Banner Advertiser

Monday, September 2, 2013

[mukto-mona] ইসরায়েল-সৌদি মৈত্রী!



ইসরায়েল-সৌদি মৈত্রী!

অনলাইন ডেস্ক | আপডেট: ১০:১৩, সেপ্টেম্বর ০৩, ২০১৩
      

মধ্যপ্রাচ্যের দুই রাষ্ট্র ইসরায়েল ও সৌদি আরব পরস্পরের প্রতি খুব বেশি বন্ধুভাবাপন্ন ছিল না। কিন্তু ইতিহাস সাক্ষী, অভিন্ন স্বার্থ প্রবল শত্রুকেও জান-ই-দোস্তে পরিণত করে। ইতিহাসের এক অনিবার্য পরিণতিতে তাই ইসরায়েল ও সৌদি আরব এখন মৈত্রী গড়ার দ্বারপ্রান্তে।

ইহুদি রাষ্ট্র ইসরায়েল ও মুসলিম রাষ্ট্র সৌদি আরবের এই এক কাতারে এসে দাঁড়ানোর পেছনে সবচেয়ে কার্যকর ভূমিকা রাখছে সিরিয়ার রাজনৈতিক গোলযোগ।

যুক্তরাষ্ট্রের প্রেসিডেন্ট বারাক ওবামা সিরিয়ায় হামলা নিয়ে অনেক উচ্চবাচ্য করলেও আফগানিস্তান-ইরাকের অভিজ্ঞতা যুদ্ধপ্রিয় মার্কিন জেনারেলদের চকিত সিদ্ধান্ত নেওয়া থেকে বিরত রেখেছে। সিরিয়ায় হামলা চালালে তা মার্কিন স্বার্থের পক্ষে যাবে কি না, এ নিয়ে যাচাই-বাছাই করতে পার্লামেন্টের শরণাপন্ন হয়েছেন ওবামা। তাঁর এ সিদ্ধান্ত যে যথেষ্ট বিবেচনাপূর্ণ ও প্রেসিডেন্ট-সুলভ, তা নিয়ে তর্ক নেই কোনো মহলের। তবে যদি তিনি কংগ্রেসের সম্মতি না পান এবং ক্ষেপণাস্ত্রের আঘাতে আঘাতে সিরিয়াকে তুলাধুনা করতে না পারেন, তবে আর কেউ না হোক ইসরায়েল ও সৌদি আরব যারপরনাই নাখোশ হবে। এ নিয়েও পণ্ডিতমহলে কোনো বিতর্ক নেই।

এ রাষ্ট্র দুটি মধ্যপ্রাচ্যে যুক্তরাষ্ট্রের দীর্ঘ দিনের পরীক্ষিত ও ঘনিষ্ঠ মিত্র। এদের মতামতের এক ধরনের গুরুত্ব যুক্তরাষ্ট্রের কাছে অবশ্যই আছে। গত কয়েক দশকে যুক্তরাষ্ট্র যখনই কোনো রাষ্ট্রের ওপরে হামলে পড়েছে, তখনি আর কেউ না হোক এ রাষ্ট্র দুটি বগল বাজিয়েছে। এর পেছনে ইসরায়েলের অস্ত্র বাণিজ্যের প্রসার আর সৌদি বাদশাহদের তখত জারি রাখার অভিপ্রায় শরতের আকাশের মতোই পরিষ্কার। কিন্তু এবার তাদের উদ্দেশ্য একই বিন্দুতে এসে লুটোপুটি খেতে চলেছে। সিরিয়ায় মার্কিন হামলা দেখে বিষম মজা পেতে দেশ দুটির সরকারেরা যেন তালি বাজাতে দুই হাত তুলে রেখেছে।

ইসরায়েল ও সৌদি আরব উভয়ই হোয়াইট হাউসের যুদ্ধংদেহী ভাব দেখে সিটি মারছে, তবে এক চোখ রেখেছে সিরিয়ার দিকে, আরেক চোখ চিরশত্রু ইরানের দিকে। তারা যেন আধুনিক যুগের গ্রিক দেবতা মার্শকে ডেকে বলছে, সিরিয়ায় কিছু বল্লম ছুড়ুন, কিছু ছুটে যাক ইরানের দিকে!

রয়টার্সের এক বিশেষ প্রতিবেদনে বলা হয়েছে, সিরিয়াকে আক্রমণ করা থেকে যুক্তরাষ্ট্রের আপাতত পিছিয়ে যাওয়ায় ইসরায়েল যে প্রতিক্রিয়া দেখাল, তাতে উদ্দেশ্য অনেক খোলাসা হয়ে গেছে। ইসরায়েলের কর্মকর্তারা বলছেন, ওবামা যে সমীহের দৃষ্টিতে দামেস্কের দিকে তাকালেন, তাতে তেহরানের পারমাণবিক অস্ত্র তৈরির তাকত বহুগুণ বেড়ে যাবে। কর্মকর্তারা আরও জানিয়েছেন, ওয়াশিংটন যদি দ্বিধান্বিত হয়, তবে তেল আবিব একাই তেহরানে হামলা চালাবে।

তবে ইসরায়েল বা সৌদি আরব কেউই খোলাখুলিভাবে যুক্তরাষ্ট্রের প্রতি তাদের রোষ প্রকাশ করছে না। ইসরায়েলের প্রধানমন্ত্রী বেনজামিন নেতানিয়াহু গত রোববার প্রতিক্রিয়ায় বলেন, তাঁর রাষ্ট্র 'অবিচল ও আত্মনির্ভর'। সৌদি আরব রাগ পুষে পুরোনো কীর্তন গেয়েছে, সিরিয়ায় আসাদের 'বর্বরতা' ঠেকাতে 'আন্তর্জাতিক সম্প্রদায়কে' উদ্যোগ নিতে হবে।

রয়টার্স বলছে, সৌদি আরব ইসরায়েলের মতো ইরান আক্রমণের জন্য সামরিক দিক দিয়ে প্রস্তুত নয়, তবে এখনো তার চিরশত্রুকে বিলুপ্ত করে দিতে ওয়াশিংটনের ওপরে ভরসা রাখতে চায়। সৌদি আরবের ভয়, ইরানের এসব বাড়াবাড়ি যদি চলতেই থাকে, তবে অচিরেই আরব দুনিয়ায় সৌদিদের মাতব্বরি বন্ধ হয়ে যাবে। তাই আগাছা ছোট থাকতেই সেটিকে ছেটে দেওয়া ভালো।

গত বছর ওবামা ওয়াদা করেছিলেন, তিনি সব সময় ইসরায়েলিদের সঙ্গে থাকবেন। এখন নেতানিয়াহুই মার্কিনিদের আশ্বস্ত করছেন, তিনি তাদের সাহায্য ছাড়াই ইরানকে মিসমার করে দিতে সক্ষম।

'ইসরায়েল মুর্দাবাদ' ধুয়ো দেওয়া ইরানের বিরুদ্ধে পারমাণবিক অস্ত্র বানানোর অভিযোগ ইসরায়েল যেমন করছে, সৌদি আরবও তার সঙ্গে তাল দিতে ভুলছে না। ফলে ইরান যতই অভিযোগ ঝেড়ে ফেলতে চাক, ইসরায়েলি-সৌদি প্রশাসনের তাতে কোনো ক্ষান্তি নেই।

ঝানু প্রধানমন্ত্রী নেতানিয়াহু বলছেন, 'ইসরায়েলের জনতা ভালো করেই জানে, যেকোনো সম্ভাব্য পরিস্থিতির জন্য আমরা প্রস্তুত।...আর ইসরায়েলের জনতার আরও জেনে রাখা উচিত যে, আমাদের শত্রুরা আমাদের ক্ষমতা ও শক্তির স্বাদ পরখ করতে চায় না।'

ইরানের সঙ্গে সৌদি আরবের দ্বন্দ্ব ঐতিহাসিক। আরব-পারস্যের হাজার বছরের সংঘাত কেবল ভৌগোলিক বা অর্থনৈতিক নয়, তা অবশ্যই সাংস্কৃতিক, ধর্মীয় ও রাজনৈতিক ইস্যুকে কেন্দ্র করে। শিয়া ইরানকে শায়েস্তা করার সুন্নি সৌদি আরবের ইচ্ছা বহু পুরোনো। এ নিয়ে সৌদি রাজাদের খুব বেশি কথা বলতে দেখা যায় না, তবে নীরবে কাজ করার উদাহরণ কম নয়।

আল-আসাদ শিয়াদের পৃষ্ঠপোষকতা পাচ্ছেন, তাই সুন্নি সৌদি আরব তার প্রতিবেশী বাহরাইন, ইয়েমেন ও ইরাককে সঙ্গে নিয়ে জোট পাকাতে চাইছে।

যুক্তরাষ্ট্রের ফাঁস হয়ে যাওয়া নথিপত্র থেকে জানা গেছে, সৌদি বাদশাহ আবদুল্লাহ ইরানের বিরুদ্ধে ব্যবস্থা নিতে যুক্তরাষ্ট্রকে বারবার অনুরোধ করেছে। একটি নথিতে সৌদি কূটনীতিক বাদশাহর দোহাই দিয়ে ওয়াশিংটনকে অনুরোধ করেছেন, 'সাপের মাথা কেটে ফেলতে।' তিনি কার্যত ইরানের পারমাণবিক শক্তি অর্জনকে ইঙ্গিত করেছেন।

যুক্তরাষ্ট্রের দ্বিধান্বিত পদক্ষেপের জবাবে সৌদি আরবের পররাষ্ট্রমন্ত্রী গত রোববার কায়রোতে আরব লিগের বৈঠকে বলেছেন, 'শুধু কথা বাড়ালেই কাজ হবে না।' তিনি তাঁর ক্ষোভ ঢেকে রাখতে পারেননি।

ইসরায়েল ও সৌদি আরবের মানসিক সন্ধির আরও এক কারণ হলো আল-কায়েদা। এ উগ্রপন্থী দলটি ইহুদি রাষ্ট্রকে যেমন দুনিয়া থেকে মুছে ফেলতে চায়, তেমনি সৌদি রাজতন্ত্রকেও উত্খাত করতে দৃঢ় প্রতিজ্ঞ। তাই আল-কায়েদাকে খুব বেশি বাড়তে দিতে চায় না দুই রাষ্ট্রই।

সিরিয়ায় আসাদ সরকারের বিরুদ্ধে লড়ছে আল-কায়েদার অনুসারী আল-নুসরা। এ জোটটি এখনো শক্তিশালী নয়। যদি আসাদবিরোধী লড়াই দীর্ঘায়িত হয়, তবে অন্যান্য শক্তির চেয়ে নুসরা বেশি শক্তিশালী হয়ে যেতে পারে এবং কোনো এক সময় সিরিয়ার ক্ষমতা দখল করতে পারে। তাই ইসরায়েল ও সৌদি আরব চাইছে, যুক্তরাষ্ট্র বিলম্ব না করে আসাদকে উত্খাত করুক এবং এমন এক সরকারকে সেখানে বসাক যে আল নুসরার ঘাড় মটকাতে পারবে।

মিসরের সাম্প্রতিক ঘটনাও দেশ দুটির জন্য ভয়ের। মুসলিম ব্রাদারহুড নেতা মুরসি প্রেসিডেন্ট হওয়ার পর শিয়া তেহরানের সঙ্গে সুন্নি কায়রোর সখ্য দেখা গেছে। এতে ইসরায়েল যেমন ভয় পেয়েছে, সৌদি আরবও সুন্নি ভাইদের প্রতি আস্থা রাখতে পারেনি। তাই ইসলামপন্থী সরকারকে কেউই দেখতে চাইছে না।

ধর্মভিত্তিক রাজনীতির কারণেই হয়তো ইসরায়েল ও সৌদি আরব এখনই প্রকাশ্যে সন্ধি করতে পারবে না। তবে পরস্পরের প্রচ্ছন্ন মৈত্রী ক্রমে প্রকটিত হচ্ছে মধ্যপ্রাচ্যের ধূম্রজাল থেকে। হয়তো এক সময় জগত্ দেখবে, মধ্যপ্রাচ্যের পরম বন্ধু দুই রাষ্ট্র ইসরায়েল ও সৌদি আরব।

http://www.prothom-alo.com/international/article/44286/%E0%A6%87%E0%A6%B8%E0%A6%B0%E0%A6%BE%E0%A6%AF%E0%A6%BC%E0%A7%87%E0%A6%B2_%E0%A6%B8%E0%A7%8C%E0%A6%A6%E0%A6%BF_%E0%A6%AE%E0%A7%88%E0%A6%A4%E0%A7%8D%E0%A6%B0%E0%A7%80


Also read:

মিসরীয় সেনাবাহিনীকে সউদী বাদশাহর সমর্থন

http://www.bdtodaynews.com/%E0%A6%AE%E0%A6%BF%E0%A6%B8%E0%A6%B0%E0%A7%80%E0%A6%AF%E0%A6%BC-%E0%A6%B8%E0%A7%87%E0%A6%A8%E0%A6%BE%E0%A6%AC%E0%A6%BE%E0%A6%B9%E0%A6%BF%E0%A6%A8%E0%A7%80%E0%A6%95%E0%A7%87-%E0%A6%B8%E0%A6%89%E0%A6%A6/


  1. মিসরীয় সেনাবাহিনীকে সউদী বাদশাহর সমর্থন | bdtodaynews.com

    www.bdtodaynews.com/মিসরীয়-সেনাবাহিনীকে-সউদ/
    সুত্র: কায়রোয় বুধবারের গণহত্যার পক্ষে সাফাই গেয়ে মিসরীয় সেনাবাহিনীকে সমর্থন দিয়েছেন সউদী বাদশাহ আবদুল্লাহ। কায়রোয় মিসরীয় সেনাবাহিনীর ওই নির্মম অভিযানে সরকারীভাবে সাড়ে ছয় শ' মানুষ নিহত হওয়ার ঘটনা স্বীকারের পর সারা বিশ্ব যখন নিন্দায় সোচ্চার হয়েছে, তখন ব্রাদারহুডকে প্রতিহত করতে আরব দেশগুলোকে ঐক্যবদ্ধ হওয়ার ...

Saudi Arabia: Dancing to Israel's tune

Apr-14-2012 16:05
Kourosh Ziabari Salem-News.com

http://www.salem-news.com/articles/april142012/saudi-israel-iran-kz.php





__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[mukto-mona] The politics evolving around the crime of genocide Bangladesh: Memory and justice



"Human Rights Watch" – a private organisation that does not disclose the sources of its funding!

August 23, 2013 at 3:21pm
The politics evolving around the crime of genocide Bangladesh: Memory and justice
 by Paulo Casaca
------------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
Abstract
The long silence held by most of the international public and supranational entities on the plight for justice to those who lost their lives in the 1971 genocide was unexpectedly in stark contrast to uproar following the aftermath of the Bangladeshi authorities' announcement of the re-establishment of criminal court procedures against genocide perpetrators.
 
Heads of foreign states, the press, diplomacies and even associations that purportedly defend human rights have reacted negatively to the resumption of the Bangladeshi criminal court procedures. Discrediting the role of certain judges as well as claims of partisan bias, formal insufficiencies with procedures and press campaigns shows the observer that the entire portfolio of arguments and manoeuvres is being used to torpedo the trials.
 
These arguments on the international scene initiated widespread violence in Bangladesh that brought instability and resulted in the plundering of minority communities and demands of radical changes to the secular constitution of the country.
 
What is the role of memory in justice? How should we evaluate proportionality? How can we find a balance between moral absolutism and relativism? Should we consider victims from South Asia less important than those of other regions? Should we consider religious fanaticism more acceptable than extreme nationalism, racism or any other misanthropic ideology?
 
1. On time
The Portuguese Parliament is currently debating a law proposal which would essentially make the Portuguese State accountable for atrocities committedduring the expulsion of Jews – the first wave of extradition dates back to1497
 
– by giving Portuguese nationality to those who are able to provide credible evidence that their ancestors were subject to forced displacement.
 
The genocide of Jews in Portugal is one of the worst crimes ever committed against humanity by Portuguese authorities on Portuguese soil, and was accompanied by a general set of rules and practices geared to a religious fanatic ideology.
 
And so should we consider the Portuguese Parliament's act irrelevant or outdated? Should we consider five hundred years a too long time? It certainly is an extremely long time to contemplate what the knowledge of Portuguese history combined with basic principles of civilisation should have imposed long ago; it certainly is an act that, however late, however unable to undothe vast pain and sorrow caused, the vast majority of the Portuguese public and most parties of the political spectrum consider a necessary step towards reconciliation.
 
Apart from the small fringe of Nazi sympathisers gathered in the non-parliamentary "Frente Nacional", no one contested this act in Portugal.
 
The Portuguese history of intolerance and religious fanaticism is unfortunately able to fill several chapters and books and it will take a long time to seek forgiveness and redemption from the oppressed and persecuted. Victims did not only include Jews, but also other confessions, even within the Christian faith, and in particular those Catholics whose views were considered impure or heretic.
Only by the end of the eighteen century did Portugal authorise the legal burial of non-Catholics (they were buried illegally or dumped somewhere) in a special cemetery, surrounded by high walls and cypress, so the good catholic would not be shocked by such a view.A cemetery that is actually in the vicinity of the place where I was born, and is still known as the British cemetery, as most of the non-Catholic cemeteries  established in Portugal were British, now includes the graves of other confessions-Catholics included- as well. The cemetery has evolved from an exclusive arena to an inclusive place where the members of different confessions can mourn their loved ones side by side
 
It is highly unlikely that a significant number of the descendants of these victims, which were exposed to these horrendous acts, will ever decide to demand the Portuguese nationality, but I do think that this act has a fundamental symbolic importance.
 
One of the most well-reputed Portuguese scientists of the sixteen century, Garcia da Orta, had his bones exhumed in Goa (India) and burned. Fortunately, the Inquisition did not get there on time to burn him alive, as it did to his sister and so many others.Still, others were fortunateenough to live in peace abroad, bestowing their descendants with the fruits of their scientific and humanistic labour, like Bento de Espinoza or David Ricardo.
 
And even more than 500 years after these dark stages of Portuguese history none of this can be forgotten, none of this can be hidden, none of this can be brushed aside as something merely  "political", none of this can be taken lightly, none of this can be seen as outdatedor "passé".
 
And now it is time to look on another part of the world, the part that brought us together here in Heidelberg, to events that do not date back over 500 hundred years, but only slightly more than40 years. According to the Dictionary of Genocide[1] and to most of the literature I readthe Genocide in Bangladesh, claimed 3million lives and 200.000 women were raped,how can we remain silent when confronted with these horrendous numbers? Should we restrain ourselves from voicing our concerns since "this is just politics"?
 
2. The genocide recognition process
 
The modern history of the concept of Genocide starts in the thirties of last century and was inspired by the Simele massacre of August 1933, the massacre of the Christian population of the Nineveh plains which were accused of secessionism from the new Iraqi state.It was however first applied, in retrospect to the Armenian genocide[2]
The Simele massacre (in Assyrian, Premta d-Simele) was the first of many massacres committed by the Iraqi authorities during the systematic targeting of Assyrian Christians of Northern Iraq in August of 1933.
 
The most striking feature of this massacre was the fact that it directly motivated Rafal Lemkin in his lecture to the Legal Council of the League of Nations conference on International Law in Madrid titled "The Crime of barbarity as a crime against international law".[3]
 
This lecture is widely recognised as the precursor of the concept of Genocide, which was to become the central piece of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, adopted by the Resolution 260 (III) A of the United Nations General Assembly on 9 December 1948.[4]
 
The Simele massacre targeted an Assyrian population that was trying to regain Iraqi soil from Syria – where it was not welcome – and that, in most cases, escaped from Iranian and Turkish territory at the end of the First World War and resettled in the newly created country of Iraq.
 
The genocide of Christian Armenian, Assyrian-Chaldean and Greek populations at the end of the first World War and immediately afterwards, would actually become the first well-known "modern" genocide in the history of mankind and is directly connected with the 1933 genocide committed in Iraq against Assyrians (theme of a famous book by Lieutenant Colonel R. S. Stafford, the British Administrative Inspector for the Province, "The tragedy of Assyrians".[5]
 
Lemkin himself, from the position of Public Prosecutor for the district court of Warsaw that allowed him to launch the basis of the international attack on genocide, had to escape from the Holocaust as a Polish Jew, managing to escape to the US and to restart his work.
 
Lemkin redefined "Barbarity" into "Genocide" in the course of the holocaust.  While a precise definition varies among genocide scholars, a legal definition is found in the 1948 United Nations Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (CPPCG). Article 2 of this convention defines genocide as "any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such: killing members of the group; causing serious bodily or mental harm to members of the group; deliberately inflicting on the group's conditions of life, calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; imposing measures intended to prevent births within the group; [and] forcibly transferring children of the group to another group."[6]
 
An examination of the preparatory works of the Convention reveals that the exclusion of "political groups" from the definition was not circumstantial but, after a protracted debate, the drafters of the Genocide Convention expressly excluded "political groups" from Article II, a compromise that has been the source of intense debate afterwards.
The Genocide convention of 1948 easily condemned the Genocide crimes of defeated Nazi Germany, but it did not have the political strength to condemn the Genocide crimes of the victorious Soviet Union (mostly perpetrated in the name of political principles), and therefore the compromise statement had to make this twist of excluding mass political executions from the definition of Genocide. This would be viewed as absurd and impossible to understand if we do not consider the crucial element of the relative balance of political power. 
 
Legislation from political bodies – regardless of their level and responsibilities – always reflects a political equilibrium, and this is also the casewith Genocide, both in 1948and 1971, when most of the West turned a blind eye on the biggest genocide that took place after the second world war, or indeed in our day, thanks to the overwhelming direct and indirect political and financial clout of Bangladeshi genocide perpetrators that are now on trial.
 
This state of affairs leads to different reactions from which we think two are the most important.
The first is to consider the original political compromise to be unacceptable and insubstantial. The Genocide Convention should in this view not to be considered the sole authority on the crime of genocide, but one of them. The prohibition of genocideshould ratherbe seen as a paradigmatic jus cogens norm, a customary and peremptory norm of international law from which no derogation is permitted. The jus cogens prohibition of genocide, as expressed in a variety of sources, is therefore broader than the Convention's prohibition.
 
The attempt of the framers of the Genocide Convention to limit the prohibition of genocide by deliberately excluding political groups from Article II is therefore seen without legal force to the extent that it is inconsistent with the jus cogens prohibition of genocide. Therefore, when faced with mass killings evidencing the intent to eradicate political groups in whole or in part, domestic and international adjudicatory bodies should apply the jus cogens prohibition of genocide and invoke the Genocide Convention vis-à-vis signatories only insofar as it provides practical procedures for enforcement and ratification.
 
This approach leaves the door open to questioning the whole written text as, one way or the other, it reflects political compromises and not   only humanitarian concerns.  
 
The second response to this situation is to consider "political genocide" as something different from genocide that should encompass a separate treatment, and therefore should be viewed as a crime of "politicide". Some authors prefer "genocidal politicide" to distinguish it from other uses of the word "politicide".[7]
 
This second approach raises two questions: (1) if a politicide isdifferent from genocide, in which legal framework should it be considered? (2)  Eventually all forms of politicide have a certain link with other forms of genocide, doesn't this approach open the door to progressively making "diluting" the concept of genocide itself?
 
The issue might be better understood under an historical perspective, and indeed, the case of the Nineveh plains Christian persecution exemplifies how we cannot separate political indicatorsfrom other criteria regarding Genocide.
Some Middle East Christians[8], similarly to other minorities as the Jews, tried to negotiate with the Allied Forces, with the British in this case, their protection and survival through the creation of states that would succeed the end of the Caliphate. In this respect, the main difference between Israel and Nineveh was the resisting capacity of the Jewish minority that prevented the same sort of massacre that made the Christian communities nearly disappear from the whole region (Turkey, North-western Iran, North-eastern Syria and the broader Nineveh).
 
Although the political movement for an independent Nineveh based Christian state or at least autonomous region still exists, it became a territorially nearly impossible, as Christians were concentrated in small pockets in wide areas dominated by non-Christian areas. 
 
Other Middle East Christians thought that the best chances of survival were to bet on the separation of "Arab nationalism" and Islam, espousing therefore Arab nationalism in the hope of escaping persecution. This was, for instance, the strategy behind the creation of the Baath Party created by a Christian in 1947.[9]
 
The strategy broadly meant that Christians could only rely on political protection as long as they emphasised their Arab patriotism and shun from worshiping their single cultural, linguistic and religious roots.
 
This strategy, ultimately, did not workas it made the Christians fair game for the Islamists that took over Iraq from 2003 onwards on the grounds that Christians were Baathist accomplices. A similar fate is now under way in Syria as well, as the Islamists are increasingly gaining the upper hand in the Arab Spring movement of the country.[10]
During the last ten years Christians have been ethnically cleansed from most of Iraq. In their traditional strongholds of Southern Iraq, as the city of Basra, where pro-Iranian militia had a free reign, and according to personal testimonies, ethnic cleansing is nowadays nearly complete. In other cities like Mosul, Christians still exist, but in a very limited proportion and are constantly   targeted by terrorist actions.
 
Christians in Iraq can only survive and live in relative freedom in Kurdistan or in areas under protection of Kurdish authorities, as is also the case with virtually all surviving minorities.[11]
 
The example of Iraq is fundamental here to show how it is conceptually and practically impossible to make a distinction of Genocide according to the religious, ethnic or political motivations, since in practical terms these motivations intermingle.[12]
 
The consideration of politicide as something different from genocide also leads to the Genocide denial promoters to emphasise the political aspect of a Genocide so as to argue it should not be eligible for consideration as a Genocide, but just as a politicide, or even as just a political struggle.
 
Another important issue regarding the Genocide recognition process is somehow implied by the use by Lemkin of "Barbarism" before the Holocaust and "Genocide" after it, that is, up to what point can we consider genocide to have been a modern feature of humanity?
 
The masterpiece on Genocide, "Genocide: Its Political Use in the Twentieth Century; 1915 800.000 Armenians; 1939-1945 6 million Jews; 1971: 3 million Bangladeshis and 1972-1975 100.000 Hutus"[13] famously stated "the word is new, the crime ancient" emphasising the implicit distinction  within the transformation of the early Barbarity concept into the concept of modern Genocide.
 
Essentially he tells us that whereas "the essential structural base for genocide is the pluralistic society based on persistent and pervasive cleavages between its segments" and this is nothing new, "technological developments have made massacres more feasible".
 
The Bangladesh genocide is quite well-known; the figures related to it were considerably consensual up to recent times; it is well-established and until recently no one was seriously contesting its validity. The opposition to its qualification as a "genocide" used to come from well-determined quarters, Pakistan – and its main political supporters, the US and China. However, the genocide denial has been becoming considerably more "en vogue" and widespread lately.
 
3. Bangladesh genocide denial in present times 
The criminal persecution of the perpetrators of the Bangladesh Genocide was interrupted shortly after it began and was resumed only recently in 2010–initiating a vast movement of denial.[14]
 
The new Court, although international, was set up by domestic law and was based on the 1973 Court proceedings.It onlyconsidered the domestic side of the Genocide, that is, it excluded Pakistani nationals from its evaluation – whose crimes were supposed to be dealt with by the Pakistani authorities – and focussed exclusively on those of Bangladeshi citizenship.
 
This did not, however, diminish the Genocide denial pressure, if anything it increased dramatically with strong international pressure being matched by increasingly violent actions from the Genocide perpetrators.
There are threebasic genocide denial arguments: (1) the aim of the Court is political, since those who stand accused are members of the political opposition; (2) the number of victims, the motivations for the Genocide, the nature of the conflict, although previously well established and overwhelmingly accepted by the international community are being portrayed as major sources of controversy; and (3) the number of years passed does not justify the continuation of the procedures.
 
The second and third lines of reasoning are typical of all genocide revisionist movements, and they do not differ from those we are accustomed to hear on behalf of the Holocaust perpetrators. However, the first argument is different.
 
The difference in arguments is the result of the difference in situations. In the case of the Holocaust, itsperpetrators were denied a return to power, whereas in Bangladesh they did not only return to power but also founded a vast economic, social and financial empire in the country that includes banks, universities, companies and hospitals.
So this argument actually consists in turning the reality upside down: whereas the absence of proper procedures against the Genocide perpetrators is the reason why the Genocide perpetrators nowhave the leverage of power to escape further persecution, the argument inverts this sequence. As the Genocide perpetrators remain powerful, any measure to investigate their past should be seen as a "political measure against opposition".
 
By extension, this argument also serves to "politicise" the procedure – a coded form of saying that the original "political" exception of 1948 stands – trying to blur the mainly religious fanatic moulding of the 1971 genocide.
This argument was supported in an overwhelming diplomatic campaign.Other than the direct pressure of states; a brutal publicity campaign was done through opposition friendlymedia and certain high-level associations.
The press campaign went as far as the use of sophisticated electronic hacking by the "Economist"; a highly influential British weekly whose editorial opinions normally mimicthe views of theBritish Foreign Office views.[15]
The hacking predated the outcry within public opinion regarding the recent major electronic communications hackingby British authorities. With the present revelations one understands how this sort of practice by the British authorities has been widespread.
 
Although with less aggressive means, many other influential public opinion makers and political leaders engaged directly or indirectly in a war of attrition geared at discouraging or blackening the whole effort for the application of justice in Bangladesh.
 
 "Human Rights Watch" – a private organisation that does not disclose the sources of its funding and does not reveal conflicts of interests of its responsible personnel – is the most clear example of a partisan campaign where an independent human rights checking was expected.
 
"Equality" and "proportionality" are two of the most basic principles of international customary law, and I believe they should lay at the heart of any appreciation of the way the International Criminal Court was established and acted in Bangladesh.
 
Many or possibly the vast majority of the criticisms raised on the procedures followed by the Bangladeshi authorities are most likely warranted by themselves, the issue here is to appraise up to what point these criticisms respect these two general principles.
 
In the first press release publicising recommendations addressed by HRW to the newly elected Bangladeshi authorities in 2009, no direct mention is made to the Court issue but only a small reference of the need of amending legal provisions in the letter to the Bangladeshi authorities.[16]
Shortly afterwards, in the context of a general report titled "Ignoring Executions and Torture Impunity for Bangladesh's Security Forces"[17] HRW, while rightfully criticising the long-existing culture of impunity on crimes against humanity in the country, introduces a paragraph that in practical terms contradicts the call to end impunity:
 
"In January 2009, the Bangladesh parliament adopted a resolution requesting the government to take immediate action "to try the war criminals. "In March, Law Minister Shafique Ahmed announced that the trials would be held under the International Crimes (Tribunal) Act, 1973. The Act does not require Bangladesh's regular criminal procedure and evidence laws to be applied. This raises concerns that the trials may not meet international fair trial standards and may be subject to political influence. Death sentences may be handed down."[18] 
 
HRW does not offer any argument which could explain this contradiction, how can it claim to be in favour of ending impunity while at the same time denouncing any measure directed towards ending impunity?
 
The only reason it gives for raising the issue of "politics" in the procedures is a declaration from the leader of the main opposition party, the BNP as quoted from a newspaper. It is quite extraordinary that HRW accusation of mixing politics with human rights is done on the sole basis of the declaration of a political leader; that is, HRW explicitly mixes human rights and politics and subsequently accuses others of doing so.
 
HRW made a first exclusive press release on the institution of the Bangladeshi International Criminal Court on the 8th of July 2009 that, while apparently congratulating the country for the act, gives clout to accusations on alleged failures to adapt the law to the evolution of international law. The chosen title to the press release clearly indicated what were HRW concerns and objectives: "Bangladesh: Upgrade War Crimes Law Failure to Meet International Standards Could Undermine Credibility of Trials for 1971 Atrocities".
 
By this unjustified and unwarranted publicity HRW downgraded the Genocide crime into "1971 Atrocities". The title also shows the other objective of the organisation: to argue with eventual failures of the process to undermine the credibility of the trials.
 
As it did in its first positioning in May 2009, HRW keeps referring in general terms to incongruence between international and Bangladesh law, but fails to make explicit, for instance, what are the supposed contradictions of the Genocide definition used by Bangladesh and international law.
From there onwards, we can easily follow HRW vast and ever more radical array of public positions and arguments against the international court by reading the extensive propaganda made by the political forces behind those accused in the international Court.
 
HRW press releases afterwards became ever more frequent and politically biased. Whereas very little is said on the widespread terror actions targeting minorities by the defenders of those convicted for Genocide[19] a set of implausible and unchecked stories is publicised aimed at building an image of an "India/Bangladeshi conspiracy fabricating proofs against good Muslim leaders".[20] 
 
Whoever followed HRW set of press releases in the last few years will find a sectarian and biased account of events with a clear political agenda set on attacking Bangladeshi authorities and whitewash Islamists standing accused of Genocide crimes in the past and present.
That an organisation which was supposed to fight impunity and to act independently on behalf of human rights does exactly the opposite is perhaps the biggest drama of our present times.[21] 
 
Whereas the plight for memory and justice has been always a political battle – and the above mentioned Genocide Convention procedures shows how much a political issue Genocide is – it is also a battle for values.
The Shabagh movement, politically independent and based on the Bangladeshi youth is proofthat memory and justice[22]will resist time and will prove to be more powerful than any strategic political manoeuvring or any political development.
 
Brussels, 2013-07-02
(Paulo Casaca)
================================================================
PAULO CASACA BIOGRAPHY
 
Paulo Casaca (born 2 July 1957, Lisbon) is a Portuguese politician and was a Member of the European Parliament for Portugal's Socialist Party (Partido Socialista); part of the Party of European Socialists till 2009.
He is currently running for the presidency of the city council of Ponta Delgada in the Azores.
He is a regular contributor to the regional and national press on economic and political subjects and author of many books and shorter publications.
Career:
  • 1980: Graduate in economics
  • 1987: master's degree in economics
  • 1980-1987 and 1990-1991: Teaching assistant at the University of the Azores
  • 1987-1990: teaching assistant at the Lisbon Institute of Accountancy and Administration
  • 1995-1996: visiting professor at the Technical University of Lisbon
  • 1991: Coordinator of the Research Unit of the PS/Azores branch and 1993-1995 at national level
  • 1991-1992: Member of the Azores Regional Assembly
  • 1992-1994: Member of the Assembly of the Republic
  • 1989-1990, 1992, 1994-1995: Economic adviser to the PS parliamentary party
  • 1995-1996: Head of the private office of the Minister for Planning and Territorial Administration
  • 1996-1999: Specialist adviser to the Portuguese Permanent Representation to the European Union============================================================= 
[1]See for instance, http://beforeitsnews.com/opinion-conservative/2013/04/protest-by-bangladesh-hindu-buddhist-christian-unity-council-in-front-of-the-white-house-to-protest-against-the-persecution-of-minorities-in-bangladesh-2618924.html
[1]The most outlandish was given two press releases, http://beforeitsnews.com/opinion-conservative/2013/04/protest-by-bangladesh-hindu-buddhist-christian-unity-council-in-front-of-the-white-house-to-protest-against-the-persecution-of-minorities-in-bangladesh-2618924.html and http://www.hrw.org/news/2013/05/16/india-protect-bangladesh-war-crimes-trial-witness
[1]I reached the same conclusions regarding the action of HRW on Iraq in my book and further reporting already quoted.
[1]Human Rights Watch describes the movement as an outfit of the authorities: "Government officials, members of the ruling Awami League party, and segments of the public reacted with outrage that Mollah was not sentenced to death. Large crowds assembled in the Shahbag area of Dhaka demanding the death penalty." http://www.hrw.org/news/2013/02/14/bangladesh-post-trial-amendments-taint-war-crimes-process
This description, however, is denied by independent sources.
I also think it seriously distorts reality to paint the movement as a death penalty one. It is a movement for justice for the Genocide rather than anything else. 
 


__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[mukto-mona] FW: Pray, what wrong did I do, asks atheist teacher - The Hindu



  It is ironic. Freedom of religion, only recently made a declared policy in EU, derives its conceptual strength from the kind of secularism practiced for centuries, for a millennium,  in Indian subcontinent, in Bengal . . .

<< Mr. Salve's petition cites clause Article 28 (3) which states: "No person attending any educational institution recognised by the State or receiving aid out of State funds shall be required to take part in any religious instruction that may be imparted in such institution or to attend any religious worship that may be conducted in such institution or in any premises attached thereto unless such person or, if such person is a minor, his guardian has given his consent thereto." >>

        It is ironic that though secularism is the declared fundamental policy in both Indian and Bangladesh Constitution, politics, sometimes genocidal politics, are conducted on the basis of religious identities.

                 Farida Majid


To:
From: sukla.sen@gmail.com
Date: Mon, 2 Sep 2013 15:49:52 +0530
Subject: [india-unity] Pray, what wrong did I do, asks atheist teacher - The Hindu

 

http://www.thehindu.com/news/national/pray-what-wrong-did-i-do-asks-atheist-teacher/article5080102.ece#.UiRR0EF4fT4.gmail

MUMBAI, September 1, 2013

Pray, what wrong did I do, asks atheist teacher


Alok Deshpande
 

Sanjay Salve says compulsory prayer is contrary to Article 28 (3) of the Constitution. The English teacher, who embraced Buddhism, is seen at his home in Nashik.
Sanjay Salve says compulsory prayer is contrary to Article 28 (3) of the Constitution. The English teacher, who embraced Buddhism, is seen at his home in Nashik.

When all in his school fold their hands during prayer, Sanjay Salve keeps his hands firmly behind his back. The 41-year-old English teacher in Nashik is fighting imposition of prayers during school hours. "Only the national anthem should be played in school," he says.

But Mr. Salve has paid a price for his "defiance." Though eligible for a higher pay grade since 2008 - the year after his revolt - he has been denied it for 'indiscipline.' The management of the state-funded Savitribai Phule Secondary School sullied his 2008-09 Confidential Report. It was the same management which gave him excellent CRs in the preceding 12 years. "And fellow teachers with whom I once had cordial relations now avoid me," he says.

Ironically, the school has been named after one of Maharashtra's greatest 19th Century social reformers. Savitribai was the first woman teacher in the first women's school and founded one for girls from the marginalised castes. Mr. Salve is an assistant teacher in the school run by the Mahatma Phule Samaj Shikshan Sanstha. Of nearly 1,600 students here, almost 60 per cent are either OBCs or Dalits. Around 35 per cent are Muslims. Mr. Salve is a Dalit who embraced Buddhism. The school management is overwhelmingly OBC.

Mr. Salve, who joined the school in 1996, says "the national anthem can instil more values in students. In any case, compulsory prayer is contrary to Article 28 (3) of the Constitution. Nor is there scope for it in the Maharashtra Secondary School Code."

He has sought redress from the Bombay High Court. The next hearing in the case - whose outcome could seriously impact the debate over religious preaching and prayer in schools - is on September 6.

The son of poor parents who never finished school, Mr. Salve is a B.A. B.Ed. His wife is completing an M.Phil. Savitribai Phule would have been proud of them. The school isn't.

It all began in June 2007 when Mr. Salve and other teachers waited in the playground for the day's prayer session to begin. "As students began their prayers and pledge, I remained standing as I was, my hands behind my back. Everyone else was praying with folded hands. My action was spontaneous and not intended as a revolt. I just stood there, wondering why I should pray to the god of a religion which I do not follow," he says.

Only a furious headmaster, Madhukar Bachchav, noticed his action and demanded a written explanation from him. "I told him I am an atheist and cannot participate in prayers to any god, that such compulsion violates the Constitution," says Mr. Salve.

"Had we overlooked this indiscipline, it might have spread to others. It was on this ground we did not find his work satisfactory. Hence, he was denied the higher pay grade," Mr. Bachchav says.

With no other complaint on record against Mr. Salve, that 'indiscipline' remains the sole ground for his continued punishment. The issue remained unresolved in 2009 despite his repeated complaints to government authorities. In 2010, a Division Bench of the Bombay High Court directed the Education Officer of Nashik district to act on the issues raised in Mr. Salve's complaint.

Despite multiple letters from the Education authorities over the next two years, and even a legal notice in 2012, the management did not relent. Government officers warned the school that they might cut off its funds. But no action was ever taken.

"Hence Mr. Salve has once again approached the High Court for strict compliance with the secondary school code," says his counsel Sanghraj Rupwate. Rule 45 (9) of that code directs schools to begin the day with the national anthem. It mentions no prayers or pledges.

"I am not scared"

Not everybody is supportive. "Some distant relatives wanted me to withdraw the case. My own family is not enthused by this battle. But they support me, if reluctantly. Ever since the murder of Dr. Dabholkar, they have asked me to keep them informed of my whereabouts at all times. I am not scared but have started taking precautions," he says. He believes the courts will vindicate him.

Mr. Salve's petition cites clause Article 28 (3) which states: "No person attending any educational institution recognised by the State or receiving aid out of State funds shall be required to take part in any religious instruction that may be imparted in such institution or to attend any religious worship that may be conducted in such institution or in any premises attached thereto unless such person or, if such person is a minor, his guardian has given his consent thereto."

The headmaster holds firm. "I would have permitted his absence from prayers had he requested me. What is wrong in folding hands while praying? Prayers instil values in students."

Mr. Salve believes his right of religious freedom derives from the Constitution. "Why should I request anybody else for it? I will battle till the end. It's not only about money, but about my identity as well.


--
Peace Is Doable








__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Re: [mukto-mona] FW:



"99.99% of BANGLADESHI people simply thinks this way. When Indian BSF murders people over trespassing (Often borders are not well defined) it is sad. Specifically if those people are unarmed."

Armed or non armed, we got no business there in India. We can can think whatever we like but we should respect territorial integrity of other countries as we expect the same from the others. It might not be a Sweden but they do not want us trespassing their land. That is why they got the fence. Are you deaf and dumb?

We should migrate to the countries where we are invited and welcome. It is not worth to take a bullet for  the Indian adventure.

 
"I speak for the trees, for the trees have no tongues."
-Seuss



From: QR <qrahman@netscape.net>
To: mukto-mona@yahoogroups.com
Sent: Monday, September 2, 2013 7:13 AM
Subject: Re: [mukto-mona] FW:

 
Mr. Q. Rahman should think before he talks. His logic is ridiculous. His problem is - his closed mindset, and no rational thought can come out of such mindset;

>>>>>>>>> 99.99% of BANGLADESHI people simply thinks this way. When Indian BSF murders people over trespassing (Often borders are not well defined) it is sad. Specifically if those people are unarmed. Now criminals do get all sort of logistic support from our friendly BSF. If it has to do with smuggling arms, drugs from India.

There is no doubt that those who are getting killed by the BSF must be trying to trespass the Indian border illegally for whatever reason.

>>>>>>>>> Sure. India is like Sweden and if we could just land in it, our lives will be filled with Indian milk and honey??? Right? ;-)

And, the BGB is hardly killing anybody from India is because - no one is crossing the Bangladeshi border illegally

>>>>>>>>> :-D, Now that is funny. Thanks for the laugh.

Or, BGBs are sleeping on the job, and not protecting the border.

>>>>>>>> Sure, you (Sitting in the US) know that Indians cannot make any mistake and all BGB are sleeping on their jobs? All dumb asses. This post is such a joy ride.....


But - these simple logical conclusions cannot even get through the closed minded people. I think it is because of their firm anti-Indian sentiment.

>>>>>> I have been to India and have a firm understanding of how they operate. They have many problems (Like we do here). They have some major issues with ALL of their neighbors. Just calling like I see it. You are welcome to think "Freely" as well.

I like to think of myself as "Pro-Bangladesh" and have no irrational emotion against India. If India violate norms of civilized people when dealing with our people in border area, I do not need to endorse it. If you have a problem with it, you just have to learn to respect MY opinion (Even if you disagree with it). I get along fine with Indians at personal level but my country will always be my first priority (protecting it's people). Don't expect any apology coming your way anytime soon for having this view.

Shalom!




-----Original Message-----
From: Jiten Roy <jnrsr53@yahoo.com>
To: mukto-mona <mukto-mona@yahoogroups.com>
Sent: Sun, Sep 1, 2013 9:27 pm
Subject: Re: [mukto-mona] FW:

 
Mr. Q. Rahman should think before he talks. His logic is ridiculous. His problem is - his closed mindset, and no rational thought can come out of such mindset; every thought is molded to support a preconceived view on the subject. This is a classic example of the closed minded individuals. You need to be a free minded individual to carry out fair and balanced discussions.

There is no doubt that those who are getting killed by the BSF must be trying to trespass the Indian border illegally for whatever reason.
And, the BGB is hardly killing anybody from India is because - no one is
crossing the Bangladeshi border illegally. Or, BGBs are sleeping on the job, and not protecting the border. But - these simple logical conclusions cannot even get through the closed minded people. I think it is because of their firm anti-Indian sentiment.

Jiten Roy



From: Kamal Das <kamalctgu@gmail.com>
To: mukto-mona@yahoogroups.com
Sent: Sunday, September 1, 2013 9:37 PM
Subject: Re: [mukto-mona] FW:

 
"More Indians are flocking into Bangladesh because Indian Rupees are down?" - Anybody with such opinion lacks common sense as on losing value of Indian currency, an Indian would have to spend more money to visit any place outside India including Bangladesh.


On Sun, Sep 1, 2013 at 3:20 AM, Shah Deeldar <shahdeeldar@yahoo.com> wrote:
 
As I stated earlier, if BGB starts shooting, they will killing many more Bangladeshis than Indian smugglers. No wonder, why they don't shoot. Go and figure out the ground realities around the border areas if you care.
More Indians are flocking into Bangladesh because Indian Rupees are down? What have you been smoking, bud? Why can't BGB catch one?



 
"I speak for the trees, for the trees have no tongues."
-Seuss



From: QR <qrahman@netscape.net>
To: mukto-mona@yahoogroups.com
Sent: Saturday, August 31, 2013 3:36 AM
Subject: Re: [mukto-mona] FW:

 
Indians are not trespassing our territory but we do.


>>>>>>> Don't know which planet do you live in. Indians do tresspass time to time. Sometime by mistake and sometime intentionally. Lots of arms (Around election time), drugs, cows, fruit, sari etc enter Bangladesh (These things cannot walk themselves in). We are talking about good worth billions of dollars.

Now that Indian money worth less (Lost it's value against taka) we are witnessing more tresspassing of human and goods.

Fortunately our BGB does not have savage mentality consistently shown by Indian BSF.

I see NO good reason of defend savages.

Shalom!

-----Original Message-----
From: Shah Deeldar <shahdeeldar@yahoo.com>
To: mukto-mona <mukto-mona@yahoogroups.com>
Sent: Fri, Aug 30, 2013 8:14 pm
Subject: Re: [mukto-mona] FW:

 
You should be volunteering for that shooting job, bro. If you shoot moving objects at night with your night vision goggles on, you will realize at the dawn that you have mainly killed our Bangladeshi brothers and sisters. Indians are not trespassing our territory but we do. You know very well why is that.

 
"I speak for the trees, for the trees have no tongues."
-Seuss



From: Shahadat Hussaini <shahadathussaini@hotmail.com>
To: mukto-mona@yahoogroups.com
Sent: Thursday, August 29, 2013 9:43 PM
Subject: [mukto-mona] FW:

 

 

Date: Thu, 29 Aug 2013 13:03:56 +0600
Subject:
From: bdmailer@gmail.com
To:

​Idno-Bangladesh border: ​
শুধু একপক্ষ গুলি করে মানুষ হত্যা করে : ভারত-বাংলাদেশ পৃথিবীর একমাত্র সীমান্ত



* সীমান্তে ইসরাইল গুলি চালিয়ে ফিলিস্তিনিদের হত্যা করে। * ফিলিস্তিনিরাও গুলি চালায় ইসরাইলের ওপর।
* ভারতের অভ্যন্তরে ঢুকে যায় চীন। * ভারত গুলি নয়, প্রতিবাদ করে।
* পাকিস্তান গুলি চালায়, ভারতীয় সেনা হত্যা করে। * ভারত গুলি চালিয়ে প্রত্যুত্তর দেয়, আগে গুলি চালায় না।
* বাংলাদেশ-ভারত সীমান্তে শুধু ভারত গুলি চালিয়ে বাংলাদেশি হত্যা করে। * গুলি তো দূরের কথা, বাংলাদেশ সবসময় প্রতিবাদও করে না।

 http://www.shaptahik.com/v2/?DetailsId=8466











__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

[mukto-mona] বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর অপপ্রচার ও সৈয়দ নুরুল ইসলাম হত্যা ...... Reply to Mr. Mohammad Jubair !





Mr. Mohammad Jubair

    You are wrong. Please do some homework before making some arbitary comments without
knowing the actual history: See the tables below:



 You bet!!!!!!! Jamat was the 2nd majority at 70's election with 6% and 3% of the the total votes cast
in the national and provincial assembly respectively.
Interestingly enough, "How did you forgot about Muslim League, Nazam- e-Islam, PDP..."
in their actual performance in 1970 national and provincial elections ....!!!!!!
 
Syed Aslam
PS: ধর্ম ব্যবসায়ী বকধার্মিকরা অধর্মের কাজ করে আমাদের শোনায় ধর্মের বাণী। আমরা ধর্মবিরোধী নই। মুসলমান হিসেবে আমরা সবাই আল্লাহর একাত্দবাদে বিশ্বাসী। ফরজ নামাজ আদায় করি প্রতিদিন পাঁচবার। তবে আমরা ধর্ম নিয়ে রাজনীতির করার বিরোধী। ধর্মকে ব্যবহার করে ব্যবসা করার বিরোধী। আজ রাজাকার-আলবদর- আলশামস ও তাদের প্রতিভূরা নিরীহ শান্ত বাঙালিদের ধর্মীয় কুসংস্কারের ক্যাপসুল খাইয়ে উন্মত্ত করে তুলতে চাচ্ছে। উন্মত্ততা থেকে আমাদের জনগণকে রক্ষা করতে হবে। আমরা চাই একটি সুখী-সমৃদ্ধিশালী বাংলাদেশ। আমরা চাই একটি অসাম্প্রদায়িক বাংলাদেশ। আমরা যুদ্ধাপরাধীদের অবিলম্বে ফাঁসি চাই। আমরা চাই রাজাকারমুক্ত বাংলাদেশ। [  মহিবুল ইজদানী খান ডাবলু     ]
Also read:
অসাম্প্রদায়িক বাংলাদেশ চাই
মহিবুল ইজদানী খান ডাবলু



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
From:Mohammed Jubair <mohammedjubair@hotmail.com> via yahoogroups.com 
to:  chottala@yahoogroups.com
date: Mon, Sep 2, 2013 at 8:36 AM
subject: RE: [chottala.com] বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর অপপ্রচার ও সৈয়দ নুরুল ইসলাম হত্যা

Mr. Aslam
    You are wrong. 
    Jamat was not 2nd majority at 70's election , not even close to  any minor party... 
    How did you forgot about Muslim League, Nazam- e-Islam, PDP...
 
    Jashod was not make up of Jamat and its supporters. LOL
 
Mr. Aslam 
 
Go to Indian  border(only border with Bangladesh)  they will shoot at you at  like a Spiro or simply call you a Goro chur.
Come to Bangladesh, we will welcome you as Bangladeshi  only if you respect the religion of majority along with religion of minority.   
 
 From: Syed.Aslam3@gmail.com
To: chottala@yahoogroups.com
Date: Sat, 31 Aug 2013 01:52:18 -0400
Subject: [chottala.com] বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর অপপ্রচার ও সৈয়দ নুরুল ইসলাম হত্যা
বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর অপপ্রচার ও সৈয়দ নুরুল ইসলাম হত্যা - See more at: http://www.khabor.com/?p=7803#sthash.VimcbUb9.dpuf

মহিবুল ইজদানী খান : ৭০ নির্বাচনে আওয়ামী লীগ সংখ্যাগরিষ্টতা পেলেও তত্কালীন পূর্ব পাকিস্থানের প্রায় প্রতিটি আসনে জামায়তে ইসলামের অবস্থান ছিল দ্বিতীয় ও তৃতীয়। পরবর্তীতে জামায়াত ইসলাম বাংলাদেশের মুক্তিযুদ্ধে পাকিস্থানের পক্ষে অবস্থান নেয়। তারা পাকিস্থানকে টিকিয়ে রাখার জন্য সৃষ্টি করে রাজাকার, আলবদর, আলসামসসহ বিভিন্ন সশস্ত্র বাহিনী। এসকল বাঙালী বাহিনী  পাকিস্থানীদের সাথে হাত মিলিয়ে হত্যা করে লক্ষ্য লক্ষ্য বাঙালীকে। বাংলাদেশ স্বাধীন হওয়ার পর এরাই আবার আওয়ামী লীগ সরকার বিরোধী নুতন প্রতিষ্ঠিত রাজনৈতিক দল জাসদের ছত্র ছায়ায় এসে আস্থানা গাড়ে এবং নানা ধরনের ধংসাত্মক কাজে সক্রিয় হয়। কারণ এইসময় তাদের আওয়ামী লীগ বিরোধী একটি স্তম্বের প্রয়োজন ছিল। আমাদের ভুলে গেলে চলবে না, বঙ্গবন্ধুর ডাকে বাংলাদেশের মুক্তিযুদ্ধে একশতভাগ বাঙালী ঝাপিয়ে পড়েনি। জামায়াত ও মুসলিম লীগসহ ইসলামপন্থী দলগুলো পাকিস্থানকে টিকিয়ে রাখার জন্য বাঙালীদের বিরুদ্ধে যুদ্ধ করেছিলো।

08302013_005_DABLU_NURU

১৯৭৫ সালের ১৫ আগস্ট স্বাধীনতার মহানায়ক জাতির জনক বঙ্গবন্ধুকে হত্যা করার পর জামায়াতে ইসলাম হটাত করেই আবার  সক্রিয় হয়ে উঠে। কারণ এইসময় ক্ষমতায় এসে প্রথমে খন্দকার মোস্তাক তারপর জেনারেল জিয়াউর রহমান ও সবশেষে জেনারেল হোসেইন মোহাম্মদ এরশাদ পাকিস্থানী কায়দায় বাংলাদেশে রাজনীতির নুতন সূত্রপাত করেন। মুক্তিযুদ্ধের আদর্শ ধর্মনিরপেক্ষতা থেকে দুরে সরে এসে ধর্মীয় রাজনীতিকে তারা জনগনের মাঝে প্রচারের মধ্য দিয়ে এক মিথ্যা মুক্তিযুদ্ধের ইতিহাস লেখা শুরু করেন। জাতিকে এই ভুল পথে পরিচালনার জন্য দায়ী জেনারেল জিয়া, জেনারেল এরশাদ, রাজাকার ও মুক্তিযুদ্ধের বিপক্ষ শক্তি।

জেনারেল জিয়া ও জেনারেল এরশাদ বাংলাদেশের মুক্তিযুদ্ধ বিরোধী জামায়াত ও মুসলিম লীগ নেতাদের নিজ নিজ স্বার্থে রাজনীতিতে পুনর্বাসন করেন। ৭০ নির্বাচন ও পরবর্তীতে স্বাধীনতা সংগ্রামে যারা একদিন পাকিস্থানকে রক্ষার্থে বাঙালীদের বিপক্ষে অবস্থান করেছিল তারা এই দুই জেনারেলের সহযোগিতায় আবার রাজনৈতিক ময়দানে সক্রিয় হওয়ার সুযোগ করে নেয়। এরা কখনো বাংলাদেশ চায়নি অথচ স্বাধীন বাংলাদেশে খালেদা জিয়া এদের মন্ত্রী বানিয়েছিলেন। ভবিষ্যতে যদি কোনদিন বেগম খালেদা জিয়া ক্ষমতায় আসার সুযোগ পান তাহলে যুদ্ধপরাধীদের বিচার বন্ধ করে দিয়ে এসকল রাজাকারদের মুক্ত করে মন্ত্রিত্বের আসনে আবারও হয়তো বসাবেন। ৭০ নির্বাচনে যে জামায়াতে ইসলামীর ভোটের সংখা ছিল দ্বিতীয় ও তৃতীয় স্থানে এখন এরাই বিএনপিকে স্তম্ব করে মুক্তিযুদ্ধের পক্ষের শক্তি মহাজোট সরকারের বিরুদ্ধে এক কাতারে এসে দাড়িয়েছে।

পচাত্তরের ১৫ আগস্টের পরে যাদের জন্ম তাদের বাংলাদেশের মুক্তিযুদ্ধের সঠিক ইতিহাস জানার কথা নয়। কারণ সামরিক ছাউনী থেকে প্রতিষ্ঠিত নুতন রাজনৈতিক দল বিএনপি ও জাতীয় পার্টি প্রতিষ্ঠা করতে গিয়ে জেনারেল জিয়া ও জেনারেল এরশাদ সুবিধাবাদী বামপন্থী রাজনীতিবিদ, অবসরপ্রাপ্ত সামরিক বাহিনীর কর্মকর্তা, অবসরপ্রাপ্ত সরকারী আমলা ও মুক্তিযুদ্ধের বিপক্ষ শক্তি রাজাকারদের রাজনীতি করার সুযোগ করে দেওয়াতে এরা নিজেদের স্বার্থে ইতিহাসকে বিকৃত করে। মুক্তিযুদ্ধের বিপক্ষ শক্তি ক্ষমতায় এসে সাথে সাথে স্বাধীনতার ইতিহাসের পাতায় আঘাত করে। স্বাধীনতার ইতিহাসকে নিয়ে নানা মিথ্যা অপপ্রচারে লিপ্ত হয়। এইসময় তারা বঙ্গবন্ধু ও তার পরিবারকে নিয়েও নানা কাল্পনিক গল্প প্রচার করে যার কোনো বাস্তবতা ছিল না। বঙ্গবন্ধুকে হত্যা করার পর জেনারেল জিয়া ও জেনারেল এরশাদ এসকল স্বাধীনতার শত্রুদের রাজনীতিতে পুনর্বাসন করেন। তারা নিজেদের স্বার্থে বাংলাদেশের মুক্তিযুদ্ধের আদর্শকে বিভক্ত করেছেন, মিথ্যা অপপ্রচারের মাধ্যমে জনগনকে বিভ্রান্ত করেছেন, স্বাধীনতা সংগ্রামের মহান নেতা বঙ্গবন্ধুর দীর্ঘ সংগ্রামকে প্রশ্নাতীত করেছেন। এদের এই মিথ্যা অপপ্রচার কখনো থেমে থাকেনি বরং নুতন নুতন মিথ্যাচারীরা এসে এই কাতারে সামিল হয়েছে। এমনকি কিছু কিছু মুক্তিযোদ্ধাও নিজেদের স্বার্থে এসকল অপপ্রচারে এসে সামিল হয়েছেন। এরা এখন মুক্তিযুদ্ধে নেতৃত্ব দেওয়া বঙ্গবন্ধুর রাজনৈতিক দল আওয়ামী লীগের আদর্শের বিরুদ্ধে নানা অপপ্রচার করছে।

এদের মধ্যে একজন হলেন মুক্তিযোদ্ধার সার্টিফিকেট গলায় ঝুলিয়ে বর্তমানে মিডিয়ায় সবচেয়ে বেশি সোচ্চার টাঙ্গাইলের কাদের সিদ্দিকী। কাদের সিদ্দিকিকে নিয়ে এর আগেও আমি লিখেছি। কারণ বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীকে অনেক কাছে থেকে দেখার সুযোগ হয়েছে আমার। ঢাকা মহানগর ছাত্রলীগের তত্কালীন সভাপতি, ৭১ মুক্তিযুদ্ধে কাদেরিয়া বাহিনীর বীর মুক্তিযোদ্ধা সৈয়দ নুরুল ইসলাম নুরু ভাইয়ের মাধ্যমে আমার পরিচয় হয় বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর সাথে। একসময়ে বঙ্গবন্ধুর স্নেহের পুত্র বলে দাবিদার টাঙ্গাইলের বাকশাল গভর্নর বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর কাছ থেকে নুরু ভাই সম্পর্কিত একটি প্রশ্ন রেখেছিলাম। কিন্তু তিনি আমার সেই প্রশ্নের  উত্তর না দিয়ে মিডিয়ায় বিভিন্ন লেখায় একের পর এক বঙ্গবন্ধুর রাজনৈতিক দল আওয়ামী লীগ ও তার কন্যা বর্তমান প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা সম্পর্কে অপপ্রচার, মিথ্যাচার করে যাচ্ছেন।   কাদের সিদ্দিকীর কাছ থেকে এধরনের অশালীন ও আক্রমানত্মক বক্তব্য কখনই আশা করা যায়  না। তিনি নাকি আবার নিজেকে বঙ্গবন্ধুর স্নেহের পুত্র হিসেবেও দাবি করেন।

একসময়ের সক্রিয় আওয়ামী লীগার মুক্তিযোদ্ধা কাদের সিদ্দিকীর আওয়ামী লীগের বিরুদ্ধে অবস্থান ও সুর পাল্টানোর কারণ হলো তিনি আজ আওয়ামী লীগ থেকে বিতাড়িত। টাঙ্গাইলের জাতীয় সংসদের পদও তিনি হারিছেন। টাঙ্গাইলের মানুষ এখনো ভুলেনি দেশ স্বাধীনতার পর সেখানকার ভয়ংকর কার্যকলাপের ইতিহাস। বঙ্গবন্ধু সরকারের দেওয়া মোহাম্মদপুর বাবর রোডের এক দ্বিতল অট্টালিকায় বসবাস করলেও টাঙ্গাইলের রাজনীতি নিয়ে কাদের সিদ্দিকী মাথা ঘামাতেন একটু বেশি। একসময়ের টাঙ্গাইল জেলা ছাত্রলীগ শাখার সাধারণ সম্পাদক ও কাদের সিদ্দিকিকে হারিয়ে জয়লাভ হওয়া আওয়ামী লীগের বর্তমান সংসদ সদস্য শওকত মোমিন শাহজাহান ভাই এবেপারে নিশ্চই আরো ভালো জানবেন। কাদের সিদ্দিকীর মিথ্যাচারের বিরুদ্ধে ও তার অতীত নিয়ে এইমুহুর্তে শাহজাহান ভাইয়ের এগিয়ে আসা উচিত বলে আমি মনে করি। কারণ শাজাহান ভাই ভালো করেই জানেন স্বাধীনতার পরবর্তীতে ঐসময় টাঙ্গাইলে কাদের সিদ্দিকীর নেতৃত্বে কি কি ঘটনা ঘটেছিল।

বাংলাদেশের সামরিক শাসক জেনারেল জিয়াকে স্বাধীনতার ঘোষক বলে মুক্তিযুদ্ধের বিপক্ষ শক্তি রাজাকারদের মতো হটাত করে মিথ্যা ইতিহাস প্রচারে মুক্তিযোদ্ধা কাদের সিদ্দিকীর এই অবস্থানের পেছনে নিশ্চই কোনো স্বার্থ লুকিয়ে আছে। কর্নেল অলি একসময় বলেছিলেন বিএনপি রাজাকারদের সাথে ও পরিবারতন্ত্রের মুল্য দেওয়াতে তার দল এল ডি পি হবে বিএনপির ত্রাস। অথচ আজ তিনি সবকিছু পাল্টিয়ে ক্ষমতা পাওয়ার আশায় আবার সেই বিএনপির কোলে এসে বসেছেন। ঠিক তেমনি আওয়ামী লীগের আমলে কাদের সিদ্দিকীর ঠিকাদারী বানিজ্যে ঘাটতি ধরাতে ও দল  থেকে বিতাড়িত হওয়ার কারণে জেনারেল জিয়াকে  মুক্তিযুদ্ধের হিরো বানিয়ে রাজাকারদের পাশে বসে হয়তো তিনি ভবিষ্যতে কিছু পাওয়া কিংবা কিছু হওয়ার স্বপ্ন দেখছেন। তা না হলে নিজেকে বঙ্গবন্ধুর প্রতি শ্রদ্ধাশীল দাবি করে কখনো জেনারেল জিয়াকে স্বাধীনতার ঘোষক ও রাজাকারদের মতো বাংলাদেশের ইতিহাসকে বিকৃত করবেন কেন? কেনই বা মুক্তিযুদ্ধের আদর্শ ধর্ম নিরপেক্ষতার বিরুদ্ধে নিজেকে সোচ্চার করবেন? সত্যি ইতিহাস কি অদ্ভুত।

জামায়াত ও রাজাকার ও বিএনপির সাথে সুর মিলিয়ে একসময়ের মুক্তিযোদ্ধা কাদের সিদ্দিকীর সর্বশেষ মিথ্যাচার আওয়ামী লীগ ক্ষমতায় গেলে মসজিদে নাকি গান বাজবে। বিরোধী দলীয় নেত্রী বেগম খালেদা জিয়াও ৯১ পরবর্তীতে জনগনকে বিভ্রান্ত করতে গিয়ে বলেছিলেন আওয়ামী লীগ ক্ষমতায় গেলে মসজিদে মসজিদে উলোধনী শুরু হবে। আওয়ামী লীগ ক্ষমতায় এসেছে দুবার, কিন্তু এখন পর্যন্ত মসজিদে উলোধনী হতে আমরা দেখিনি। বিএনপি নেত্রীর সাথে সুর মিলিয়ে আজ কাদের সিদ্দিকী ধর্ম ভিরু বাঙালী জাতিকে বিভ্রান্ত করার চেষ্টা করছেন। বলছেন আওয়ামী লীগ আবার ক্ষমতায় গেলে মসজিদে নাকি আজানের পরিবর্তে বাজবে গান। কি জঘন্য মিথ্যাচার! ঠিক একইভাবে সাবেক আমলা ও মন্ত্রী বিএনপি নেতা এম কে আনওয়ারও সেদিন বললেন আওয়ামী লীগ আবার ক্ষমতায় গেলে মসজিদের আজান না কি বন্ধ হয়ে যাবে? মিথ্যাচারের সকল সীমানা তারা অতিক্রম করেছেন বলতে হয়।

সম্প্রতি পচাত্তরের পরবর্তীতে বঙ্গবন্ধু হত্যার বদলা নেওয়ার জন্য পাহাড়ের যুদ্ধ নিয়ে বেশ কয়েকজন যোদ্ধার নাম তুলে ধরেছেন কাদের সিদ্দিকী। বন্ধু নসুর নাম লিখতে ভুলে গিয়ে তার সম্পর্কে পরবর্তীতে লিখেছেন বয়স হওয়ার জন্য নাকি তার নাম উল্লেখ করতে ভুলে গেছেন। নসু আমার বন্ধু। একসময় সুইডেন বেড়াতে এসে আমার বাসায়ও এসেছিল। নশুকে আমি চিনি সেই বাহাত্তর থেকেই। সুইডেনে এসে পাহাড়ের যুদ্ধের অনেক কথায় আমার সাথে আলাপ করেছে নসু। এখানে কাদের সিদ্দিকীর কাছে আমার প্রশ্ন নশুকে নিয়ে নয়। সেদিনের সেই পাহাড়ের যুদ্ধের আরো অনেক বড় বড় প্রধান বেক্তির নাম আপনি গোপন করে গেলেন কেন? তার পেছনে নিশ্চই কোনো কারণ আছে? নাকি এটাও বয়সেরই দোষ? আপনার কি মনে নেই আব্দুস সামাদ পিন্টু, আব্দুর রউফ শিকদার, মোহাম্মদ ইউনুস, মোবারক হোসেন সেলিমের কথা? সৈয়দ নুরুল  ইসলামের নামটাই বা কেন অতো ছোটো করে লিখলেন? যতটুকু জানি পাহাড়ের যুদ্ধে সৈয়দ নুরুল ইসলামের স্থান ছিল আপনার পরেই। এমন একজন গুরুত্বপূর্ণ যোদ্ধা সম্পর্কে কিছুই লিখলেন না? নাকি এর পেছনে লুকিয়ে আছে অন্য কিছু? শ্রদ্ধেও কাদের সিদ্দিকী সার, একটা কথা আজ আমার খুব বেশি করে জানতে ইচ্ছে হচ্ছে, ১৫ আগস্টের পরবর্তীতে বঙ্গবন্ধু হত্যার বদলা নেওয়ার জন্য গড়ে উঠা পাহাড়ের যুদ্ধে কামাল ভাইয়ের একনিষ্ট সহচর ঢাকা মহানগর ছাত্রলীগের সভাপতি, এমনকি আপনারও অত্যন্ত প্রিয় ও স্নেহের মানুষ বলে পরিচিত সৈয়দ নুরুল ইসলামকে কে, কারা এবং কেন হত্যা করা হয়েছিল সেদিন? বীর মুক্তিযোদ্ধা ও বঙ্গবন্ধুর পুত্র বলে দাবিদার বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকীর কাছে এই উত্তরটুকু পাওয়ার আশা কি আমি করতে পারি না`?

সবশেষে সুলতান মোহাম্মদ মনসুরের কাছে আমার একটা প্রশ্ন, পাহাড়ের যুদ্ধে অংশগ্রহণ করার পরও কি আপনি বঙ্গবীর কাদের সিদ্দিকিকে সঠিকভাবে চিনতে পারলেন না? সেদিনের পাহাড়ের যুদ্ধ হটাত করে মাঝ পথে এসে কেন থেমে গেল সে কারণ আমার চেয়ে আপনার ভালো করেই জানা আছে। আজ আপনি যে পথে হাটতে চলেছেন সে পথ আপনার পথ নয়। কাদের সিদ্দিকী, ডক্টর কামাল হোসেন, বদরুদ্দোজা চৌধুরী, মাহমুদুর রহমান মান্না ও হটাত করে রাজনীতির স্বপ্ন দেখা ডক্টর ইউনুসের পথ আপনার জন্য নয়। বাংলাদেশের রাজনীতিতে আওয়ামী লীগ ও বিএনপি ছাড়া আর কোনো বিকল্প নেই। এই দুই রাজনৈতিক দল ছাড়া অন্য কোনো জোটকে জনগণ কখনো গ্রহণ করবে কি না সন্দেহ রয়েছে। আওয়ামী লীগ ও বিএনপির নেতৃত্বকে সামনে রেখেই চলবে বাংলাদেশের ভবিষ্যত রাজনীতি। এই বাস্তবতাকে আমাদের মানতেই হবে।

লেখক: মহিবুল ইজদানী খান ডাবলু, জুরি সদস্য স্টকহলম ইমিগ্রেশন কোর্ট ও স্টকহলম হাই কোর্ট

- See more at: http://www.khabor.com/?p=7803#sthash.VimcbUb9.dpuf







__._,_.___


****************************************************
Mukto Mona plans for a Grand Darwin Day Celebration: 
Call For Articles:

http://mukto-mona.com/wordpress/?p=68

http://mukto-mona.com/banga_blog/?p=585

****************************************************

VISIT MUKTO-MONA WEB-SITE : http://www.mukto-mona.com/

****************************************************

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it".
               -Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 190




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___