Banner Advertiser

Monday, January 30, 2012

[mukto-mona] ফেলানীকে নিয়ে বাসন্তীর রাজনীতি!!!



An article to read . Authentic one .
 

ফেলানীকে নিয়ে বাসন্তীর রাজনীতি!!!

ক্যাটাগরী: 

আমাদের দেশে এক এক সময় এক এক বিষয় রাজনীতির ইস্যু হয়ে দাঁড়ায় ! বিশেষ করে বিরোধীদল খুঁজতে থাকে একের পর এক ইস্যু । সেই সব ইস্যু নিয়ে সরকারকে কুপোকাত করতে তৎপর হয়ে যায়! নন-ইস্যুকে ইস্যু বানাতে অনেকেই বেশ তৎপর । এখানে কোনভাবেই প্রকৃত চিত্র ফুটে উঠতে দেয়া হয় না । তার একটি ধরে নেয়া যাক সীমান্তে হত্যা!
আমাদের দেশের সাথে যে দেশটির বিশাল সীমানা তা হলো ভারত । বাঁকি ছোট অংশ হলো মিয়ানমারের সাথে । ভারতের সীমান্তে গুলিকরে মানুষ হত্যা এটা আজ নতুন কোন ঘটনা নয় । সব সরকারের সময় এটা ঘটে থাকে । বিগত বিএনপি সরকারের সময় যত লোককে গূলি করে হত্যা করা হয়েছে তা অতীতে আর কোন সময় হয়নি । এখনও হচ্ছেনা ! এ নিয়ে সেই সময় সরকার কোন প্রতিবাদ করেনি । বিএনপি ক্ষমতার বাহিরে থাকতে যতদূর ভারত বিরোধী হয় , ক্ষমতায় থাকতে ভারতের কাছে নতজানু হয়ে "নমস্কার" নীতিতে বলীয়ান হয়ে থাকে । যার কারনে যত সমস্যা তার সবগুলো শুধু আওয়ামী লীগকে সমাধান করতে হয় । এবার প্রধানমন্ত্রী ভারতে সফরকালে বিরোধীদলীয় নেত্রী গলাফাঁটিয়ে বল্লেন " দেখি কি কি দিয়ে আসেন , আর কি কি নিয়ে আসেন ! সব যদি দিয়ে আসেন আর কিছু না আনতে পারেন তবে বিমানবন্দরে কাঁটা বিছিয়ে দিব !" .. তিনি একবারও তার সময়কালের অর্জন উল্লেখ করে বলেননি আমি এটা এটা এনেছি আপনি এটা এটা আনবেন । . তিনি তা বলবেন কিভাবে , কারণ তার প্রাপ্তির কোঠা শুন্য ! তিনি আনতে জানেন না , শুধু বিরোধ তৌরি করতে জানেন ! অবশ্য প্রধানমন্ত্রীর রাস্তায় কাঁটা বিছাতে পারেননি দেখে আমরা বুঝে নিয়েছি যে প্রধানমন্ত্রী এবার শুধু দিয়ে আসেন-নি , নিয়ে এসেছেন অনেক ! অবশ্য তিনি ক্ষমতায় থাকতে উনার কেবলা পরিবর্তন করেছিলেন । উনি পশ্চিমে দিল্লীমূখী না হয়ে হয়েছিলেন পূবে ইয়্যাংগুন মূখী ! কারণ ওখানেও সামরিকজান্তা শাসন আর তিনি হলেন সামরিকজান্তার বউ ! আদর্শগত মিল ত থাকবেই , পৃথিবীর সবচেয়ে বড় গণতান্ত্রিক দেশকে খারাপ লাগারই কথা !
বেগম জিয়া রেকর্ড সংখ্যকবার মিয়ানমার গিয়েছিলেন , অন্যদেশ ততোটা সফর করেন-নি যতটা মিয়ানমারে সফর করেছিলেন ! অথচ আমাদের সমস্যা মিয়ানমারের সাথেই সবচেয়ে বেশি, যতটা ভারতের
সাথে, বেশি তার চেয়েও । ১, মিয়ানমার আমাদের জলসীমা দখল করে নিয়েছে ! ভারতও নিয়েছে কিন্তু মিয়ানমার অনেক বেশি । জলসীমা ৭৫ ভাগ আমাদের দখলে আছে আর বাঁকি ২৫ ভাগ বে-দখল হয়েছে ! বে-দখলকৃত ভাগের মধ্যে ৭৬ % অংশ মিয়ানমার নিয়েছে , শুধু চীনকে ব্যবহার করে ! অথচ বেগম জিয়া চীনের সাথে সম্পর্ক উন্নয়নে কৃতিত্তের দাবিদার ! যদি আপনাদেন পররাষ্ট্রনীতির ও কৃতিত্ত্বের এই নমূনা হয় তবে সেই কৃতিত্ত্ব বাংলার সর্বনাশ!!!!!! ২, মিয়ানমার রহিঙ্গা শরনার্থী দিয়ে ভরিয়ে দিচ্ছে বাংলাদেশে , অবস্থা এমন ভয়াবহ যে কিছুদিনের মধ্যে পার্বত্ত এলাকাতে বাঙালি তুলনায় রহিঙ্গাদের সংখ্যা বেশি হবে ! তারা দেশে ও বিদেশে নানান ওপরাধে লিপ্ত হয়ে আমাদের দেশের লোকের কর্ম সস্থান নষ্ট করছে ! বেগম জিয়া রহিঙ্গা ঠেকাতে পেরেছেন ? ৩, নাসাকাদের তৎপরতা ও সমূদ্রের বাঙালি জেলেদের উপর নির্যাতন ! আমাদের ট্রলার আক্রমণ ! ৪, মিয়ানমারের জলদস্যুদের দারা ট্রলার ছিনতাই ! ৫, মিয়ানমারের তেলজাহাজ অনুসন্ধান দলের বাংলাদেশে সীমানাতে তেল উত্তোলন ! এগুলো কি ফেলানীর চেয়ে কোম মূল্যের ?? ৬, চোরাচালানকারিরা যেভাবে যৌণ উত্তেজক ভায়াগ্রা ট্যাবলেট ও নেষার দব্য মিয়ানমার থেকে নিয়ে এসে যুবসমাজ ধ্বংস করছে ! তার সমস্যা কি বেগম জিয়া সমাধান করতে পেরেছেন ?? তিনি মিয়ানমারে কিসের আত্ত্বীয়তা করতে যেতেন এতোগুলো চরম সমস্যার জীয়ে রেখে ?? উনারা সমস্যা সমাধান করতে পারেন না কিন্তু সৃষ্টি করতে পারে !!!
এই সরকারের বিরূদ্ধে একটা সেন্টিমেন্ট তুলেধরা হয় , তা হলো ভারতের বিরূধী তাবেদারি নামে একটি শব্দ ! আফসোস হলো জিয়া নিজেই ভারতের প্রধানমন্ত্রী ইন্দিরা গান্ধীকে এককৌটা হীরা উপঢৌকন পাঠিয়েছেলেন আর চিঠি লিখেছিলেন আপনাদের সহযোগিতা কামনাকরি ততোটুকু যতটুকু পূর্ববর্তীসরকারকে করেছিলেন ! জিয়াউর রহমান ভারত সরকারকে টিপাইমূখী বাঁধ নির্মাণ করতে অনূরোধ করেছিলেন , যাতে সিলেটে বন্যা দূর হয় ! অপরদিকে আওয়ামীলীগ কখনই নতজানূ ছিলেন না , থাকলে যুদ্ধের মাত্র আড়াই মাসের মাথাই মিত্র-বাহীনি যেতনা ! বঙ্গবন্ধুর নীতিতে বলিয়ান ছিলেন ! তাইত ইন্দিরা গান্ধীর প্রস্তান সমর্থন করলেন না ! এক আলোচনায় ইন্দিরা গান্ধীর প্রস্তাব ছিল "যমূনার পানি বাংলাদেশের উত্তর বঙ্গের মধ্যদিয়ে আন্তঃনদী খনন করে পানি পশ্চিমবঙ্গে নিয়েগিয়ে তা আবার পদ্মা হয়ে ছেরেদিতে !" বঙ্গবন্ধু বল্লেন "যে পানি সয়ং সৃষ্টিকর্তা গোয়ালন্দে ফেলেছেন আমি শেখ মুজিব তা পশ্চিমবঙ্গে ফেলতে পারব না !" কোথাই নতজানূতা দেখলেন ????
প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা ১৯৯৬-২০০১ সালের মেয়াদে গঙ্গাপানি চুক্তি করেছিলেন ! তার সময়ে লালমণিহাটে ৩২ জন বিএসএফ নিহত হয় ! ভারতীয় জাহায় অবৈধ প্রবেশের দায়ে আটক হয় ! তার পরও শক্ত পররাষ্ট্রনীতির জন্য কোন সমস্যা হয়নি ! তবে যেটুকু আর্জন তা আওয়ামী লীগের জন্য !
এরপরও বলাহয় আওয়ামীলীগ ভারতের কাছে নতজানূ !! ফেলানীকে নিয়ে আবার রাজনীতির পায়তারা করা হচ্ছে , অথচ এটি রাজনীতির কোনদিক নয় ! এটি জাতীয় বিষয় যা সকলদলের মিলে করা উচিৎ ।
ফেলানি কোন ছাত্রলীগের গুলি খেয়ে মরেনি , মরেছে বিএসএফ-এর গুলিতে । বিরোধী দলীয় নেত্রী এরজন্য নতোজানূ সরকারকে দায়ী করলেন । যদি তাই হয় তবে তার সময় ৪৯৬ জন মরেছ,বিএনপি আমলেই সীমান্তে বেশি হত্যাকাণ্ড হয়েছে, ২০০৭ সালে ৯৫ জন, ২০০৬ সালে ১০৬ জন, ২০০৫ সালে ৭৯ জন, ২০০৪ সালে ৩৫ জন, ২০০৩ সালে ৩৪ জন, ২০০২ সালে ৭৬ জন ও ২০০১ সালে ৭১ জন বাংলাদেশি সীমান্তে নিহত হয়। তারা কতবড় নতজানূ ছিলেন ! তারা ত নতজানুতায় বিশ্ব-রেকর্ড করেছেন মনে হয় । কারণ এর আগে ও পরে এত মানুষ হত্যা হয়নাই যতটা-না উনাদের সময় হয়েছে !!
উনারা কিছুই করতে পারেননি । তারপরও এই সরকারের মজবুত পররাষ্ট্রনীতির কারণে ভারত সরকার ষ্কমা চেয়েছে , যেটা কখনও বিএনপি সরকার আদায় করতে পারেননি !
এটাকে পূজিকরে দেয়ালে দেয়ালে পোষ্টার দেখলাম "ফেলানী ঝুঁলছেনা ঝুঁলছে বাংলাদেশ" . এই পোস্টার মনে করিয়ে দেয় "১৯৭৪ সালের কুড়িগ্রামের বাসন্তীর কথা" !! ৭৪ আমেরিকার ষরযন্ত্রে মঙ্গা হয়েছিল কুড়িগ্রাম এলাকায়। স্বাধীনতার পর এমন সমস্যা অসাভাবিক নয় , সেটা যেকোন দেশেই হতে পারে । আজ দেশ ৪০ বছর পর যদি মঙ্গা হতে পারে তবে সে সময় ত খুবই সাভাবিক ঘটনা ! কিন্তু তখন যেহেতু স্বাধীনতা উত্তোন নতুন তাই তখনকার ঢেঁউ এখনও তোলা হয় ! আর সে সময় এ্যান্টি-আওয়ামী লীগ গোষ্টীরা একজন গরিব ভিখারীণি বাসন্তীকে নিয়ে রাজনীতি করেছিল ! তার গায়ে আনুষ্ঠানিক ভাবে জাল পরিয়ে ছবিতূলে পোস্টার দেয়া হলো "বাসন্তীর গায়ে শাড়ী নেই" ! এটাই ৭৪ দূর্ভীক্ষ্য ! কয়েক বছর আগে টিভিতে দেখলাম সেই বাসন্তী এখনও ভিক্ষ্যা করে খায় ! তার ভাগ্যের কোন পরিবর্তন হয়নি , কিন্তু তাকে নিয়ে রাজনীতি করে রাজনীতিবীদগণ নিজেদের ভাগ্যের অনেক পরিবর্তন ঘটিয়েছে !
আমি ফেলানীর মাঝে সেই বাসন্তিকে দেখতে পাই । ফেলানী মরেগেছে কিন্তু তাকে নিয়ে কিছু স্বার্থন্বেষী মহল সেই ৭৪ এর বাসন্তি রাজনীতিতে মেতে উঠেছে ।
তারা চাইছে আরেকটা নোনইস্যুকে ইস্যু বানিয়ে রাজনীতি করার । যারা কোন সমস্যার সমাধান করতে পারেনা তারা আবার অপরের ব্যর্থতার সমালোচনা করে ! আমি ভারতের এসব হত্যার প্রতিবাদ করি , তবে এটাও ভাবি এটা শুধু ভারতের বিষয় নয় । এটা বিএসএফ না হয়ে নাসাকা হলেও এমনটি হতো , বরং বেশিই হতো । তার উদাহরণ পূর্বেই উল্লেখ করেছি । সীমান্তে বিএসএফের হত্যা বন্ধ করতে হবে, সাথে সাথে আমাদের দেশের সীমান্তবর্তী এলাকার অবৈধ উৎপাত ও অপকর্ম বন্ধ করতে হবে । কেউ কি একবার খেয়াল করেছেন ফেলানীর পার্শে মই ছিল ? ফেলানীর মতো নিরীহ মেয়েরা এদেশীয় দালালের খপ্পরে পরে ২০ – ৪০ টাকার জন্য জীবণ কে বাঁজী রেখে সীমান্ত টপকায় , তারা স্মাগলিং করে জীবণ হারায় । ফলানি তারকাটাতার সীমানা মই দিয়ে পার হতে দু:সাহস করেছিল জন্যই ত ওভাবে মরতে হলো । তাকে ঝুলে থাকতে হলো ওখানে উঠেছিল বলেই । তারা মেরে উপরে টাঙিয়ে রাখেনি যেভাবে বিএনপি সরকারের সময় বাংলাভাই রেখেছিল এইদেশিয় মানুষকে , এই ভূখন্ডে !!!
কিছুদিন আগে পত্রিকায় সংবাদ দেখলাম আমাদের দেশের কিছু চোর ভারতের কাঁটাতার রাখছে না । তারা তার কেটে এনে বাজারে বিক্রয় করে । কথাটা হাস্যকর হলেও মর্মান্তিক । এটা দেশের ভাবমূর্তিকে উজ্জ্বল করেনা । আমাদের দেশের এসব তৎপরতা ঠেকানো নাগেলে আমরা এইসব ইস্যু নিয়ে আন্র্ন্তজাতিক আদালতে গেলেও মুখ কালো করে মাথা নিচু করে ফিরে আসব । আসতে হবেও।
তাই ওদেরকে বদলাতে হলে আমাদেরকেও বদলানো দরকার । আর এসব নিয়ে যেন কোন নোংরা রাজনীতি না হয় তার জন্য সরকার ও জনগণকে সচেতন থাকতে হবে । আমরা চাই সীমান্তে হত্যা বন্ধহোক, নিরিহ কৃষকও মরে এটা নিয়ে ওদের সাথে আলোচনা করতে হবে , কার্যকর সমাধানের পথ বের করতে হবে । আগেও বলেছি এটা কোন দলীয় ব্যাপার নয় । তাই এনিয়ে কেউ যাতে দলবাজি না করতে পারে । কারণ তারাও কোন সমাধান করেনি , করবেও না । শুধু ক্ষমতায় যাওয়ার পথ সৃষ্টি করতে দেয়া ঠিক হবে না । তাতে দেশের কোন মঙ্গল হবেনা ।


সর্বমোট ৬টি মন্তব্য করা হয়েছে

  1. Image-Unavailable KIHelal বলেছেন: 1
    ভারতীয় ফেনসিডিল এ বাংলাদেশ সয়লাব কই বি এস এফতো ধরেনা, ভারতের সাথে আরও ০৪টি দেশের সীমান্ত আছে ঐ সীমান্তেতো তারা মানুষ মারেনা। পাকিস্তানের সাথে ভারতের আজন্ম শত্রতা বি এস এফতো পাকিস্তানী মারেনা। শুধু বাংলাদেশীদেরকেই মারে………. কারন কি কেউ জানেন?
  2. Image-Unavailable মো: রুহুল আমিন। বলেছেন: 2
    ধিক্কার জানাই তাদেরকে যারা এখনও দাদাদের দালালিথে ব্যাস্ত। আপনার এখানে মন্তব্য করতে রুাচিতে বাধছে। বাচ্চাদের মত করে গরুর রচনা লিখেছেন আপনি। থুথু মারি আপনার ভারতের মুখে। কি মতলবে এখানে এসেছেন? কত টাকা খেয়েছেন? যদি খেয়েই থাকেন তবে আমাদের কেও দেন আমরাও দালালিতে নেমে পরি। বৈদেশিক মুদ্রা আয় হবে দেশে। কারণ সরকারের তো আবার খুব অভাব যাচ্ছে।
  3. Image-Unavailable Kaushik বলেছেন: 3
    ফেলনী আর বিএসএফ ঘটনায় আমি ভারতীয় হিসাবে অত্যন্ত লজ্জিত।
    আমাদের দেশে ওই সংশ্লিষ্ট বিএসএফ দের কোর্ট মারটিয়াল শুরু হয়েছে।
    বাংলাদেশ আমাদের মিত্র দেশ।
    তবে প্রতদিন সীমান্তে দুই দেশের লোকই চোরাচালানে লিপ্ত ,যারা দোষী তাদের আদালতে বিচার করা উচিত।
    এটা একটা পৃথক ঘটনা ,আমাদের দেশে পুলিস বাহিনী আমাদের নিজেদের দেশের ক্রিমিনাল দের কেও কখনো কখনো এরং শাস্তি দেই ।
    এটাকে বাংলাদেশীর ওপর আলাদা করে দেখা উচিত নয় ।
    কিছূ বছর আগে 16 বিএসএফ কে গুলি করে মরে বিডিআর রা তখন কিন্তু ইন্ডিয়ান পুলিস বা বিএসএফ পাল্টা গুলি চালায় নি,তারা নিজেদের কন্ট্রোল করে ছিল ।
    এই ভিডিও টা বাংলাদেশের ঘরে ঘরে পৌছে দিলে সব বাংলাদেশী রাই আংটি ইন্ডিয়ান হয়ে যাবে।
    দুই বাংলার সংস্কৃতি আর অনেক কিছু তে অনেক মিল আছে ।
    কখনো কলকাতায় এসে দেখবেন ঈদের সময় আমরা হিন্দু রা আমাদের মুসলিম বন্ধুদের বাড়ি গিয়ে মুসলিম দের অনুষ্ঠানে যোগ ডি আবার মুসলিম রাও আমাদের দুর্গা পুজোয় আনন্দ করে।
    সারা ইন্ডিয়া তে মুসলিমদের প্রচুর অবদান তারা ক্রিকেট,বলীউড,আর্ট,সায়েন্স বিভিন্ন বিষয় এ কৃতিটিত্ত অর্জন করেছে।
    আমাদের দেশ 100 % সেকুলার কিছু বিচ্ছিন্ন ঘটনা ছাড়া ।
    যদিও আমাদের উপর মাঝে মধ্যেই উগ্রপন্থী অগ্রমন হয়,নিরীহ লোক মারা যাই , তাও আমরা সবাই মিলে মিশে থাকি।
    কোনও অন্য ধর্ম কে লক্ষ করে কেউ কোনও কটুক্তি ভাষণ ও দেই না।
    আমাদের দেশের মুসলিম রা হয এর জন্য সরকারী অনুদান পাই,এটা মনে হয় আপনার দেশেও পাই না।
    আমি এক ফ্যাক্টরির ম্যানেজার ,10 শতাংশ কর্মী মুসলিম,তারা সবাই নামায আদা করার জন্য সময় দেয়া হয়,ওই সময় এর জন্য আমরা হিন্দু কর্মী বাজেট করি।
    এত সবের পরেও যদি একটা বিখ্খিপ্ত ভিডিও আপনাদের মনে ইন্ডিয়া প্রতি ঘৃণা এনে দেই ,তবে আমি আপনাদের অনুরোধ করব একবার ইন্ডিয়া এসে ঘুরে যেতে সচক্ষ দেখতে পাবেন সেকুলারিষ্মের দৃষ্টান্ত.
    ভারত কে খারাপ দেখানো এখন একটা বাংলাদেশ স্টাইল হয়ে গেছে।
    শেখ মুজিবর আর তার পরিবার কে নির্মম হত্যা করত কী বড় অপরাধ নয়।
    ইন্ডিয়ান বিএসএফ এর একটা দুইটা ঘটনা যে ভাবে বাংলাদেশ টিবি চ্যানেল গুলো তে সময় পাই অতটা সময় আপনাদের নিজেদের দেশের ঘটন প্রচার পাই না।
    তার মনে কী বাংলাদেশে জলদস্যু তার নিজের দেশের ই লোকেদের মারে না,যখন এক বাংলাদেশী এক বা অনেক বাংলাদেশীকে মারে সেটা প্রচার পাইনা কারণ এখন টিবি চ্যানেল গুলো পাব্লিকএর কাছে সস্তা জনপ্রিয়তা পেতে চাই,তাতে তাদের বিজ্ঞাপন আসে ।
    আজকাল সবে কমার্সিয়াল ভ্যালু তে চলে.
  4. সেইন্ট ইওহান বলেছেন: 4
    @ভারতীয় দালালরা নিপাত যাক! লাথি মারি তোমাদের মতো দালালদের মুখে!
    ভারতের মাস্তানির বিরুদ্ধে একদিন জেগে উঠবে বাংলাদেশের জনতা।
  5. Image-Unavailable জীবন পথিক বলেছেন: 5
    সত্যমে-ব-জয়তে কে বলার কিছু নেই । তার মত "বুদ্ধিবিচি" আছেন বলেই আত্মসম্মান শব্দ টা বুকের ভেতর থেকে উদগত কান্না হয়ে ধিক্কার দেয় এই মনুষ্য জীবনকে। তাকে সীমান্ত হত্যা নিয়ে কেবল একটি কথাই বলার আছে……..। ছিঃ…………. :oops: :oops: :oops:
    কৌশিক কে ধন্যবাদ
    তার মতামতের জন্য । ফেলানী হত্যার জন্য ভারতীয় হিসেবে লজ্জা প্রকাশ তার মহানুভবতা আর ঔদার্যের প্রমান । ধন্যবাদ অনেক।
    ভারত আর বাংলাদেশ, নিজস্ব সংস্কৃতি নিয়ে স্বাধীন দুটি স্বত্ত্বা দুই দেশের জনগন 'মানুষ' হিসেবে অবশ্যই বন্ধু ।
    কিন্তু কিছু রাজনৈতিক সিদ্ধান্ত যা কেবল দুটি দেশের দুটি রাজনৈতিক দল নিজস্ব দৃষ্টিভঙ্গি থেকে সিদ্ধান্ত নেয়ার ফলে সাধারণ জনমানুষের উপর তার বিরূপ ধারণার জন্ম দিয়েছে। বাংলাদেশী হিসেবে আপনাদের ওপর আমাদের কোন রাগ নেই তবে কিছু অভিমান তৈরি হয়েছে। সীমান্ত হত্যা থেকে শুরু করে অভিন্ন নদীর পানির নায্য অধিকার থেকে বঞ্চিত করছে আপনাদের সরকার। অসম বানিজ্য থেকে শুরু করে ট্রানজিট সুবিধা সহ অনেক অনেক বিষয়ে অনৈতিক কতৃত্ত্ব করছে বাংলাদেশের উপর। সাধারণ মানুষ হিসেবে যা আমাদের ক্ষতিগ্রস্থ করছে কিন্তু এই ব্যাপারে আপনাদের সংবাদ মাধ্যম বা আপনারা কোন প্রতিবাদ করেননি। অভিমান সেখানে। আর ভারত কে যদি আপনি অসাম্প্রদায়ীক বলেন তবে এখানে একটা লিংক দিচ্ছি, দয়া করে একটু দেখবেন । http://hinduexistence.wordpress.com/
    আর যদি পারেন সত্যটা বলার চেষ্টা করবেন। কারন আমরা প্রতিবেশি পরিবর্তন করতে পারবো না। আপনি আমি হয়তো থাকবো না কিন্তু আমাদের পরবর্তি প্রজন্ম পারস্পরিক অনাস্থা, অবিশ্বাস আর ঘৃণা নিয়ে বড় হোক তা চাই না আমরা । ধন্যবাদ কৌশিক কে…
  6. Image-Unavailable Majed বলেছেন: 6
    জনাব রুহুল আমিন,
    সকল বিদেশী পণ্য বর্জন করা যায় না?
    ভাল করে খেয়াল করে দেখুনতো আজকের দিনে ভারতীয় কিছু খেয়েছেন কিনা?
    গরুর মাংস, পিয়াজ, রসুন, তরকারি, মরিচ ইত্তাদি???
    যদি ভুলে খেয়ে থাকেন তবে, গলায় আঙুল দিয়ে বমি করে ফেলে দিন। আর শপথ করুন কখনো ভারতীয় পণ্য খাবেননা, বেবহার করবেননা। যদি ভারতীয় লুঙ্গি, পেণ্ট, শার্ট পরনে থাকে তাহলে বলব আস্তে আস্তে বদল করে ফেলুন।
    আমরা নিজেরাই পারি নিজেদের দেশপ্রেম পরীক্ষা করতে।
    দেখবেন থুতু উপরের দিকে মরলে কোথায় গিয়ে পড়ে।
    বি দ্র- উপরের পরীক্ষা সকল ভারত বিদ্দেশীদের জন্য প্রযোজ্য।
নিবন্ধিত ব্লগাররা মন্তব্য করতে লগইন করুন। এছাড়া ফেসবুক, টুইটার, গুগল অথবা ইয়াহু আইডি দিয়ে লগইন করে মন্তব্য করতে পারেন।
আপনার নাম *
ই-মেইল*
মন্তব্য*
captcha image কেপচা টেক্সট লিখুন
Icon
এক নজরে
mehedibk.jpg সত্যমে-ব-জয়তে
আমার ফেসবুক আইডি mehedi.bk@gmail.com আমার ওপর ব্লগ www.somewhereinblog.net/blog/mehedibk
ব্লগে যোগদান করেছেন: শনিবার, ৭ জানুয়ারি ২০১২
স্থান :বগুড়া
Icon
সর্বশেষ ফটো
কোন ফটো আপলোড করা হয় নি
Icon
সর্বশেষ ভিডিও
কোন ভিডিও আপলোড করা হয় নি
Icon
সর্বশেষ অডিও
কোন অডিও আপলোড করা হয় নি
favorite
পছন্দের পোস্টসমূহ
কোন পোস্ট পছন্দের তালিকায় যুক্ত করা হয়নি


__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

RE: [mukto-mona] Fw: কারা চৈতন্যদেব কে হত্যা করেছিল?



         When a haughty lecturer points a finger at others calling them "empty headed" the finger is really pointing at himself.
He says, "Read Zen Buddhism." What does it mean? He has read Zen Buddhism himself. He knows it all.
          One of the first things that struck me when I was studying Tao Te Ching in my youth is how BIG the concept of 'empty' was.
Tao is nothing and yet it is ten thousand things. I learned the value of humility in a new way.

The disciples of the sage Chuang Tzu, my favourite Zen maestro, were discussing fasting at one session. Was it about giving up eating meat and rice for a few days? "That's just about fasting the body", said the Master, "what do you intend to do about fasting the mind? The true fasting is about fasting the mind. A fascinating discussion followed about how to fast the mind, empty it completely as a cleansing of the mind ritual. Emptying the mind of prejudices is a kind of mind-fasting that we can all practice from time to time.

         Empty is a BIG concept. Please do not just do a wikipaedia job, but try to study Lao Tzu, Chuang Tzu, Han Fei Tzu, and other ancient Chinese philosophers by actually acquiring books and writings about them. There is much to gain for us subcontinentals from traveling all the way to China for knowledge!



To: mukto-mona@yahoogroups.com
From: kamalctgu@gmail.com
Date: Sun, 29 Jan 2012 13:58:41 +0600
Subject: Re: [mukto-mona] Fw: কারা চৈতন্যদেব কে হত্যা করেছিল?

 
By oxymoron, I meant one of the Rahman's. Now it appears that he is
not alone here. Read Zen Buddhism, and you will find plenty of it
which would appear nonsense to you. When an empty head studies
something, he comes with conclusion, then he faces the contradictions,
and finally he ends up with synthesis containing both conclusions and
contradictions. That is the essence of Hegel's philosophy. However
as the Rahman's do, they end up into Islamic literature and treats it
as final. One of them use those ideas as honest, intelligent and etc.
Out of irritation, I wrote those ideas grow in empty heads. However,
it is not untrue altogether. Only a 'flake' would stick to such
things forever.



__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Re: [Dahuk]: Re: [KHABOR] Brutal police implementing Awami agenda



THERE IS NO DOUBT ABOUT THIS(mainkaaaa) PAA CHATA DALAL OF BASTARD,KUTTAR BACHCHA,JANWAR HIDU   STAAAAAAN

On Mon, Jan 30, 2012 at 6:16 AM, Desh Bondhu <desh_bondhu@ymail.com> wrote:
 

Mr. Manik,
Why should we not say, You are an Indian infiltrator in Awami League against Bangladeshi People. 

Are you not making the RAW plan easier to implement another 1/11?
 
Desh-Bondhu, 
'Desher Kotha Bolay'



From: Muhammad Ali <manik195709@yahoo.com>
To: "khabor@yahoogroups.com" <khabor@yahoogroups.com>; abdus salam <cancerhome@hotmail.com>
Sent: Sunday, 29 January 2012, 23:07
Subject: Re: [KHABOR] Brutal police implementing Awami agenda

 
This is called sabotage by the infiltrators !!!!

From: Mohammad Rahman <mrahman246@yahoo.com>
To: abdus salam <cancerhome@hotmail.com>
Sent: Sunday, January 29, 2012 6:01 PM
Subject: [KHABOR] Brutal police implementing Awami agenda
 



Sent from Yahoo! Mail on Android
From: Tawfique <tawfiqueam@gmail.com>;
To: <Dishari@yahoogroups.com>;
Subject: [Dishari] savageness of the BD police could put the BSF in shame!!
Sent: Sun, Jan 29, 2012 3:58:59 PM
 
salam..
Limon was shot dead during today's procession. The police shot him first, then pulled him towards the police van, stripping off his trousers totally, and left him unattended on the van until he died due to excessive bleeding!! It seems that the police is learning from the BSF (probably they had training together), while they have superceded the BSF indeed!!! 
Look at the picture from this link: 
news: 





__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] Life at the India-Bangladesh border is hostile, strange and often deadly



Life at the India-Bangladesh border is hostile, strange and often deadly

Maher Sattar


"If they see me talking to you, they're going to give me a lot of trouble," says Abdul Rahim. Standing at the very edge of his property on the Bangladesh-India border, the 48-year-old Indian farmer is half a step away from illegally crossing into the Bangladeshi village of Chander Haat. But it's not the possibility of getting caught trespassing by Bangladeshi border guards that worries him. Behind Rahim, a couple hundred meters into the Indian side of the border, is the world's longest — and bloodiest — barbed wire fence.

Dubbed the "wall of death" by locals, the 4,000 km barrier spans the length of the fifth-longest border in the world, and is manned by India's Border Security Force (BSF), whose guards kill both Bangladeshis and Indians with impunity. Rahim claims the BSF routinely harasses him and has occasionally beaten him on suspicion of aiding or sheltering illegal Bangladeshi migrants and smugglers.

It's a tense border. Despite India helping Bangladesh gain independence in 1971, relations between the two countries have remained strained since the 1947 partition of India, when the subcontinent was split along religious lines, creating East Pakistan where present-day Bangladesh is. Partition resulted in a bloodbath, with over 1 million killed in the space of a few months and more than 10 million Hindus, Muslims, and Sikhs displaced in one of the largest mass migrations in human history.

Little progress has been made over decades between the two countries on hot-button issues like smuggling, supplying arms and refuge to Indian insurgents, and control of the numerous rivers that flow through both countries.

Targeting undocumented migrants

But the standout crisis dominating Indian discourse is undocumented migrants. Official estimates are that there are 2 million undocumented Bangladeshi migrants in India. A number frequently reported in India media is 20 million.

Like Mexican undocumented migrants in the United States, their Bangladeshi counterparts are the favored scapegoats of the Indian right — blamed for unemployment, crime, terrorism, "low-key Talibanization," and "disturbing our indian sex-ratio statistics." This has created a situation where many say India's border guards are trigger-happy. 

On Jan. 7, 2011, Felani Khatun and her father arrived at the barbed wire a little after the early morning call to prayer had rung out from a nearby mosque. Dressed up in traditional bridal wear and wedding jewelry, the drowsy 15 year old had fallen asleep several times during their overnight journey to the border and could barely keep her eyes open.

Felani, born in India to parents who were undocumented migrants there, was returning to Bangladesh to get married. But it was daylight now, and Felani's father Nurul Islam was afraid. The local smugglers he had paid Rs 3000 ($70) to help him and his daughter across insisted however that everything was fine, and the two began to climb up the ladder that had been arranged for them.

Nurul Islam made it over successfully. Moments later, as Felani reached the top of the 2.5m high fence, Indian border guards who had spotted them came running out and shot her dead from close range. "[The BSF shot] without any warning. I don't understand why they didn't shout anything," remembers Nurul Islam, who has been relocated with the rest of his family to the Bangladeshi village of Ramkhana, near where his daughter died. "I wish they'd said 'stop.' If they'd just said 'stop' she would've been saved."

Felani's lifeless body hung from the fence for five hours, in full view of Bangladeshi and Indian farmers living nearby. Eventually, the BSF slung her hands and feet onto a bamboo pole and took her away. It was over 30 hours before her body was handed over to Bangladeshi authorities and returned to her father. "They took her jewelry," Nurul Islam said, sardonically.

A photo, first published in Indian newspaper Anandabazaar, of Felani's corpse hanging from the fence sparked a huge uproar in Bangladeshi media. The Indian Home Minister P. Chidambaram announced during a visit to Dhaka in July that the BSF would use non-lethal weapons, and that they would no longer shoot at civilians under any circumstances.

Stemming the cattle trade

Six months later the deaths on the border continue to pile up. Except now they come about in more creative ways. Shootings are rarer, but Bangladeshi border guards report recent incidents of fatal beatings, strangling, stoning, and poisonous injections.

Human rights group Odhikar accuses the BSF of killing over 1,000 Bangladeshis in the past decade. The BSF themselves admit responsibility for the deaths of 364 Bangladeshis and 164 Indians since 2006. That was when their government began constructing the fence, inspired by Israel's West Bank barrier.

But neither the barbed wire nor the extrajudicial murders have been successful in stopping a lucrative, illicit trade in cattle. Cows in Bangladesh sell for three to four times what they fetch in India, and resourceful traffickers have devised new, brutal ways to get around the obstacle.

Rahim, the Indian farmer who witnesses this happen almost nightly, describes the procedure: "They use ramps to get the cows up to the middle part of the wire fence. The wires here are a little bit further apart than the rest of the fence. They loosen the wires a little bit more, then they bind the legs and the mouth of the cow, haul it up the ramp and pass it through to the other side."

"It takes 10 minutes to get 50 cows through," says Rahim, "But it's not easy to get 10 minutes. The smugglers always follow the BSF, keeping an eye on them, waiting for an opportunity."

The BSF guards aren't cartoon villains, and Rahim is aware that they are doing a dangerous job.

"The smugglers are reckless people," he says, "they don't hesitate to attack the BSF. They are armed with sickles, knives, and they threaten the BSF. They say 'leave us alone if you fear for your life, we're here to die anyway'."

Though the anti-smuggling and anti-immigration efficacy of South Asia's Berlin Wall is debatable, its impact on those living nearby is not. Bangladeshis have predictably bristled at the prospect of being corralled in by their giant neighbor, which surrounds them on the west, north, and east, and which they have always been a little bit paranoid about.

With a growing population of 150 million packed into an area smaller than Iowa, the fence is also making many Bangladeshis claustrophobic.

"A barbed wire fence is a psychological expression of hegemony. They have surrounded the people of Bangladesh on three sides with barbed wire," said Adilur Rahman, the general secretary of Dhaka based rights group Odhikar, "High powered floodlights, barb wire… it looks like a World War II concentration camp."

The floodlights beam directly into the home of 9-year-old Anis Ahmed, who complains that they are so bright he has trouble sleeping at night.

Hostilities run deep

Anis works on his family's farm every day on the Bangladesh side of the border near the northern village of Amgaon. Their land goes right up to the border, where lush green rows of rice plants imperceptibly switch from Bangladeshi to Indian.

According to international regulations, the fence cannot be closer than 150 meters to the actual border, so the actual fence falls behind rows of Indian crops. There are no clearly visible signs demarcating the exact point where Bangladeshi soil becomes Indian. Locals are simply expected to know where the line is.

Most of them do, and they stay away. But the precocious Anis and his 11-year-old cousin Shohir Jamal often walk across it to examine what lies beyond the fence. "We go up to see the barbed wire fence," says Anis, "When we go up to it they [the BSF guards] mock us, scold us. They say 'Ei Bengali admi, bhago giya, bhago giya [hey Bengali, go away].' They swear a lot at us, but things we don't understand really."

The children here are growing up surrounded by an atmosphere of hostility and suspicion. Everyone in their village is viewed as a potential smuggler or an accomplice of smugglers. Many are. People here are very poor, and supplementary income is precious. Manik, the local schoolteacher, was recently arrested and given three years detention by the BSF during his first foray into cattle smuggling. Akbar Ali, an elected member of the local government here, has just returned having completed his own three-year term for trafficking cows.

Suspicions run deep. During the day Anis and Shohir work side by side with the Indian farmers like Rahim, whose crops fall between the border with Bangladesh and the barbed wire fence. The proximity, however, does not imply interaction.

"They don't talk to us. The BSF don't want them to have a good relationship with Bangladeshis," says Anis, "They [the BSF] worry that they'll end up helping people cross the border." Rahim regrets this new distance with once close neighbors. "When we were children we used to play together every day," he recalls. "We used to eat at each others' houses. I went to school in Bangladesh."

Because the fence had to be built 150 meters within Indian territory, Rahim and more than 100,000 other Indians have found themselves on the wrong side of the barbed wire. Rahim is cut off from the rest of his country, trapped within a slice of land about as wide as an airport runway.

The gates at the fence open only for three hours: 8:00 a.m. to 9:00 a.m., noon to 1:00 p.m., and 4:00 p.m. to 5:00 p.m. These are the only times when Rahim and his family can move back and forth to visit relatives, go shopping, or send their kids to school.

Children frequently miss school because they arrive after the gate has been closed. Rahim's daughter lives with a relative 40 kilometers behind the wire. He estimates that he sees her only once in five months or so. "If we go to shop at 4:00 p.m., we have to make sure we're back by 5:00 p.m., otherwise we're locked out for the night," he complains.

As he speaks, a woman comes wading through a stream on the Bangladeshi side of the border. She is carrying multiple cell phones in her hands. "There's no electricity in our houses," explains Rahim, "We're cut off from the electrical grid. So we have to sneak over to Bangladesh when the guards aren't looking to charge our phones."

"The wire fence makes us feel like prisoners," he said. One day, when he has saved enough, Rahim says he plans to move to the other side of the fence. His expectations aren't high for what may be in store there, but at least he will have ended his status as collateral damage of a stalemate between nation-states.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/asia-pacific/india/111225/india-bangladesh-border



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[ALOCHONA] A Great Divide



A Great Divide

By Jyoti Thottam / Panidhar

The village of Panidhar is a cluster of 18 mud, brick and bamboo houses in a poor, wet corner of eastern India. Its problems will sound familiar to anyone who has traveled through the country's thick rural darkness. Panidhar's 195 residents live on rice and fish from the surrounding paddy fields and ponds; lucky children get vegetables and lentils, too, but few go to school. The brick factory across the Ichamati River sends boats to fetch a few of the young men; the rest have left for cities many miles away.

An accident of geography turns these ordinary lives into one of India's most surreal dramas. The border between India and Bangladesh, drawn in haste just before India's independence in 1947, snakes through Panidhar. It runs right in front of the modest, thatched-roof home of Fazlur Rehman, 50, the village's unofficial headman. His younger brother lives next door — in another country. "His child, my child are the same," Rehman says. But in Panidhar, the children violate international law every time they run around the small patch of mango and betel-nut trees. A few hundred meters away, Indian and Bangladeshi border guards patrol on each side.

Neither the children nor their parents can ignore the reality of the border — it's rushing up to meet them. Panidhar sits near Pillar No. 1, where the land border between the two countries begins. For the past 60 years, those markers were the only sign that there were two nations encompassed in this one village. But there is a new one nearby, made of steel, concrete and barbed wire. Like the U.S., Israel and other countries, India is constructing a massive frontier fence, hoping that it will act as a bulwark against what the government in New Delhi perceives to be problems and threats on the other side. When finished, the Indian fence along the 2,500-mile (4,100 km) border with its eastern neighbor will all but encircle Bangladesh.

India once welcomed refugees from Bangladesh. An estimated 4 million of them settled in India after the 1971 war that created its new neighbor. But their numbers have swelled to at least 10 million and a backlash has started. The fence, now two-thirds complete, was begun in earnest three years ago as a way to stop illegal migration and terrorist groups operating in the border areas. The siege of Mumbai — the most dramatic of more than a dozen deadly attacks on Indian cities in the past year — has turned the fence into a political imperative; it is presented as, literally, a concrete solution to India's border problems.

It isn't. "These are reflexive mechanisms of state," says Major General Dipankar Banerjee, director of the Institute of Peace and Conflict Studies in New Delhi. "It's not a source of strength." From terrorism to rural development to its troubled relationships with its neighbors, almost every challenge that India faces is played out in some way along the border. But instead of resolving them, it only throws them into relief. "Fencing can't stop anything," says Adilur Khan, head of a Bangladeshi human-rights group called Odhikar. "It's kind of building the Berlin Wall again."

Regulating the Flow
India's northeastern state of Assam shares only a short border with Bangladesh, but the sentiment there against Bangladeshi migration is more intense than anywhere else in India. Bengali-speaking Muslims, both Indian and Bangladeshi, were once brought in to work as seasonal labor, and they now account for more than 30% of the state's population. Their numbers have made them a significant political force and have generated a frustration that will sound familiar to any country dealing with a large influx of migrants from a poorer country. "They take all the jobs," says Shibshankar Chatterjee, a journalist who is writing a book on migration in the northeast. "They are very cheap labor."

Issuing temporary work permits is a nonstarter in Assam, where the growing population of Bengali-speaking Muslims — the euphemism for which is "demographic shift" — is seen as both a political and an economic threat to the ethnic Assamese majority, who are mostly Hindu. "There is a very substantial geographic belt in which the Assamese are rapidly becoming a minority," says V.R. Raghavan, an adviser at the Delhi Policy Group. "They want to retain their dominant position."

The result is a toxic mix of immigrant backlash, Islamophobia and militant separatism, says Uddipana Goswami, a social scientist at Jawaharlal Nehru University who has written extensively about the northeast. Ethnic Assamese political parties and separatist groups like the United Liberation Front of Assam (ULFA) have all taken up the anti-immigrant cause, as have other non-Muslim minorities. A series of bomb attacks in the state capital Guwahati on Oct. 30, 2008, killed more than 60 people, and local police say that militants agitating for an ethnic Bodo homeland, who have clashed violently with local Muslims, are to blame. In this environment, no one bothers to differentiate between the earlier, legal migrants from Bangladesh and newcomers. Says Goswami: "In Assam, if you're wearing a lungi or a beard, people say you're from Bangladesh."

The task of controlling both illegal migration into Assam — as well as militant groups such as ULFA that operate in the border areas — falls to the 160,000 troops of India's Border Security Force (BSF), half of whom guard the frontier with Bangladesh. At the biggest gateway between Assam and Bangladesh, a junction of the Brahmaputra River near a market town called Dhubri, the BSF's Water Wing patrols 24 hours a day by speedboat. Ferries carry laborers from the remote villages downstream to jobs in Dhubri, Guwahati or Siliguri, and each one is stopped by BSF guards, who check passengers' documents to prevent Bangladeshis from slipping through. "After sunset we don't permit boats to ply," says A.K. Hemram, commander of the battalion there. "Any boat will be considered as influx."

Scattered across the river like pebbles are tiny islands called chars — no more than the tops of sandbars churned up by the fierce currents. There are dozens of them, and with each monsoon season their boundaries change. Some disappear entirely. The people who live on them move from island to island, and the BSF officers make a point of knowing every person who lives in their territory. "We have to monitor the population," Hemram says. "If there are 10 houses on an island, and suddenly an 11th house appears, we have to find out, Whose is that 11th house? From where have you come?"

Incredibly, India is putting up fencing on the islands, too. On Masalabari, the most stable of the char islands, huge concrete cylinders that will form the base of a 53/4-mile (9.3 km) length of fence are lined up on the sand. The Central Public Works Department carried them out by boat during the summer monsoon, when water levels were high enough to transport heavy equipment, and they will eventually support the fencing that will separate the Indian side of the island from Bangladesh.

The fence has made a difference: there were about 4,900 arrests for illegal crossings last year, compared to more than 10,000 in 2005. But P.K. Mishra, inspector general of the BSF's Assam and Meghalaya Frontier, seems to know that he has an almost impossible task. He has visited the U.S.-Mexico border fence and seen how difficult controlling illegal migration is. "Even [though] they have all the technical equipment, they can't stop it," he says. "How can we?"

The Terror Equation
Outside of Assam, the debate over Bangladeshi migrants has been subsumed into India's larger struggle against terrorism. In a speech in Guwahati last September, L.K. Advani, leader of the Hindu nationalist Bharatiya Janata Party, connected the dots. "Assam as a whole is today fighting for survival," he told the crowd, who gathered as the season's monsoon floods were subsiding. "And the threat to its survival has come from a flood of another kind — the flood of illegal migrants from neighboring Bangladesh. Now, India is facing not only the threat of infiltration, but also of terrorism from Bangladesh ... India is facing a new form of cross-border terrorism in the east, just as we have been facing it for the past three decades from Pakistan in the west."

For years Bangladeshi authorities denied any active jihadist movement within its borders. That stance changed in 2005 when a local jihadist group, Jamaat-ul-Mujahideen, took credit for an audacious attack in which bombs were detonated in about one hour in all but one of Bangladesh's 64 districts. The incident forced Bangladesh's leaders to acknowledge the country's internal terrorist threat. Indian intelligence and BSF officials say that Dhaka is not doing enough to stop Bangladeshi jihadist groups in the border areas from crossing into India. But the victory in Bangladesh's Dec. 29 general election of the secular Awami League, whose leader (and new Prime Minister) Sheikh Hasina has pledged to curb Islamic militancy, could mean new urgency on Dhaka's part.

The biggest threat, Indian intelligence sources say, comes from the Bangladesh-based Harkat-ul-Jihad Islamia (HuJI), which is believed to be part of a loose terror network that includes Pakistan's Lashkar-e-Taiba, the chief suspect in last November's Mumbai attacks. "That is our No. 1 concern," says M.L. Kumawat, director general of the BSF. "Indigenous insurgent groups in Bangladesh have to be dealt with strongly so as not to allow them to use their soil to commit acts of violence in India." (Fencing on the Pakistan border has already made that area easier to patrol, the BSF says.) Mutual suspicion inhibits the one antiterrorism strategy that could make a real difference: cooperation between India and Bangladesh against their common threat. Intelligence and human-rights experts in Bangladesh and India say the two countries have not made any serious efforts to share intelligence. That's unlikely to change as long as insurgent groups from India's northeast find sanctuary in Bangladesh (a ULFA commander, Anup Chetia, has been in Bangladesh since completing a prison sentence there in 2005) — or as long as India continues its effort to wall off its smaller neighbor with concrete and barbed wire. "India carries the burden of being a local superpower," says D. Raghavan of the Delhi Policy Group. "We are seen as a bully."

On the ground, the prospects for cooperation are even worse. "Bangladesh is definitely a sanctuary for extremist groups," says a Bangladeshi human-rights researcher who has worked on the border. But the curfews, surveillance and other techniques of "border domination," as the BSF calls it, have had the effect of increasing sympathy among the border population for terrorists. The researcher adds: "India has alienated a large section of people who think that India is our enemy." The Bangladesh human-rights group Odhikar estimates that 62 Bangladeshis were killed by Indian border guards in 2008 — about one every six days. "Bangladesh and India are not in a situation where they should shoot each other's people," says Odhikar's Adilur Khan. "The Indian government should come to its senses."

Send in the Cows
One way to improve bilateral ties is to expand legal trade between the two countries and promote the development of the border areas, which would reduce the incentives for both smuggling and illegal migration. To do that, India would have to rethink one of its most deeply held beliefs: the sanctity of the cow.

In India, cows can't be exported for slaughter because orthodox Hindus revere them, but the animals are in great demand in mainly Muslim, meat-eating Bangladesh. An organized network of herders and trucks carries cows across the northern plains of India to cattle markets near the border, where they are dispatched to smugglers who try to sneak them over in ones and twos. The smugglers quickly learned how to get around the fence: the latest in smuggling technology involves a jury-rigged contraption of bamboo poles, iron hooks and old barbed wire used to haul small cows up and over the 10-ft.-high (3 m) fencing.

The BSF captured 70,000 cows last year — worth about $62 million in Bangladesh. "I'm sure that as many got across," says Ashish Mitra, a former director general of the BSF. "It's a losing battle. Cattle-smuggling is the biggest problem that we have." The absurdities of the ban on cattle exports are a constant source of frustration within the BSF. The cows that are seized are auctioned off at customs depots, and usually bought by the same smugglers, sometimes three or four times. Moving a cow from one end of India to the other is perfectly legal, but it becomes contraband as soon as it hits the border. Once over the fence, it's legal again and taxed by Bangladeshi authorities.

Privately, BSF officers admit that the ban makes little sense; dozens of Indian citizens are killed every year while trying to earn the fee of about $22 for getting a cow across. (The animals can eventually be sold for as much as $900 each.) Legalizing the trade would reduce the border violence and open a new stream of tax revenue. But few on the border expect that to happen in a majority-Hindu country. "Which government is going to allow the export of cows for slaughter?" Mitra asks. "That would just be political suicide."

Cows account for about half the illegal trade; Indian government rations of wheat, rice and sugar sold on the black market in Bangladesh, as well as cough syrup (used as an intoxicant across the border), account for the rest. Altogether, this informal trade is nearly as large as the formal trade, according to a 2006 study by the World Bank. Mohammad Jalal Uddin Sikder, a researcher with the Refugee and Migratory Movements Research Unit (RMMRU) at the University of Dhaka, describes typical smugglers: "They are landless, most of them are female, sometimes divorced. They have no other choice." Criminalizing the trade makes this already poor border population vulnerable to abuse by trading agents and border guards. Academics who study informal border trade say the volume of smuggling would not be possible without the collusion of the BSF. "There will always be black sheep," says BSF chief Kumawat, "but it's not rampant." In interviews with sex workers in the town of Petrapole, many told Sikder that they started as smugglers and turned to prostitution to finance more smuggling or to get back released goods that had been seized.

No Sense of Place
Look under the surface of any issue on the border, and its central paradox soon becomes clear. Securing a border is an effort to draw a bright, clear line marking exactly where the state begins and ends. That was never an easy task in India, where the line meant to separate Hindu and Muslim villages nevertheless left millions of Bengali-speaking Muslims on both sides. Rather than settling the 60-year-old questions about who belongs to whom, fencing India's border has only resurrected them.

Nowhere is this more apparent than in the enclaves of Cooch Behar. The story, as it was repeatedly told to me by various BSF officials, goes like this. The Raja of Cooch Behar and the Nawab of Rangpur, the rulers of two minor kingdoms that faced each other near the Teesta River, staked games of chess with plots of land. To settle their debts, they passed chits — pieces of paper representing the territory won or lost — back and forth. When Sir Cyril Radcliffe, the law lord who partitioned India, drew the 1947 border, Cooch Behar went to India and Rangpur to Bangladesh — including the people who lived on the two kings' 162 "chit mahals," or paper palaces. Their villages, caught on the wrong side of the border, are now small islands of India surrounded by Bangladesh or vice versa. Elsewhere in this same stretch of border are villages that simply refuse to accept the lines drawn by Radcliffe's pen. New Delhi backs those that want to stay in India, despite the legal claim of Bangladesh, and Dhaka does likewise. There are 1,696 acres (690 hectares) of these "adverse possessions," where India and Bangladesh effectively occupy each other's territory. That means 21 miles (34.5 km) of border that cannot be fenced, cannot be floodlit or gated and in many cases is simply not policed at all.

There is a poetic name for the population in these disputed areas: "nowhere people." As India and Bangladesh fight over the land they live on, their status remains in doubt. Despite sporadic diplomatic efforts — the most recent one last September — the two countries have never been able to agree on exchanging the territory or even just accepting the de facto border as it is. "For Bangladesh, every inch is important," particularly as it loses ground to rising sea levels, says Sreeradha Datta, a political scientist at the Institute for Defense Studies and Analyses in New Delhi. Bangladeshis in the area understandably bristle at the idea of being fenced in. "There are 17 companies of BSF here," says Mohammed Nazrul Islam, 37, a Bangladeshi who lives in one of the enclaves. "If the fencing is erected, in 20 or 30 years, then what will they do? Will they also build a wall?"

India, for its part, is unlikely to allow people in the disputed areas to simply choose a side. A referendum there would inevitably renew demands for the long-promised plebiscite in Kashmir. But political parties on the border have not been shy about using these residents to swell their vote banks. Subhasis Ghosh, the Cooch Behar official in charge of dispensing development funds, says he received 10,000 applications for voter ID cards last year and rejected 8,000 for dubious family and residency ties to his district. "A voter card is the most valuable thing in this area," he says. It makes sure that holders get at least a share of what they're entitled to: not just a vote but also access to rural employment schemes, monsoon relief, health clinics.

At a time when separatist movements and Maoist groups are calling on the poor and dispossessed to reject or undermine the Indian state, that simple lesson bears repeating. Nothing secures loyalty to a country as effectively as a share of its wealth. I asked Surumara Rai, who married into a home in an adverse possession, whether she feels part of India or Bangladesh. "Indian," she says proudly. One of her neighbors adds, "She's eating the food of the Indian government. Of course she feels Indian."

A Shifting Border
The word I hear most often to describe this boundary is porous. It twists through all kinds of terrain, from the mangroves on the western end through the fierce currents of the Brahmaputra River in the north to the thick jungles of the Chittagong Hill Tracts on the eastern side, all of which serve as natural barriers. At its most developed, the border looks like Petrapole, the channel for the vast majority of legal migration and one of the largest land crossings in Asia. More than 1,000 people pass through every day, most by bus and some on foot, along with about 400 commercial trucks. They walk through a metal gate several meters wide, accompanied by a bizarre set of rituals. The Indian bus lets its passengers off on one side of the checkpoint, and they board a bus owned by a partner company on the other. The luggage passes from the hands of Indian porters to their waiting Bangladeshi counterparts. The new train service linking Kolkata with Dhaka goes through Petrapole with a similar bit of theater. It spends five hours within one kilometer of the border, disgorging passengers and luggage and subjecting them to immigration and customs twice.

Like everywhere else on this border, mistrust lies just beneath what is meant to be an open exchange. In that way, Petrapole is no different from Panidhar. Here, the suspicion is out in the open. After dark, no one leaves their houses, or they risk getting stopped by the BSF, who have orders to shoot if threatened. On my way back to the main road with my BSF escorts, two men cross our paths. "They're Bangladeshi," one officer says. And they send them on their way. There's an unusual feature of the Ichamati River here: every six hours it changes course. Once, people moved across it freely. Now, only the water does.



__._,_.___


[Disclaimer: ALOCHONA Management is not liable for information contained in this message. The author takes full responsibility.]
To unsubscribe/subscribe, send request to alochona-owner@egroups.com




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___