25 February 2009

 http://www.sacw.net/article696.html


Bengal Divided: Hindu Communalism and Partition1932-1947 (Cambridge South Asian Studies) by Joya Chatterji (Jun 30, 2002)

Inline image 1

Whereas previous studies of the end of British rule in India have concentrated on the negotiations of the transfer of power at the all-India level or have considered the emergence of separatist politics amongst India's Muslim minorities, this study provides a re-evaluation of the history of Bengal focusing on the political and social processes that led to the demand for partition in Bengal and tracing the rise of Hindu communalism. In its most startling revelation, the author shows how the demand for a separate homeland for the Hindus, which was fuelled by a large and powerful section of Hindu society within Bengal, was seen as the only way to regain influence and to wrest power from the Muslim majority. The picture which emerges is one of a stratified and fragmented society moving away from the mainstream of Indian nationalism, and increasingly preoccupied with narrower, more parochial concerns.

  • First book to consider events that led up to partition of Bengal and to examine the issue of Hindu communalism
  • Breaks from traditional historical approach which concentrated on British policy on making up to Independence and Muslim separatism
  • Author is of the new generation of South Asian scholars

The Spoils of PartitionBengal and India, 1947-1967 (Cambridge Studies in Indian History and Society) by Joya Chatterji (Dec 10, 2007)

Bengal Partition StoriesAn Unclosed Chapter

Front Cover
Bashabi Fraser
Anthem Press, 2008 - Fiction - 620 pages
This book throws new light on post-colonial evaluations of the Partition and its effect on eastern India. Until very recently, a striking state of near-silence has existed concerning the violence encountered by those who fled across the Bengal border. 'Bengal Partition Stories' addresses this silence through the retelling of stories inspired by the division of Bengal, the mass exodus that followed and their repercussions on the cultural, social and economic character of the region, modern India as a whole and the newly-formed nation of Bangladesh.

Despite numerous critical enquiries into the history, politics and social dynamics that contributed to the partition of Bengal, there remains a distinct lack of in-depth exploration into the personal experiences of those directly affected. Through oral histories, interviews and fictional retellings of the event and its aftermath, 'Bengal Partition Stories' seeks to fill this gap by unearthing and articulating the collective memories of a people traumatised by the brutal division of their homeland.



__._,_.___

Posted by: SyedAslam <Syed.Aslam3@gmail.com>


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190





__,_._,___

[mukto-mona] Naomi Wolf protest at synagogue



Naomi Wolf walked out of synagogue when they had nothing to say about Gaza massacre

By Philip Weiss   22  Jul 14 (http://mondoweiss.net/2014/07/synagogue-nothing-massacre.html)

 

Naomi Wolf, author of many books, wrote the following at Facebook yesterday. It is being widely shared; she gave us permission to publish. Wolf is part of a rising chorus of folks who are describing the latest Israeli onslaught as genocide. 

Challenged below for why I am mourning genocide in Gaza. I mourn genocide in Gaza because I am the granddaughter of a family half wiped out in a holocaust and I know genocide when I see it. People are asking why I am taking this 'side'. There are no sides. I mourn all victims. But every law of war and international law is being broken in the targeting of civilians in Gaza. I stand with the people of Gaza exactly because things might have turned out differently if more people had stood with the Jews in Germany. I stand with the people of Gaza because no one stood with us. I went to synagogue last Friday night and had to leave because I kept waiting for the massacre of Gaza to be addressed. … Nothing. Where is god? God is only ever where we stand with our neighbor in trouble and against injustice. I turn in my card of faith as of now because of our overwhelming silence as Jews…I don't mean Israelis, a separate issue…about the genocide now in Gaza.

I want no other religion than this, that is, seeing rather than denying my neighbor under fire and embracing rather than dismissing those targeted with annihilation and ethnic cleansing.


Get your own FREE website, FREE domain & FREE mobile app with Company email.  
Know More >


__._,_.___

Posted by: "Sankar Kumar Ray" <sankarray62@rediffmail.com>


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190





__,_._,___

[mukto-mona] Fw: How archaeology in Pakistan is forced to deny the nation's Hindu past







How archaeology in Pakistan is forced to deny the nation's Hindu past
The nation's archaeological investigations are motivated by a desire to grant Pakistan historical legitimacy.
 



A bewildered Sassi ran directionless in the desert. The sand burned through the skin of her feet, creating huge blisters that hurt with every step she took. But not even the heat of the desert could match the fire in her heart, which longed for her beloved. "Punnhun, Punnhun," she yelled but only the roar of the desert wind answered her call.
***

I sat in the backseat of the car, embarrassed of where I was from. Flags and graffiti of Sindhi nationalist parties bedecked every other house and wall on the highway as soon as we exited Karachi. Altaf Hussain, Muttahida Qaumi Movement and Pakistan Peoples Party have a tight grip on politics of the city. I am from Lahore, so such politicisation of a city is alien to me. Every time I come to Karachi I am amazed at how contested the political space here is. There are flags of Sunni parties, Shiia parties, nationalist parties, federalist parties. There is also the violence. Lahore on the other hand is a monolithic place, almost entirely Punjabi, with one political party capturing the imagination of the people: Pakistan Muslim League-Noon.

When I finally saw a poster of our prime minister, Nawaz Sharif, on one of the walls I felt relieved. Not because I support the party or the man but because it was familiar. The one thing that unites all these separate political entities in Karachi and its surrounding areas, all of whom regularly battle each other for political rewards, is their hatred for the Punjabi establishment. That PML-N has hardly any seats outside Punjab and yet dominates the national government speaks volume about the region's grip over national politics.

Now a new force is being sent south into Sindh. Much less frequently, but enough to capture my attention, I saw flags of Jamaat-u-Dawa – the front for the terrorist organisation Lashkar-e-Taiba, a group that Indians are all too familiar with – and Sipah-e-Sahaba. Both of them are hardline Sunni parties that don't shy from using violence and religious rhetoric to achieve their political purposes. While Jamaat-u-Dawa has officially severed links with LeT, most observers believe some connections remain. Sipah-e-Sahaba has led the Shiia pogrom in Pakistan for decades. Both of them are slowly entering mainstream politics in Pakistan and both are Punjab-based movements. Their primary support comes from the Punjabi middle-class, which is easily swayed by the slogan of Islam.

For years Sindh has been the target of puritanical Islamic movements because they believe that a corrupt version of Islam is being practiced here, in the form of shrine worship. After redeeming the soul of Punjab, they are now on a mission to redeem the soul of Sindh.
***

Sassi did not know when in the darkness of night Punnhun's brothers had tricked him and taken him back. Like Punnhun she also believed that they truly rejoiced in their happiness; that they wanted to take part in their wedding celebration. Had she known that they were only pretending she would have stood outside her Punnhun's door throughout the night, and would have fought with anyone who would try to separate them. But that is the folly of love. It cannot be defeated by repression and suppression. It can only be deceived by kindness and love itself.
***

The First Mosque
I pointed out a board to the driver and asked him to head in that direction. It led us towards the museum of Bhambhore. The archaeological ruins of this ancient city were next to the museum. There was no one on duty. It wasn't even eight in the morning. Then finally a government official decided to present himself and gave us tickets to see the mound. 

Gharo Creek

There was a beautiful sturdy protective wall around this ancient city. The mound was about twenty meters higher than its surroundings. In front of us was the majestic water of the Arabian Sea, flowing inland. This is Gharo creek. Before Karachi emerged as the most important port in Sindh with the arrival of the British, Bhambhore had that honour. Archaeological records of this port city go back to the 1st century BCE. It was from here that traders travelled into Mesopotamia and Egypt. Bhambhore must have been a metropolitan city itself, entertaining traders from the rest of the world. Bhambhore was also the first city that the Muslim general Muhammad Bin Qasim conquered in India. This was in the year 711-712 CE.

Much needs to be excavated in this archaeological mound. Of what has been excavated, the most important building is the grand mosque. This is believed to be the first mosque in the Indian peninsula, so it is a vitally important monument. Not far from here is another excavated section of the mound. This was the main market. I walked around this mound in vain, searching for a temple or any other place of worship besides a mosque. Everything else has been conveniently left uncovered.
***

When Punnhun expressed the desire to marry Sassi, Sassi's father, a dhobi, refused. He said that he would only marry Sassi into his own profession, their equal. In this way a dhobi refused the proposal of a prince, for Punnhun was the prince of Kech (present day Makran region of Baluchistan). What Sassi's father did not know that Punnhun was an equal of Sassi, for Sassi herself was a princess and that too of Bhambhore. Her father had left her in a basket in the water when the priest had predicted that she would bring infamy to the family. The little girl was found by the dhobi. In this way a prediction of a priest turned both Sassi and Punnhun into dhobis. To win the love of his life Punnhun started washing clothes. 
***

Politics before History
Muhammad Bin Qasim, the seventeen-year old invader of Bhambhore and Sindhm captures the imagination of Pakistani historiographers like no other Muslim warrior. He is represented as the man who brought civilisation to a dark, anarchic land dominated by Hindu rulers. Some idiotic textbooks claim that in its essence the Pakistan movement began with the arrival of Muhammad Bin Qasim. Other heroes of Pakistan history are also those who left deep wounds on the subcontinent: Muhammad Ghaznvi, Muhammmad Ghori, Babur, Aurangzeb and Ahmad Shah Abdali.

Inside the museum of Bhambhore there is a depiction of the forces of Muhammad Bin Qasim arriving on their ships, reaching the gates of Bhambhore and burning down the city. This is the single most important event regarding this city as far as the archaeological department is concerned. The only excavated structure is the grand mosque. Eight hundred years of history are rendered irrelevant.

The politicisation of archaeology in Pakistan is hardly discussed. The Gandharan civilisation, of which the city of Takshashila was also part, is depicted on popular tourist posters and postcards. The priest-king of Mohenjo-daro is another favorite. I often wonder why the sensibilities of my countrymen are not hurt by looking at the glorious statues of Buddha and Bodhisattvas in Takshashila and Lahore museum, while they immediately take offence at Hindus who worship before an idol. Why is the university of Julian at Takshashila, believed to be the oldest university in the world, and where Chanakya trained Chandragupta, depicted as an example of culture in Pakistan, while the ancient Hindu temple of Katas Raj at Kalar Kahar has only been recently renovated?

The answer is not in religion but in politics. Pakistani archaeology doesn't ignore Hindu monuments because they are idol worshippers, but because of the two nation theory. We want to exert even through our scholarship that we are separate and were throughout history. The Gandharan civilisation was divorced from the Gangetic plain, the India of the future. It provides Pakistan historical legitimacy, indicating that this was a separate civilization from the Indians even before there was an India and Pakistan.

The entrance to Bhambhore

Aitzaz Ahsan's Indus saga is a brilliant case in point. It is a desperate attempt to separate the Indus valley civilisation from the future civilisation that was to take roots in the Gangetic plains. In Pakistan, the Indus valley civilisation is presented as having no influence on the civilisations that followed it in India. While international scholarship now finds a marked degree of continuity, for Pakistani scholars it remains a separate phenomenon, one that was in fact destroyed by the Indians in the form of an Aryan invasion.

No archaeological board or tourist website of Pakistan states that the University of Julian was a Hindu university before it became Buddhist under the influence of King Ashok, the grandson of Chandragupta. I found a similar situation in Kashmir, where I visited the ancient university of Sharda in Neelum valley, not far from the Line of Control. That too was once a Hindu university and temple, before it became Buddhist under the dominant influence. Yet today the department of archaeology is only willing to accept its Buddhist past. If under the influence of Buddhist kings these monuments had not become Buddhist and remained Hindu, today they would have been allowed to fade away, as once the Katas Raj was.
***

Islam first established its roots in Sindh and then slowly spread into India. It is also here that Islam was given its unique South Asian flavor. The syncretistic culture of Sindh adopted Islam and gave it new meanings. It is here that poets like Abdul Latif Bhitai eternalised the love story of Sassi and Punnhun, by using their love as a metaphor for divine love. It is also here that Shahbaz Qalandar picked up religious practices from tantric and ascetic Hindu traditions and adapted them to mystical Islam. From Sindh rose a Hindu deity called Jhole Lal, to whom hymns are sung throughout Pakistan.

While Punjab today is the center of power and the trendsetter of the culture of Pakistan, something that Sindhi nationalists decry, it was Sindh that gave birth to a new Islamic culture that slowly took root in India. And now Islam comes back to Sindh, in almost full circle, in the form of ultra-Sunni extremist organisations. For decades Sindh has fought back, but it seems like it may be losing the battle now. Only a few months ago a Hindu temple was burned down in Larkana over allegations of blasphemy. Hundreds of Sindhi Hindus have migrated to India in the past few years. They have left a home they did not desert even during Partition.
***

Hundreds of miles away from Sassi, Punnhun too roamed like a Majnun on the desert sand screaming the name of his beloved. He did not know that Sassi was now taking her last breath. Tormented by her love, her body gave up.

Haroon Khalid is the author of A White Trail: A journey into the heart of Pakistan's religious minorities (Westland, 2013)
 




__._,_.___

Posted by: SITANGSHU GUHA <sbguha@yahoo.com>


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190





__,_._,___

[mukto-mona] RE: গাজার শিশু তোরা আমার যিশু



While our gaze was turned towards Gaza . . .

Syria Just Had Its Bloodiest Two Days Yet
By Will Freeman, ThinkProgress
23 July 14

http://readersupportednews.org/news-section2/330-131/24927-syria-just-had-its-bloodiest-two-days-yet

<< The terrorist group has made significant territorial gains over the past few months, capturing major cities in northern Iraq such as Mosul and continuing to expand its control over Syria. Its advances into Syria have been facilitated in large part by the weapons it captured from the retreating forces of Iraqi Prime Minister Nouri Al-Maliki. ISIS does not limit its attacks in Syria to government forces alone, but rather seeks to rid eastern Syria of the moderate rebel factions who also oppose Assad, as well as ethnic Kurds. Last Monday, ISIS expelled both more moderate rebels and other jihadi groups from Deir al-Zor city, the largest in eastern Syria. As ISIS tightens its grip over the oil-rich region bordering Iraq, Assad's forces have responded by mounting several retaliatory airstrikes. >>>>





Date: Tue, 22 Jul 2014 19:35:35 -0400
Subject: Re: গাজার শিশু তোরা আমার যিশু
From: shahdeeldar@gmail.com
To: bangladesh-progressives@googlegroups.com
CC: suhasboston@gmail.com; bangladeshiamericans@googlegroups.com; bangladesh-prograssives@googlegroups.com; nabdc@googlegroups.com

Mr. Barua is a man of free spirit. His artistic expression is not a new phenomenon that needs to be appreciated from a single angle. If he is capable of drawing some cartoons of certain well known characters of the community, I say more power to the man's writing! Should these community characters be treated as holier than founders of Bangladesh? They can write anything about anybody and yet they would not tolerate any of their own tonic? The question should be whether the man writes well in general or only certain kind of writings would be appreciated by certain people due to their chronic allergy ailment? I say, let that man have his artistic freedom! Thank you.
-SD   


On Tue, Jul 22, 2014 at 5:15 PM, 'mk haque' via Bangladesh Progressives <bangladesh-progressives@googlegroups.com> wrote:
Dear Mr Susash,                  dt 22nd July '14

It is appreciable that you can compose nice 
poetry also.  It is the presentation, which 
determines how you want to project & portray 
yourself in the society.  People like & love a
decent picture of a person.  Thanks. 

Haque
Lowell, MA.


On Tuesday, July 22, 2014 3:06 PM, Suhas Barua <suhasboston@gmail.com> wrote:


Photo
গাজার শিশু তোরা - আমার যিশু
সুহাস বড়ুয়া
ইজরাইলি বোমা - পড়ছে তো পড়ছেই   
ফিলিস্তিন শিশু ওরা  - মরছে তো মরছেই,
এতিম, আহত শিশু- থরে থরে  লাশ!
আহাজারি ক্রন্দনে- ভারী নীল আকাশ।
বিক্ষত দেহে ওরা -আশ্রয় হীন,
বিনিদ্র - ক্লান্ত শিশু -খাদ্য বিহীন ;
অজস্র গুলি বুকে- নিষ্প্রাণ দেহ ! 
অন্ধ বিশ্ব ওরে- দেখে না তা কেহ?
দানবের যাতাকলে গাজার শিশু
নিষ্পাপ ওহে তোরা - আমার যিশু!
ক্ষমা নেই নিষ্ঠুর - কাঁপিছে মাটি,
ধ্বংশ হবেই তোর - শক্তির ঘাঁটি।

--
--
* Disclaimer: You received this message because you had subscribed to the Google Groups "Bangladeshi-Americans Living in New England". Any posting to this group is solely the opinion of the author of the messages to BangladeshiAmericans@googlegroups.com who is responsible for the accuracy of his/her information and the conformance of his/her material with applicable copyright and other laws where applicable. The act of posting to the group indicates the subscriber's agreement to accept the adjudications of the moderator(s). To post to this group, send email to BangladeshiAmericans@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to BangladeshiAmericans-unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at http://groups-beta.google.com/group/BangladeshiAmericans?hl=en ].

---
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Bangladeshi-Americans Living in New England" group.
To unsubscribe from this group and stop receiving emails from it, send an email to bangladeshiamericans+unsubscribe@googlegroups.com.

For more options, visit https://groups.google.com/d/optout.



--
--
Disclaimer: All content provided on this discussion forum is for informational purposes only. The owner of this forum makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This policy is subject to change at anytime.

---
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Bangladesh Progressives" group.
To unsubscribe from this group and stop receiving emails from it, send an email to bangladesh-progressives+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit https://groups.google.com/d/optout.


--
--
* Disclaimer: You received this message because you had subscribed to the Google Groups "Bangladeshi-Americans Living in New England". Any posting to this group is solely the opinion of the author of the messages to BangladeshiAmericans@googlegroups.com who is responsible for the accuracy of his/her information and the conformance of his/her material with applicable copyright and other laws where applicable. The act of posting to the group indicates the subscriber's agreement to accept the adjudications of the moderator(s). To post to this group, send email to BangladeshiAmericans@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to BangladeshiAmericans-unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at http://groups-beta.google.com/group/BangladeshiAmericans?hl=en ].

---
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Bangladeshi-Americans Living in New England" group.
To unsubscribe from this group and stop receiving emails from it, send an email to bangladeshiamericans+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit https://groups.google.com/d/optout.


__._,_.___

Posted by: Farida Majid <farida_majid@hotmail.com>


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190





__,_._,___

[mukto-mona] Israel may be committing war crimes: UN rights chief



Israel may be committing war crimes: UN rights chief

904934-01-02
A wounded Palestinian boy lies on a stretcher at a hospital in Khan Yunis in the southern 
Gaza Strip, on July 23, 2014 following an Israeli military strike near her family home. Photo: AFP

Israel's military actions in the Gaza Strip could amount to war crimes, UN rights chief said Wednesday while also condemning indiscriminate rocket attacks by Palestinian militants Hamas.

"There seems to be a strong possibility that international law has been violated, in a manner that could amount to war crimes," Pillay told an emergency session on Israel's Gaza offensive at the UN Human Rights Council, citing attacks that have killed Palestinian civilians, including children.

She said Israeli children and other civilians also had a right to live without constant fear of rocket attacks.

"Once again, the principles of distinction and precaution are clearly not being observed during such indiscriminate attacks on civilian areas by Hamas and other armed Palestinian groups," she said.

The 46-nation council -- which is the United Nations' top human rights forum -- was poised to call for an international inquiry into Israel's offensive in the Palestinian territories.

The meeting was called by Arab and fellow Islamic nations.

It was set to vote on a resolution lodged by Palestine -- which has observer status at the UN -- condemning "the widespread, systematic and gross violations of human rights and fundamental freedoms" since Israel launched its crackdown last month to stem rocket attacks by Palestinian militants.

The resolution also called on the international community to "urgently dispatch an independent, international commission of inquiry" tasked with probing "all violations of international human rights law and international humanitarian law in the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem, particularly in the occupied Gaza Strip".

The aim, it said, was to "establish the facts and circumstances of such violations and of the crimes perpetrated and to identify those responsible, to make recommendations, in particular, on accountability measures, all with a view to avoiding and ending impunity and ensuring that those responsible are held accountable, and on ways and means to protect civilians against any further assaults".

It also called for the "immediate International Protection for the Palestinian people" and requested that Switzerland, as guardian of the Geneva Conventions governing conduct in warfare, organise an urgent conference on the situation in the region.

The Gaza offensive, which marks the worst Israeli-Palestinian violence since two spikes in conflict in 2009 and 2012, has already claimed the lives of 639 Palestinians, most of them civilians, and 31 Israelis.

"The right of the Palestinian people to resist occupation cannot justify the launching of thousands of rockets and mortars directed against Israeli civilians," the UN's rights monitor for the region, Makarim Wibisono, told the session.

"Rockets attacks cannot justify the disproportionate use by Israel of air, sea and ground firepower against targets, including tunnels and rocket launchers, amidst a population of 1.7 million people trapped in one of the most densely populated areas of the world," he added.

UN human rights chief: Israeli actions 'could amount to war crimes'




UN Launches Probe Into Israeli Violations In Gaza

Huffington Post-2 minutes ago
GENEVAJuly 23 (Reuters) - The United Nations Human Rights .... to evacuate the wounded," ICRC spokeswoman Cecilia Goin toldAFP, ...


হাসপাতালেও ট্যাঙ্ক হামলা
অবিলম্বে যুদ্ধ বন্ধ করো: নিরাপত্তা পরিষদ
Samakal Main Logo


http://www.samakal.net/2014/07/22/74292





__._,_.___

Posted by: SyedAslam <Syed.Aslam3@gmail.com>


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190





__,_._,___

Newer Posts Older Posts Home